::: FORUM ManuFrog :::: Flytta över domän - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Flytta över domän

#1 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 05 september 2004 - 13:13

Eftersom NameGhost legat nere hur länge som helst nu och inte verkar komma upp igen undersöker jag andra möjligheter att få behålla mitt domännamn men flytta det till annat webbhotell (Manufrog).

Jag har skapat ett gratiskonto hos Surpassdomains.com och klickat på "Transfer domain". Fyller i mitt domännamn och klickar på Submit och där står att mitt domännamn verkar kunna flyttas. Sen kan jag välja betalningssätt t.ex. Visa-kort.

Nu till min fråga, är det inte bara att klicka på Submit och sen betala de där 16 dollarna och sen har jag bytt domänregistratur till Surpasshosting och kan därefter ställa in namnservrarna till att peka mot Manufrog. Är det verkligen så enkelt?
0

#2 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 05 september 2004 - 15:01

Ja, det är så enkelt, under förutsättning att de verkligen kan flytta domänen :)
Regards
Stefan/Pezzen
0

#3 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 05 september 2004 - 15:51

Behöver man inte EPP-nyckeln för att flytta över en .org-domän?

Kan man testa att göra en transfer hos Surpass domains? Dras de 16 dollarna trots att domänen inte kan flyttas?

Jag betalar mer än gärna 16 dollar om jag kan få bort min domän från NameGhost/99kronor men jag vill ju inte betala den summan om domänen inte går att flytta.
0

#4 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 05 september 2004 - 16:28

Jo, det är just de som gör de så konstigt när de säger tt de kan flytta domänen. Pengarna borde ju inte dras om de inte kan transfera domänen, men man vet ju aldrig...
Regards
Stefan/Pezzen
0

#5 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 05 september 2004 - 17:11

Citat

Behöver man inte EPP-nyckeln för att flytta över en .org-domän?
Kan man testa att göra en transfer hos Surpass domains? Dras de 16 dollarna trots att domänen inte kan flyttas?


Man kan inte flytta en .org domän utan EPP-nyckel/lösenord. Klickar Du på "submit" kommer antagligen pengar dras.
Skulle däremot flytten misslyckas (som det borde göra i Ditt fall tyvärr) är det ju självklart så att Du kan kräva att få pengarna tillbaka.
(Då skickas de tillbaka till kreditkortet - att tänka på är dollarkursen, 16 dollar kan ju bli mindre värda om nån vecka, så då finns risken att man förlorar några kronor..)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#6 Medlemmen är offline   Benzocaine 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 54
  • Gick med: 30-augusti 04

Postad 05 september 2004 - 22:15

Erik på 5 Sep 2004, 18:11 sade:

(Då skickas de tillbaka till kreditkortet - att tänka på är dollarkursen, 16 dollar kan ju bli mindre värda om nån vecka, så då finns risken att man förlorar några kronor..)

...eller att man vinner några... :)
0

#7 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 08 september 2004 - 09:08

Tack för svaren!

Jag har faktiskt lyckats få tag på Fredrik på 99kr och han har ställt om namnservrarna så att min domän numera pekar på Manufrogs servrar! :) Jag har skickat upp mina filer och de finns där (enligt Filhanteraren på Kontrollpanelen) men går inte att nå via ellensite.org eller url:en som går till servern, den som är som ett IP-nummer :) Nåja, det tar kanske ett dygn innan allting fungerar så jag kan vänta :D

Sen är det ju bara vad man ska göra när domänen går ut den 24 november, NameGhost kanske fungerar då? Äsch, man kan inte hålla på och oroa sig för allt i förväg...
0

#8 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 08 september 2004 - 09:15

Hej Ellen, vad bra att Du fick tag på Fredrik till slut. :)
Det brukar ta ca 12 till maximalt 72 timmar innan domännamnet pekar rätt.
Jag provade nyss din "url som går till servern". Den fungerar, men det ser ut som du inte har någon index fil ännu?
Har du provat med "rätt" url, den är "http://66.195.17.52/~användarnamn/"
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#9 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 08 september 2004 - 09:36

Hej igen, jag tog mig friheten att flytta dina html filer från "home" mappen till "public_html" mappen där filerna ska ligga.

"Home" mappen är din root mapp, där man kommer då man loggar in på FTP'n. Där ska inga filer ligga, utan de filer du ska ha på din hemsida ska ligga i "public_html" mappen.
Så du måste flytta de andra mapparna du skapat dit också. (jag flyttade bara html filerna så jag kunde se om det var det som var felet.)

Behöver du hjälp är det bara att maila. :)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#10 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 08 september 2004 - 09:49

Oh, my godness! Då var det därför det inte fungerade! Ha ha! Vad kansigt egentligen, här har jag haft webbhotell i över ett halvår och aldrig skickat upp några filer i fel mapp utan i public_html. Hur kunde jag glömma?! :D :)

Snacka om att jag är FÖRVIRRAD! Tur jag är hemma från skolan idag för jag kan för sjutton inte tänka ordentligt när jag är sjuk :)

Tack för hjälpen :D
0

#11 Guest_Guest_Jimmy_*

  • Grupp: Guests

Postad 08 september 2004 - 10:46

Hur kom man bäst i kontakt med 99kronor (nameghost)för att ändra namnservers?

Hur länge har nameghost varit stängd?
0

#12 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 08 september 2004 - 17:52

Jag fick tag på Fredrik här: fredrik@kronberg.se. Är man bara artig och trevlig så går det väldigt bra att ändra namnservers. :)

(Forummoderatorerna: Om ni tycker att det är olämpligt att posta e-postadresser här på forumet så är det okej att ta bort adressen.)
0

#13 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 08 september 2004 - 20:07

Personligen så tycker jag är att det är ganska självklart att adressen ska få vara kvar eftersom så pass många är i behov av den, jag kommer låta den sitta kvar, i alla fall till man märker att 99kr börjar fungera vettigt igen.
Jag vet inte var Erik står, men, jag skulle jag gissa att han tycker som jag, och gör han inte det så är det han som är min boss med allt vad det innebär... :)
Regards
Stefan/Pezzen
0

#14 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 08 september 2004 - 20:42

Citat

Jag vet inte var Erik står, men, jag skulle jag gissa att han tycker som jag


:) Självklart ska e-post adressen finnas kvar. Den är för övrigt postad på flera ställen på forumet. (och den är ju inte "hemlig" vad jag förstår, isåfall får Fredrik kontakta oss)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#15 Guest_Joakim_*

  • Grupp: Guests

Postad 13 september 2004 - 20:36

Jag har också Nameghost och den pekar på rätt ställe nu, men vad händer nu när den går ut i december ? Förlängs den automatiskt och vem fakturerar det i så fall ?!
0

#16 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 13 september 2004 - 20:53

Citat

Jag har också Nameghost och den pekar på rätt ställe nu, men vad händer nu när den går ut i december ? Förlängs den automatiskt och vem fakturerar det i så fall ?!


Det brukar gå ut ett mail en tid före från Nameghost om att det är dags att Förnya/Renew sin domän. Då loggar man in på nameghost och betalar för ytterliggare en period. (via 2checkout.com)

Inga pengar dras automatiskt för domänen om man inte begärt det. Likaså förlängs heller inte registreringen för domänen.
Så det blir problem om Nameghost är nere i December också.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#17 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 13 september 2004 - 20:55

Den kanske förlängs automatiskt, fakturering sker i så fall via samma bolag som tidigare. Det har hänt åtminstone en kund som inte ville ha en sådan förlängning, och kanske även några som ville ha det (men de har i så fall inte sett anledning att klaga här).

Den kanske inte förlängs automatiskt, även det har hänt åtminstone en kund som skrivit här. Tyvärr hade han velat ha den förlängd och blev nu stående med oregistrerad domän, så det blev inte bra det heller.

I korthet: ingen vet.

Om du har möjlighet att göra en transfer av namnet till någon plats där du vet hur deras policy är, fundera på att göra det. Alternativt, försök få kontakt via mail-adressen ovan och fråga vad som gäller för din adress.

/Anders Dovervik

EDIT: Eriks svar var bättre :blink:.
0

#18 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 21 september 2004 - 15:33

JA! Jag har mailat Amber på Enom.com och fått svar! :surprise:

Så här skrev hon:

Citat

Hi Ellen,
Your name is currently under the account of the company you purchased the name from ( NameGhost).  I need to be able to move the name into an account with your name and information on it.  Can you please go to www.enom.com and set up a new account, then send me an email with the LOGIN and the DOMAIN NAME.  I will place the name in that account and send you an email when you are able to access your settings.  Here are some simple instructions on how to set up an account:



1.    Go to www.enom.com

2.    Click on "login" in the orange navigation box on the left of the screen

3.    At the top of the page it says "Click Here to sign up"

4.    Enter your contact information

5.    Set a user name & password

6.    Click Submit

7.    Email amber@enom.com the LOGIN & DOMAIN NAME



Let me know if you have difficulties setting this up.



Best regards,

Amber Clingingsmith


Nu undrar jag bara... Det här kommer väl inte att kosta mig något? För jag vill bara ha tag på min EPP-nyckel och sen dra till en annan registrator och betala för transfer där. Inte hos Enom...
0

#19 Medlemmen är offline   Sven 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 13-september 04

Postad 21 september 2004 - 16:30

Ellen på 21 Sep 2004, 16:33 sade:

Nu undrar jag bara... Det här kommer väl inte att kosta mig något? För jag vill bara ha tag på min EPP-nyckel och sen dra till en annan registrator och betala för transfer där. Inte hos Enom...

Amber har flyttat två domäner från 99kr till enom åt mig. Det var aldrig tal om att det skulle kosta något. 99kr har ju agerat som återförsäljare åt enom, så indirekt har vi betalat till enom när vi betalat till 99kr.

Liksom du tänker jag också dra så fort som möjligt till annan registrar. Har redan initierat transfer av den ena domänen, men det verkar vara en seg process som kan ta en 8-10 dar efter vad man läser på nätet. Nu är jag på andra dagen av min väntan. Har bekräftat till nya registraren men inte hört från den gamla (enom) ännu.

Tänkte prova att flytta den ena innan jag ger mig på den andra så inte allt kapsejsar på samma gång... :surprise:

/Sven
0

#20 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 21 september 2004 - 16:39

Tack för ditt svar! :)

Okej, vad bra att det inte kostar något. Vill ju inte bli lurad på några pengar. :surprise:

{EDIT} Jo, en sak bara. När hon skriver att jag ska skicka henne mitt LOGIN ska jag skicka med lösenordet också? Jag har valt ett lösenord som jag inte har någonannanstans men behöver hon det? Eller räcker det med användarnamn och domännamn? Hon borde ju hitta mig ändå.
0

#21 Medlemmen är offline   Anarkitekten 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 26-juli 04

Postad 22 september 2004 - 01:12

Jag håller precis på att få hjälp av Amber jag också, och fick ett liknande mail som Ellen. Jag mailade bara login och domännamn. Tror inte hon behöver lösenordet, utan login är bara för att hon ska se vilket konto hon ska lägga in domänen på.

Jag ser fram emot att äntligen bli fri från 99kronor och nameghost, då jag har hållit på med detta i mer än en månad... Att nameghost verkar vara på väg upp igen har ingen som helst betydelse, jag kommer aldrig lita på de där skojarna igen.
0

#22 Guest_Guest_*

  • Grupp: Guests

Postad 22 september 2004 - 10:55

Sven på 21 Sep 2004, 17:30 sade:

Ellen på 21 Sep 2004, 16:33 sade:


Nu undrar jag bara... Det här kommer väl inte att kosta mig något? För jag vill bara ha tag på min EPP-nyckel och sen dra till en annan registrator och betala för transfer där. Inte hos Enom...

Amber har flyttat två domäner från 99kr till enom åt mig. Det var aldrig tal om att det skulle kosta något. 99kr har ju agerat som återförsäljare åt enom, så indirekt har vi betalat till enom när vi betalat till 99kr.

Liksom du tänker jag också dra så fort som möjligt till annan registrar. Har redan initierat transfer av den ena domänen, men det verkar vara en seg process som kan ta en 8-10 dar efter vad man läser på nätet. Nu är jag på andra dagen av min väntan. Har bekräftat till nya registraren men inte hört från den gamla (enom) ännu.

Tänkte prova att flytta den ena innan jag ger mig på den andra så inte allt kapsejsar på samma gång... :surprise:

/Sven

Men när Amber skulle flytta min domän kostade det. Så det är nog värt att fråga....för man vill inte bli lurad! :)

Sen kanske det beror på att mitt domän snart går ut men det var det inte tal om...så det är allt lite märkligt. Undrar om det är så enkelt att Amber hjälper till att skaffa konto etc. helt gratis för att man sen ska flytta därifrån? Tror inte de gör det gratis....

Så kolla upp det Ellen!! :)

//Lotta (Diva)

EDIT: upptäckte precis att jag inte vart inloggad....sorry! :(

Detta inlägg har redigerats av Diva: 22 september 2004 - 10:56

0

#23 Medlemmen är offline   backlund 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 11
  • Gick med: 27-juli 04

Postad 22 september 2004 - 11:47

Amber har precis "räddat" min .com-domän som jag hade på nameghost, och det var inget tal om att ta betalt. Min domän går inte ut förrän i mars nästa år, så om din domän går ut snart är det nog därför de ville ha betalt...

Har precis beställt första kontot (av 2) från manufrog -- Hoppas att jag får en bättre kundupplevelse den här gången! =)
0

#24 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 22 september 2004 - 15:11

Min domän går inte ut förrän 24 november så det kanske har att göra med det.

De kan ju inte ta några pengar av mig när jag inte angett mitt bankkortsnummer ju... :surprise:

Och nu har hon flyttat min domän till enom.com istället för NameGhost och nu har jag min EPP-nyckel!!!!! :) Så snart ska jag göra en transfer till en trevlig domänregistratur... :)
0

#25 Medlemmen är offline   Sven 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 13-september 04

Postad 22 september 2004 - 17:09

Guest på 22 Sep 2004, 11:55 sade:

Men när Amber skulle flytta min domän kostade det. Så det är nog värt att fråga....för man vill inte bli lurad! :surprise:

Sen kanske det beror på att mitt domän snart går ut men det var det inte tal om...så det är allt lite märkligt.

Ja, det var skumt att hon skulle ha betalt av dig...?
Det kanske beror på att din domän går ut så snart. Mina förfaller inte förrän i februari och april nästa år.

/Sven
0

#26 Medlemmen är offline   Anarkitekten 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 26-juli 04

Postad 22 september 2004 - 20:11

Min kostade heller ingenting. Den låg bara på eNom i ett par timmar innan min transfer gick igenom till en annan registrar.

Har precis flyttat över allt till ManuFrog. Känns genast mycket bättre. :surprise:
0

#27 Medlemmen är offline   Stefan 

  • Newbie
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 2
  • Gick med: 21-september 04

Postad 23 september 2004 - 09:48

Även jag har gjort mig kvitt NameGhost och 99kronor. En lättnad. Jag skrev till Amber på Enom. Hon ställde inga frågor utan flyttade bara domänen. Inga pengar har begärts. Fort gick det också. Det sägs att en transfer skall ta upp till 5 dar, men det här var gjort på ett par timmar.

/Stefan
0

#28 Medlemmen är offline   Jimmy 

  • Rookie
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 4
  • Gick med: 04-augusti 04

Postad 29 oktober 2004 - 18:14

Flyttning från namenghost

Efter att nameghost.com inte fungerat på länge så har jag haft min domän legat kvar där. Jag har tänkt flyttat domänen men inte varit så aktiv pga att domänen gällde till slutet på nästa år. Igår lyckades jag komma åt min domän och ändra admin contact till mej själv samt ta bort låsningen. Därefter flyttade jag domänen det hela tog runt 20 timmar.

/Jimmy
0

#29 Medlemmen är offline   Emma 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 26-juni 04

Postad 31 oktober 2004 - 23:35

Jag har min domän på nameghost och den går ut snart så jag ska flytta den till Surpass Domains för jag har Surpass Hosting som webbhotell. Någon som vill förklara hur man gör när man för över en domän? Något man ska tänka på? Måsta jag logga in på nameghost när man ska föra över domänen?

Tacksam för hjälp! ;)
0

#30 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 31 oktober 2004 - 23:46

Hej Emma. Du behöver inte logga in hos Nameghost för att göra en så kallad "transfer" (flytt).
Istället registrerar Du Dig hos Surpassdomains, och klickar på transfer domain. Är domännamnet inte "locked" och Din e-post adress står som kontaktperson på alla alternativ. (admin viktigast) så kommer allt gå bra.

Se även http://forum.psychof...p?showtopic=254

;)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#31 Medlemmen är offline   Emma 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 26-juni 04

Postad 01 november 2004 - 00:54

Tack för hjälpen! ;)
0

#32 Guest_Joakim_*

  • Grupp: Guests

Postad 02 december 2004 - 22:34

Jag måste flytta min domän snarast eftersom den snart går ut, men när jag går till namecheap.com och fyller i uppgifterna så får jag detta meddelandet:

This domain has expired or expires within 7 days  
  Current Registrar : 
Create Date :
Days to Expire :  enom, inc. 
02-dec-2003
-1


Vad händer här ? Kan jag inte flytta förrän sista dagen ? Då kommer ju inte sidan att fungera under den tiden....:/
0

#33 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 03 december 2004 - 11:16

Om sidan skapades den andra december 2003, så är det för sent att flytta den andra december 2004. Registreringen täcker bara ett år, och när den gått ut kan din tidigare registrar välja hur de vill hantera situationen.

Du säger inte om du registrerat direkt hos Enom, eller hos någon av deras många återförsäljare. Återförsäljarna kan sätta egna regler, men här är vad Enom har som policy:

Enoms hantering av utgångna domäner, korta versionen ("service fee" tror jag för närvarande är någonstans kring 200 dollar):

Citat

For approximately 30 days the domain name will be in a “Redemption Grace Period (RGP)”. The domain will still be inactive. The domain may be renewed by it's original owner by paying a service fee plus the normal renewal fees.

Note: The grace period is not guaranteed. The "grace period" for renewing a domain after it expires is generally between 30-40 days (never longer than 45).


Långa versionen (fetstil ditsatt av mig):

Citat

AFTER EXPIRATION OF THE TERM OF A DOMAIN NAME REGISTRATION: After expiration of the term of a domain name registration and before deletion of the domain name by the applicable registry, you acknowledge that we may direct the domain name to name-servers and IP address(es) designated by us, including, without limitation, to no IP address or to IP address(es) which host a parking page or a commercial search engine that may display advertisements, and you acknowledge that we may either leave your WHOIS information intact or that we may, but only under certain circumstances, change the contact information in the WHOIS output for the expired domain name so that you are no longer the registrant of the expired domain name.

After expiration of the term of a domain name registration, you acknowledge that certain registry administrators may provide procedures or grace periods during which expired domain name registrations may be renewed. You acknowledge that you assume all risks and all consequences if you wait until close to or after the end of a domain name registration term to attempt to renew the registration. You acknowledge that we, for any reason and in our sole discretion, may choose not to participate in a post-expiration renewal of a domain name and that we shall not be liable therefore. You acknowledge that post-expiration renewal or redemption processes, if any, involve additional fees which we and your Primary Service Provider may determine. You acknowledge and agree that expired domain name(s) may be made available to be registered or re-registered to any party at any time.

You agree that after expiration of the term of a domain name registration we may, for a period of 30 days, either i) remove the domain name from the zone of the top-level-domain (meaning that the domain name will no longer resolve), or ii) direct the domain name to name-servers and IP address(es) of website(s) designated by us, including, without limitation, to IP address(es) which host a parking page or a commercial search engine. You agree that either are functionally equivalent to ICANN's or a registry's redemption grace period, which would normally occur after deletion, and that both provide you with enough notice that your name is expired and that you should renew it if you wish to renew it. If we exercise our rights under this provision, and if you do not contact us to pay for and renew the domain name prior to the end of the 30 days, you agree that you have abandoned the domain name.

After this 30 day period, you agree that we may, possibly via a sub-contractor, solicit and provide for a third party to pay to renew the domain name's registration term and to allow such a third party to assume complete control over the domain name as its registrant (a "Post-Expiration Registrant Change", or "PERC"). If we enter into a PERC transaction with such a third party (the "PERC Customer"), we will send an email notification to the email addresses, if any, which were listed for the registrant and the administrative contact(s) for the domain name when it was registered by you (the "PERC Notification"). You acknowledge that you might not receive the PERC Notification and that it is not our obligation to confirm whether or not the PERC Notification was received by you. The previously listed registrant (typically you) may receive a portion of the funds received by us for the PERC as follows: (i) if the domain name was registered directly through us, the previously listed registrant may receive twenty percent (20%) of the Net Proceeds received by us (either directly or from a third party vendor providing services to us) as a result of the PERC; or (ii) if the domain name was registered with us through your Primary Service Provider (such as your website host, for example), the previously listed registrant may receive fifteen percent (15%) of the Net Proceeds received by us as a result of the PERC. You acknowledge and agree that the PERC may be accomplished through an auction involving one or more parties who are interested in the domain name. If it is determined that either the registrant or the administrative contact for the domain name or anyone acting on behalf of such a party participated in the auction, then none of the Net Proceeds will be paid out or if paid out must be returned to us. "Net Proceeds" means the total fees paid to us (either directly or by a third party providing services to us) to as a result of the PERC, less registry fees, ICANN fees, taxes, credit card charge-backs, processing and check fees, and other costs or fees associated with the PERC. You agree that we shall have no obligation to make the foregoing payments unless, within ninety (90) days after the date of the PERC Notification, the previously listed registrant provides us with the name, address and other information requested (including, but not limited to, a Form W-9, if applicable) in the PERC Notification. We cannot guarantee, and we make no representation or promise, that any PERC will occur with respect to a domain name registered by you. You understand that, if you do not wish to participate in this process, that you may renew your domain name registration in the available time and that you may arrange for the sale or other disposition of the domain name on your own.

Alternatively, if you do not contact us to renew the domain name registration during the 30 day period described above, and if we are unable or unwilling to arrange a PERC, you agree that we may either (i) delete the domain name at any time thereafter or (ii) that we may pay the registry free or otherwise allow it to continue to be registered with the WHOIS information previously provided by you and pointing to the name-server(s) and IP address(es) designated by us, and that we will not remove it from the TLD zone. In the latter event, the name will be designated as being in the extended redemption grace period ("ERGP"), and you will be allowed to assume, during the first 90 days of the then extant registration term, complete management of the domain name, including the right to control the DNS information, provided that you pay the registration fees for a one-year registration term and your Primary Service Provider's ERGP redemption fee. After the end of the 90-day period, if you do not exercise your rights under this provision, you agree that you have abandoned the domain name, and relinquish all rights and control over the domain name, and that you are no longer the registrant of the domain name, and that we may list ourselves or another party as the registrant of the domain name in the WHOIS. If we exercise our rights under this provision and you do not wish to be listed as the registrant and you wish to forego your option under this provision to pay to renew the domain name registration for the then-current registration term, you may notify us before the end of the 90-day period and request that we remove your information from the WHOIS record for the domain name, in which case we, or a third part we designate, will be listed as the registrant, and in which case you relinquish all rights and control over the domain name, and in which case we may i) continue to point the domain name to IP address(es) designated by us, or ii) we may delete the domain name.


Lycka till, men om inte domänen har stort affektionsvärde eller är inarbetad som länk till dig kan det vara enklare att registrera en ny och byta.

/Anders Dovervik
0

#34 Guest_Joakim_*

  • Grupp: Guests

Postad 03 december 2004 - 22:49

Tack för infon...

Jag tecknade den i samband med att jag skrev ett avtal hos 99kr.com ;)

Jag har mailat namecheap.com och de ska försöka hjälpa mig att få över domänen dit. Nameghost har också hjälpt mig, men det kostar $11 mer där så jag vill ju helst inte ha den där om det går. Byta domän är ju ett alternativ, men det förvirrar mina besökare så jag försöker undvika det....
0

#35 Guest_Guest_Hanna_*

  • Grupp: Guests

Postad 04 januari 2005 - 14:03

Har begärt en transfer för min winter-blue.com domän från nameghost till surpassdomains. Sedan två dagar tillbaka syns detta meddelande när jag kollar transfer status hos surpass:

Number: 1
Order ID: 30452996
Order Date: 1/2/2005 5:12:00 PM
Status: Auto verification of transfer request initiated

Vad innebär detta? Är lite nervös nu eftersom domänen går ut den 8:e, och jag vill ha den flyttad innan dess eftersom jag inte kan förnya den via nameghost då denna sajt ligger nere. :-(
Har inte fått något mejl från surpass till någon av de mejladresser jag använder, och alltså inte till den jag använde när jag registrerade domänen.

Hjälp!! :unsure:
0

#36 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 04 januari 2005 - 16:09

Hej Hanna. Meddelandet betyder att ett bekräftelse mail har skickats ut, som måste besvaras för att flytten ska genomföras.
Och jag ser att Admin's e-postadress går till Dig, så det kan ju ha fastnat i ett e-post filter eller liknande.

Kontakta Surpassdomains omgående och be dom kontrollera om mail verkligen skickats ut, och till vilken e-postadress.
De kan ju skicka ut fler e-mails.

Om "Admin" e-post adressen ligger hos oss, kan jag ta en extra koll efter det.

- Nytt -
Hej igen. Ser att Din e-postadress är till svenska-oc.com som är parkerad hos ManuFrog Webbhotell.
Men den e-postadressen var ej skapad - det gjorde jag nu, så nu bör ett mail snart dyka upp - annars kontakta Surpassdomains så de kan skicka igen.

Detta inlägg har redigerats av Erik: 04 januari 2005 - 16:23

::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#37 Guest_Guest_Hanna_*

  • Grupp: Guests

Postad 04 januari 2005 - 19:00

Hmm, vad märkligt för den mejlen tycks har fungerat fram tills nu. För 30 minuter sedan ungefär slutade den att fungera. Har du angett något lösen? Isådanafall, kan du mejla det till hanna@winter-blue.com? :unsure:

Tack!
0

#38 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 04 januari 2005 - 19:27

Hej Hanna. Har precis mailat Dig. Knepigt att det slutade fungera för 30 minuter sedan. Jag skapade e-postadressen kl.16.20.

Hur som , hoppas det löser sig nu. :unsure:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#39 Guest_Guest_Hanna_*

  • Grupp: Guests

Postad 05 januari 2005 - 05:19

Nu är domänen flyttad! Stort tack för all hjälp!! :unsure:
0

#40 Guest_danixz_*

  • Grupp: Guests

Postad 09 januari 2005 - 00:35

Vad gör man om man står listat som administratör för domänen men har status: locked?
0

#41 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 09 januari 2005 - 01:06

danixz på 9 Jan 2005, 00:35 sade:

Vad gör man om man står listat som administratör för domänen men har status: locked?

Hej. Då blir det lite svårare. Du måste tyvärr i de flesta fall kontakta Enom (om det är de som är huvud registratör) och förklara för dom hur det ligger till.
De brukar hjälpa till. ;)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#42 Medlemmen är offline   TraXy 

  • Webmaster
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 56
  • Gick med: 07-januari 05

Postad 09 januari 2005 - 16:02

Jag kontaktade både eNom och 99kr (media@klingberg.se eller nåt sånt?) i... förrgår, tror jag det var, och har fått min domän upplåst. Håller på att överföra den till 123-reg.co.uk nu, och väntar bara på att det ska bli klart. "Kan ta upp till 5 dagar" står det. Aaagh! Jag får gå och jobba på mina andra sidor så länge. ;)

Det gick jättesnabbt att få 99kr att svara, och de var inte otrevliga eller nåt (som jag läst om i andra trådar). *nöjd*
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar