::: FORUM ManuFrog :::: renewal av .com - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

renewal av .com

#1 Medlemmen är offline   jodo2017 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 16-september 04

Postad 16 november 2005 - 07:56

Jag köpte mitt .com-domännamn för många år sen av networksolutions.com
Problemet med dem är att de vill ha $34.99 /år för min domän utan att ens webbhosta den.


Jag har inte riktigt förstått hur detta funkar. Man registrerar domännamnet hos ett ombud, och sen skaffar man ett webbhotell (behöver inte nödvändigtvis vara hos ombudet). I mitt fall använder jag mig utav manufrogs DNSer vilket leder till mina frågor: Vad är det networksolutions gör för mig som befogar 35 USD/år? Kan man på något sätt flytta över själva betalningen till ett annat ombud? Jag har t.ex hört att loopia är billiga.

mvh
Jorge
0

#2 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 16 november 2005 - 12:28

Bakgrund:

ICANN, Internet Corporation For Assigned Names and Numbers, http://www.icann.org/ ansvarar för tilldelning av namn och nummer på Internet.

De har delegerat till VeriSign att tillhandahålla ett Registry för toppdomänen .com. Där ska finnas registrerat alla domännamn under .com som är upptagna tillsammans med adressen till (minst) två namnservrar som kan svara på frågor om domänen. Detta publiceras via DNS.

De har sedan tilldelat andra företag rätten att fungera som Registrar (ombud), dvs lägga till nya poster i Registryt och hålla information om vem som registrerat det namnet tillgängligt via Whois. De företag som fungerar som Registrar betalar en avgift till ICANN och en till VeriSign. Avgiften är inte nödvändigtvis beroende av antalet namn de registrerat och behöver heller inte vara samma för olika Registrars. Det beror på vilka villkor de lyckats förhandla fram och är normalt inte synligt för oss konsumenter. En av de ackrediterade Registrars är Network Solutions.

Network Solutions och VeriSign är två grenar inom samma koncern, jag är inte säker på vilket som är moderbolaget.

Network Solutions var både Registry och enda Registrar för .com innan dagens system sattes upp. Många kunder ligger kvar med dem som Registrar av "inertia", arbetet med att byta till en billigare Registrar kostar mer än de dollar per år det skulle spara.

En bidragande anledning till att systemet ändrades är att många av ideologiska skäl ogillade att en firma skulle ha monopol på registrering för en hel domän då de i så fall kunde ta ut vilka priser de ville utan konkurrens. Olika ombud kan nu välja att erbjuda registrering och olika typer av kringtjänster till det pris de tycker passar bäst för att ge dem en trygg vinstmarginal.

Officiell historik om hur dagens system kom till och varför det ser ut som det gör:
http://www.icann.org...ion-history.htm

Debattartikel från mitten av 90-talet med klagomål på Network Solutions (de tog då 100 dollar för nyregistrering plus 50 dollar/år för att förnya):
http://mediafilter.org/caq/internic


Svar:

Det ombuden erbjuder som motprestation för den andel de behåller av kundernas avgifter är att de sköter kontakten med kunderna, fakturahantering, uppdatering av data i databasen etc.

Mitt tips är att du letar efter en billigare registrar. Leta i första hand bland de som är ackrediterade av ICANN (se lista: http://www.internic.net/regist.html ), men det finns även firmor som fungerar som återförsäljare åt riktiga ICANN-ackrediterade Registrars. Du får själv avgöra om du vill lita på en sådan. För att byta kontaktar du den firma du vill ha som ny Registrar.

Loopia är ett exempel på en bra och relativt billig Registrar för nyregistrering av .com. Jag ser dock inte på deras websida någon metod för att byta till dem ifrån en tidigare Registrar, och jag ser heller inte något om ICANN-ackreditering så de fungerar förmodligen som återförsäljare för den typen av domäner. Du får kontakta dem om du vill ha mer hjälp.
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar