::: FORUM ManuFrog :::: cron job, bästa tid - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

cron job, bästa tid

#1 Medlemmen är offline   kydyl 

  • Newbie
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 2
  • Gick med: 18-september 06

Postad 19 september 2006 - 11:33

Hej.

Jag har lagt upp ett cronjob som automatiskt tack backup på databasen och skickar den gzippade sql filen i ett mejl och undrar vilken tid jag bör välja att den ska köras. Dvs när är eran belastning som lägst. Mitt i natten antar jag så om jag väljer tex 03:20 borde det ju vara lugnt. Men följdfrågan är då om tiden man anger i cron-job editorn är svensk tid eller lokal servertid, för servern står väl i usa? Kan ju bli lite offset fel där :flower: Jag menar jag vill ju att den ska köras 03:20 svensk tid och inte amerikansk tid. Men det blir kanske rätt automagiskt?

Tänk vad livet vore enklare med shell access :)
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 19 september 2006 - 14:42

Visa inläggkydyl på 19 September, 2006, 12:33 sade:

Hej.

Jag har lagt upp ett cronjob som automatiskt tack backup på databasen och skickar den gzippade sql filen i ett mejl och undrar vilken tid jag bör välja att den ska köras. Dvs när är eran belastning som lägst. Mitt i natten antar jag så om jag väljer tex 03:20 borde det ju vara lugnt. Men följdfrågan är då om tiden man anger i cron-job editorn är svensk tid eller lokal servertid, för servern står väl i usa? Kan ju bli lite offset fel där :flower: Jag menar jag vill ju att den ska köras 03:20 svensk tid och inte amerikansk tid. Men det blir kanske rätt automagiskt?

Tänk vad livet vore enklare med shell access :)


Alla våra servrar har inställt Svensk tid, även om de står i usa. Så den lokala servertiden är den lokala svenska tiden.

Vår nattliga backup går "mitt-i-natten" av de skäl som Du nämner - minst serverbelastning när de flesta sover här hemma.
Vi märker av att "toppar" finns strax efter 8-9 tiden på morgonen fram till 10-11 och sedan på kvällen kring 21 fram till 23. Så "03:20" ska fungera fint. :(
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   kydyl 

  • Newbie
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 2
  • Gick med: 18-september 06

Postad 20 september 2006 - 06:49

jaja, på det viset.

Kanonbra :flower:
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar