::: FORUM ManuFrog :::: phpMyadmin och MySQL - problem - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

phpMyadmin och MySQL - problem Hantering av databas - funkar inte.

#1 Guest_Catarina_*

  • Grupp: Guests

Postad 09 januari 2005 - 00:17

Hejsan!
Jag har lagt upp en databas med MySQL och jag har fått den att fungera... Men nu har jag åkt på pumpen... Jag har gjort ett par ändringar och ska göra ett par förändringar i några filer i databasen.

Enligt "instruktionen" så ska följande göras:
**************************************
Changes to database: (the are the commands in the sql file) AC

Add this field to table customers:
# Add customers guest_flag values to each customer
ALTER TABLE `customers` ADD `guest_flag` CHAR( 1 ) NULL DEFAULT '0';

Add these 2 fields to table configuration by running these lines in phpmyadmin or what ever you prefer.
# Add admin-facility to Guest Accounts
INSERT INTO configuration_group VALUES (40, 'Guests', 'Guests settings', 40, 1);
INSERT INTO configuration VALUES ('', 'Guests accounts', 'GUEST_ON', 'true', 'Allow Customers to BLOCKED without an account', 40, 1, '2003-09-09 13:07:44', '2003-09-09 12:10:51', NULL, 'tep_cfg_select_option(array(\'true\', \'false\'),');

**************************************
och helt ärligt fattar jag inte ett smack!

Jag går in via cpanel och öppnar upp phpMyAdmin och jag tycker jag har försökt ALLT för att få lägga till de här raderna i de två filerna customers och configuration. Men jag gör fel... Jag vet inte alls hur man ska göra och jag är tacksam för hjälp med att uppdatera de här filerna - gärna en steg-för-steg guide... Eller finns det något på nätet? jag har försökt att läsa lite i manualerna, men eftersom jag inte alls är hemma på det här så förstår jag ingenting.

Hälsningar
Catarina
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 09 januari 2005 - 11:42

Catarina på 9 Jan 2005, 00:17 sade:

Hejsan!
Jag har lagt upp en databas med MySQL och jag har fått den att fungera... Men nu har jag åkt på pumpen... Jag har gjort ett par ändringar och ska göra ett par förändringar i några filer i databasen.

Enligt "instruktionen" så ska följande göras:
**************************************
Changes to database: (the are the commands in the sql file) AC

Add this field to table customers:
# Add customers guest_flag values to each customer
ALTER TABLE `customers` ADD `guest_flag` CHAR( 1 ) NULL DEFAULT '0';

Add these 2 fields to table configuration by running these lines in phpmyadmin or what ever you prefer.
# Add admin-facility to Guest Accounts
INSERT INTO configuration_group VALUES (40, 'Guests', 'Guests settings', 40, 1);
INSERT INTO configuration VALUES ('', 'Guests accounts', 'GUEST_ON', 'true', 'Allow Customers to BLOCKED without an account', 40, 1, '2003-09-09 13:07:44', '2003-09-09 12:10:51', NULL, 'tep_cfg_select_option(array(\'true\', \'false\'),');

**************************************
och helt ärligt fattar jag inte ett smack!

Jag går in via cpanel och öppnar upp phpMyAdmin och jag tycker jag har försökt ALLT för att få lägga till de här raderna i de två filerna customers och configuration. Men jag gör fel...  Jag vet inte alls hur man ska göra och jag är tacksam för hjälp med att uppdatera de här filerna - gärna en steg-för-steg guide... Eller finns det något på nätet? jag har försökt att läsa lite i manualerna, men eftersom jag inte alls är hemma på det här så förstår jag ingenting.

Hälsningar
Catarina

Hej Catarina. Inte så lätt med MySQL databaser ibland.
Gör så här:

Ta alltid en Backup på databasen innan Du börjar jobba med den - det kan gå fel ibland.
Efter Backup;

1. Logga in på Cpanel och klicka på phpMyAdmin.
2. Välj "Swedish" under Language på högra menyn - om Du inte redan gjort det.
3. Välj i vänstra menyn den databas det gäller. (Den som innehåller tabellen "customers")
4. Klicka på "SQL" i högra fönstret.
5. Kopiera och klistra in
# Add customers guest_flag values to each customer
ALTER TABLE `customers` ADD `guest_flag` CHAR( 1 ) NULL DEFAULT '0';

och klicka därefter på "kör".
6. Nu läggs det nya fältet "guest_flag" in i tabellen "customers".
7. För nästa uppgift behövs samma sak göras - phpMyAdmin kommer vilja lägga in infon i tabellen "configuration_group",
som bör finnas i samma databas också.
Så klicka på "SQL" och klistra in:
# Add admin-facility to Guest Accounts
INSERT INTO configuration_group VALUES (40, 'Guests', 'Guests settings', 40, 1);
INSERT INTO configuration VALUES ('', 'Guests accounts', 'GUEST_ON', 'true', 'Allow Customers to BLOCKED without an account', 40, 1, '2003-09-09 13:07:44', '2003-09-09 12:10:51', NULL, 'tep_cfg_select_option(array(\'true\', \'false\'),');

Klicka sedan på "kör" och allt ska läggas in i tabellen i databasen.

Om inga fel hittades ska allt vara ok. ;)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Guest_Catarina_*

  • Grupp: Guests

Postad 09 januari 2005 - 12:08

TACK!
Jag var där inne och "pulade" - men jag fattade inte att det bara vara att trycka kör... Lite för enkelt!

Än en gång - tack!
Hälsar
Catarina
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar