::: FORUM ManuFrog :::: Skapa ett "anteckningsblock" på en hemsida - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Skapa ett "anteckningsblock" på en hemsida

#1 Medlemmen är offline   pretzels 

  • Grupp: Members
  • Inlägg: 1
  • Gick med: 16-september 04

Postad 22 december 2004 - 16:52

Hej

Jag vill skapa en funktion på min sida där man kan lägga till / ta bort / editera anteckningar. Ni som kör(t) tex yahoo webmail vet kanske vad jag menar.

I korthet skall man på sidan se länkar till befintliga anteckningar. Följer man en sådan får man upp en editerbar textruta med innehållet. Där kan ändringar göras. Sen kan man spara, så att nästa gång anteckningen öppnas ses det uppdaterade innehållet. Från sidan med länkarna till anteckningarna skall man också kunna lägga till nya och ta bort befintliga anteckningar.

- Nån som har gjort nåt liknande? Vilka funktioner/mekanismer används lämpligen för att åstakomma detta?
- HTML-dokumentet för sidan måste ju (väl?) vara "självmodifierande" för att länkar till anteckningar skall kunna skapas/tas bort.
- Skall nya filer skapas för varje ny anteckning och sparas på servern? Och tas bort då en anteckning raderas?

Hoppas det gick att förstå det här...

/* Clas */
0

#2 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 23 december 2004 - 12:09

Är sidan det ska läggas på redan lösenordsskyddad, eller ska någon form av användarhantering ingå? Användarbiten lär kräva mer jobb att få säker än själva antecknandet.

Om det är flera som ska ändra låter det som en "lightvariant" av en wiki. Överlappet av funktioner kanske är sådant att ett wiki-program fungerar även för dig? Det finns ganska många beprövade versioner, varav en del inkluderar användarhantering.

/Anders Dovervik
0

#3 Medlemmen är offline   Johan Adler 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 31
  • Gick med: 28-februari 05

Postad 28 februari 2005 - 11:00

Jag är inte säker på att en wiki är det du söker, att det gör vad du vill, men vill du köra wiki rekommenderar jag varmt Oddmuse. Jag kör det själv på flera ställen, som lite CMS och för att skriva ned länkar jag vill komma ihåg, som RSS-läsare och mycket annat.

Johan Adler
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar