Flytta över domän
#1
Postad 05 september 2004 - 13:13
Jag har skapat ett gratiskonto hos Surpassdomains.com och klickat på "Transfer domain". Fyller i mitt domännamn och klickar på Submit och där står att mitt domännamn verkar kunna flyttas. Sen kan jag välja betalningssätt t.ex. Visa-kort.
Nu till min fråga, är det inte bara att klicka på Submit och sen betala de där 16 dollarna och sen har jag bytt domänregistratur till Surpasshosting och kan därefter ställa in namnservrarna till att peka mot Manufrog. Är det verkligen så enkelt?
#2
Postad 05 september 2004 - 15:01
Stefan/Pezzen
#3
Postad 05 september 2004 - 15:51
Kan man testa att göra en transfer hos Surpass domains? Dras de 16 dollarna trots att domänen inte kan flyttas?
Jag betalar mer än gärna 16 dollar om jag kan få bort min domän från NameGhost/99kronor men jag vill ju inte betala den summan om domänen inte går att flytta.
#4
Postad 05 september 2004 - 16:28
Stefan/Pezzen
#5
Postad 05 september 2004 - 17:11
Citat
Kan man testa att göra en transfer hos Surpass domains? Dras de 16 dollarna trots att domänen inte kan flyttas?
Man kan inte flytta en .org domän utan EPP-nyckel/lösenord. Klickar Du på "submit" kommer antagligen pengar dras.
Skulle däremot flytten misslyckas (som det borde göra i Ditt fall tyvärr) är det ju självklart så att Du kan kräva att få pengarna tillbaka.
(Då skickas de tillbaka till kreditkortet - att tänka på är dollarkursen, 16 dollar kan ju bli mindre värda om nån vecka, så då finns risken att man förlorar några kronor..)
#6
Postad 05 september 2004 - 22:15
Erik på 5 Sep 2004, 18:11 sade:
...eller att man vinner några...
#7
Postad 08 september 2004 - 09:08
Jag har faktiskt lyckats få tag på Fredrik på 99kr och han har ställt om namnservrarna så att min domän numera pekar på Manufrogs servrar! Jag har skickat upp mina filer och de finns där (enligt Filhanteraren på Kontrollpanelen) men går inte att nå via ellensite.org eller url:en som går till servern, den som är som ett IP-nummer Nåja, det tar kanske ett dygn innan allting fungerar så jag kan vänta
Sen är det ju bara vad man ska göra när domänen går ut den 24 november, NameGhost kanske fungerar då? Äsch, man kan inte hålla på och oroa sig för allt i förväg...
#8
Postad 08 september 2004 - 09:15
Det brukar ta ca 12 till maximalt 72 timmar innan domännamnet pekar rätt.
Jag provade nyss din "url som går till servern". Den fungerar, men det ser ut som du inte har någon index fil ännu?
Har du provat med "rätt" url, den är "http://66.195.17.52/~användarnamn/"
#9
Postad 08 september 2004 - 09:36
"Home" mappen är din root mapp, där man kommer då man loggar in på FTP'n. Där ska inga filer ligga, utan de filer du ska ha på din hemsida ska ligga i "public_html" mappen.
Så du måste flytta de andra mapparna du skapat dit också. (jag flyttade bara html filerna så jag kunde se om det var det som var felet.)
Behöver du hjälp är det bara att maila.
#10
Postad 08 september 2004 - 09:49
Snacka om att jag är FÖRVIRRAD! Tur jag är hemma från skolan idag för jag kan för sjutton inte tänka ordentligt när jag är sjuk
Tack för hjälpen
#11 Guest_Guest_Jimmy_*
Postad 08 september 2004 - 10:46
Hur länge har nameghost varit stängd?
#12
Postad 08 september 2004 - 17:52
(Forummoderatorerna: Om ni tycker att det är olämpligt att posta e-postadresser här på forumet så är det okej att ta bort adressen.)
#13
Postad 08 september 2004 - 20:07
Jag vet inte var Erik står, men, jag skulle jag gissa att han tycker som jag, och gör han inte det så är det han som är min boss med allt vad det innebär...
Stefan/Pezzen
#14
Postad 08 september 2004 - 20:42
Citat
Självklart ska e-post adressen finnas kvar. Den är för övrigt postad på flera ställen på forumet. (och den är ju inte "hemlig" vad jag förstår, isåfall får Fredrik kontakta oss)
#15 Guest_Joakim_*
Postad 13 september 2004 - 20:36
#16
Postad 13 september 2004 - 20:53
Citat
Det brukar gå ut ett mail en tid före från Nameghost om att det är dags att Förnya/Renew sin domän. Då loggar man in på nameghost och betalar för ytterliggare en period. (via 2checkout.com)
Inga pengar dras automatiskt för domänen om man inte begärt det. Likaså förlängs heller inte registreringen för domänen.
Så det blir problem om Nameghost är nere i December också.
#17
Postad 13 september 2004 - 20:55
Den kanske inte förlängs automatiskt, även det har hänt åtminstone en kund som skrivit här. Tyvärr hade han velat ha den förlängd och blev nu stående med oregistrerad domän, så det blev inte bra det heller.
I korthet: ingen vet.
Om du har möjlighet att göra en transfer av namnet till någon plats där du vet hur deras policy är, fundera på att göra det. Alternativt, försök få kontakt via mail-adressen ovan och fråga vad som gäller för din adress.
/Anders Dovervik
EDIT: Eriks svar var bättre .
#18
Postad 21 september 2004 - 15:33
Så här skrev hon:
Citat
Your name is currently under the account of the company you purchased the name from ( NameGhost). I need to be able to move the name into an account with your name and information on it. Can you please go to www.enom.com and set up a new account, then send me an email with the LOGIN and the DOMAIN NAME. I will place the name in that account and send you an email when you are able to access your settings. Here are some simple instructions on how to set up an account:
1. Go to www.enom.com
2. Click on "login" in the orange navigation box on the left of the screen
3. At the top of the page it says "Click Here to sign up"
4. Enter your contact information
5. Set a user name & password
6. Click Submit
7. Email amber@enom.com the LOGIN & DOMAIN NAME
Let me know if you have difficulties setting this up.
Best regards,
Amber Clingingsmith
Nu undrar jag bara... Det här kommer väl inte att kosta mig något? För jag vill bara ha tag på min EPP-nyckel och sen dra till en annan registrator och betala för transfer där. Inte hos Enom...
#19
Postad 21 september 2004 - 16:30
Ellen på 21 Sep 2004, 16:33 sade:
Amber har flyttat två domäner från 99kr till enom åt mig. Det var aldrig tal om att det skulle kosta något. 99kr har ju agerat som återförsäljare åt enom, så indirekt har vi betalat till enom när vi betalat till 99kr.
Liksom du tänker jag också dra så fort som möjligt till annan registrar. Har redan initierat transfer av den ena domänen, men det verkar vara en seg process som kan ta en 8-10 dar efter vad man läser på nätet. Nu är jag på andra dagen av min väntan. Har bekräftat till nya registraren men inte hört från den gamla (enom) ännu.
Tänkte prova att flytta den ena innan jag ger mig på den andra så inte allt kapsejsar på samma gång...
/Sven
#20
Postad 21 september 2004 - 16:39
Okej, vad bra att det inte kostar något. Vill ju inte bli lurad på några pengar.
{EDIT} Jo, en sak bara. När hon skriver att jag ska skicka henne mitt LOGIN ska jag skicka med lösenordet också? Jag har valt ett lösenord som jag inte har någonannanstans men behöver hon det? Eller räcker det med användarnamn och domännamn? Hon borde ju hitta mig ändå.
#21
Postad 22 september 2004 - 01:12
Jag ser fram emot att äntligen bli fri från 99kronor och nameghost, då jag har hållit på med detta i mer än en månad... Att nameghost verkar vara på väg upp igen har ingen som helst betydelse, jag kommer aldrig lita på de där skojarna igen.
#22 Guest_Guest_*
Postad 22 september 2004 - 10:55
Sven på 21 Sep 2004, 17:30 sade:
Ellen på 21 Sep 2004, 16:33 sade:
Nu undrar jag bara... Det här kommer väl inte att kosta mig något? För jag vill bara ha tag på min EPP-nyckel och sen dra till en annan registrator och betala för transfer där. Inte hos Enom...
Amber har flyttat två domäner från 99kr till enom åt mig. Det var aldrig tal om att det skulle kosta något. 99kr har ju agerat som återförsäljare åt enom, så indirekt har vi betalat till enom när vi betalat till 99kr.
Liksom du tänker jag också dra så fort som möjligt till annan registrar. Har redan initierat transfer av den ena domänen, men det verkar vara en seg process som kan ta en 8-10 dar efter vad man läser på nätet. Nu är jag på andra dagen av min väntan. Har bekräftat till nya registraren men inte hört från den gamla (enom) ännu.
Tänkte prova att flytta den ena innan jag ger mig på den andra så inte allt kapsejsar på samma gång...
/Sven
Men när Amber skulle flytta min domän kostade det. Så det är nog värt att fråga....för man vill inte bli lurad!
Sen kanske det beror på att mitt domän snart går ut men det var det inte tal om...så det är allt lite märkligt. Undrar om det är så enkelt att Amber hjälper till att skaffa konto etc. helt gratis för att man sen ska flytta därifrån? Tror inte de gör det gratis....
Så kolla upp det Ellen!!
//Lotta (Diva)
EDIT: upptäckte precis att jag inte vart inloggad....sorry!
Detta inlägg har redigerats av Diva: 22 september 2004 - 10:56
#23
Postad 22 september 2004 - 11:47
Har precis beställt första kontot (av 2) från manufrog -- Hoppas att jag får en bättre kundupplevelse den här gången! =)
#24
Postad 22 september 2004 - 15:11
De kan ju inte ta några pengar av mig när jag inte angett mitt bankkortsnummer ju...
Och nu har hon flyttat min domän till enom.com istället för NameGhost och nu har jag min EPP-nyckel!!!!! Så snart ska jag göra en transfer till en trevlig domänregistratur...
#25
Postad 22 september 2004 - 17:09
Guest på 22 Sep 2004, 11:55 sade:
Sen kanske det beror på att mitt domän snart går ut men det var det inte tal om...så det är allt lite märkligt.
Ja, det var skumt att hon skulle ha betalt av dig...?
Det kanske beror på att din domän går ut så snart. Mina förfaller inte förrän i februari och april nästa år.
/Sven
#26
Postad 22 september 2004 - 20:11
Har precis flyttat över allt till ManuFrog. Känns genast mycket bättre.
#27
Postad 23 september 2004 - 09:48
/Stefan
#28
Postad 29 oktober 2004 - 18:14
Efter att nameghost.com inte fungerat på länge så har jag haft min domän legat kvar där. Jag har tänkt flyttat domänen men inte varit så aktiv pga att domänen gällde till slutet på nästa år. Igår lyckades jag komma åt min domän och ändra admin contact till mej själv samt ta bort låsningen. Därefter flyttade jag domänen det hela tog runt 20 timmar.
/Jimmy
#29
Postad 31 oktober 2004 - 23:35
Tacksam för hjälp!
#30
Postad 31 oktober 2004 - 23:46
Istället registrerar Du Dig hos Surpassdomains, och klickar på transfer domain. Är domännamnet inte "locked" och Din e-post adress står som kontaktperson på alla alternativ. (admin viktigast) så kommer allt gå bra.
Se även http://forum.psychof...p?showtopic=254
#32 Guest_Joakim_*
Postad 02 december 2004 - 22:34
This domain has expired or expires within 7 days Current Registrar : Create Date : Days to Expire : enom, inc. 02-dec-2003 -1
Vad händer här ? Kan jag inte flytta förrän sista dagen ? Då kommer ju inte sidan att fungera under den tiden....:/
#33
Postad 03 december 2004 - 11:16
Du säger inte om du registrerat direkt hos Enom, eller hos någon av deras många återförsäljare. Återförsäljarna kan sätta egna regler, men här är vad Enom har som policy:
Enoms hantering av utgångna domäner, korta versionen ("service fee" tror jag för närvarande är någonstans kring 200 dollar):
Citat
Note: The grace period is not guaranteed. The "grace period" for renewing a domain after it expires is generally between 30-40 days (never longer than 45).
Långa versionen (fetstil ditsatt av mig):
Citat
After expiration of the term of a domain name registration, you acknowledge that certain registry administrators may provide procedures or grace periods during which expired domain name registrations may be renewed. You acknowledge that you assume all risks and all consequences if you wait until close to or after the end of a domain name registration term to attempt to renew the registration. You acknowledge that we, for any reason and in our sole discretion, may choose not to participate in a post-expiration renewal of a domain name and that we shall not be liable therefore. You acknowledge that post-expiration renewal or redemption processes, if any, involve additional fees which we and your Primary Service Provider may determine. You acknowledge and agree that expired domain name(s) may be made available to be registered or re-registered to any party at any time.
You agree that after expiration of the term of a domain name registration we may, for a period of 30 days, either i) remove the domain name from the zone of the top-level-domain (meaning that the domain name will no longer resolve), or ii) direct the domain name to name-servers and IP address(es) of website(s) designated by us, including, without limitation, to IP address(es) which host a parking page or a commercial search engine. You agree that either are functionally equivalent to ICANN's or a registry's redemption grace period, which would normally occur after deletion, and that both provide you with enough notice that your name is expired and that you should renew it if you wish to renew it. If we exercise our rights under this provision, and if you do not contact us to pay for and renew the domain name prior to the end of the 30 days, you agree that you have abandoned the domain name.
After this 30 day period, you agree that we may, possibly via a sub-contractor, solicit and provide for a third party to pay to renew the domain name's registration term and to allow such a third party to assume complete control over the domain name as its registrant (a "Post-Expiration Registrant Change", or "PERC"). If we enter into a PERC transaction with such a third party (the "PERC Customer"), we will send an email notification to the email addresses, if any, which were listed for the registrant and the administrative contact(s) for the domain name when it was registered by you (the "PERC Notification"). You acknowledge that you might not receive the PERC Notification and that it is not our obligation to confirm whether or not the PERC Notification was received by you. The previously listed registrant (typically you) may receive a portion of the funds received by us for the PERC as follows: (i) if the domain name was registered directly through us, the previously listed registrant may receive twenty percent (20%) of the Net Proceeds received by us (either directly or from a third party vendor providing services to us) as a result of the PERC; or (ii) if the domain name was registered with us through your Primary Service Provider (such as your website host, for example), the previously listed registrant may receive fifteen percent (15%) of the Net Proceeds received by us as a result of the PERC. You acknowledge and agree that the PERC may be accomplished through an auction involving one or more parties who are interested in the domain name. If it is determined that either the registrant or the administrative contact for the domain name or anyone acting on behalf of such a party participated in the auction, then none of the Net Proceeds will be paid out or if paid out must be returned to us. "Net Proceeds" means the total fees paid to us (either directly or by a third party providing services to us) to as a result of the PERC, less registry fees, ICANN fees, taxes, credit card charge-backs, processing and check fees, and other costs or fees associated with the PERC. You agree that we shall have no obligation to make the foregoing payments unless, within ninety (90) days after the date of the PERC Notification, the previously listed registrant provides us with the name, address and other information requested (including, but not limited to, a Form W-9, if applicable) in the PERC Notification. We cannot guarantee, and we make no representation or promise, that any PERC will occur with respect to a domain name registered by you. You understand that, if you do not wish to participate in this process, that you may renew your domain name registration in the available time and that you may arrange for the sale or other disposition of the domain name on your own.
Alternatively, if you do not contact us to renew the domain name registration during the 30 day period described above, and if we are unable or unwilling to arrange a PERC, you agree that we may either (i) delete the domain name at any time thereafter or (ii) that we may pay the registry free or otherwise allow it to continue to be registered with the WHOIS information previously provided by you and pointing to the name-server(s) and IP address(es) designated by us, and that we will not remove it from the TLD zone. In the latter event, the name will be designated as being in the extended redemption grace period ("ERGP"), and you will be allowed to assume, during the first 90 days of the then extant registration term, complete management of the domain name, including the right to control the DNS information, provided that you pay the registration fees for a one-year registration term and your Primary Service Provider's ERGP redemption fee. After the end of the 90-day period, if you do not exercise your rights under this provision, you agree that you have abandoned the domain name, and relinquish all rights and control over the domain name, and that you are no longer the registrant of the domain name, and that we may list ourselves or another party as the registrant of the domain name in the WHOIS. If we exercise our rights under this provision and you do not wish to be listed as the registrant and you wish to forego your option under this provision to pay to renew the domain name registration for the then-current registration term, you may notify us before the end of the 90-day period and request that we remove your information from the WHOIS record for the domain name, in which case we, or a third part we designate, will be listed as the registrant, and in which case you relinquish all rights and control over the domain name, and in which case we may i) continue to point the domain name to IP address(es) designated by us, or ii) we may delete the domain name.
Lycka till, men om inte domänen har stort affektionsvärde eller är inarbetad som länk till dig kan det vara enklare att registrera en ny och byta.
/Anders Dovervik
#34 Guest_Joakim_*
Postad 03 december 2004 - 22:49
Jag tecknade den i samband med att jag skrev ett avtal hos 99kr.com
Jag har mailat namecheap.com och de ska försöka hjälpa mig att få över domänen dit. Nameghost har också hjälpt mig, men det kostar $11 mer där så jag vill ju helst inte ha den där om det går. Byta domän är ju ett alternativ, men det förvirrar mina besökare så jag försöker undvika det....
#35 Guest_Guest_Hanna_*
Postad 04 januari 2005 - 14:03
Number: 1
Order ID: 30452996
Order Date: 1/2/2005 5:12:00 PM
Status: Auto verification of transfer request initiated
Vad innebär detta? Är lite nervös nu eftersom domänen går ut den 8:e, och jag vill ha den flyttad innan dess eftersom jag inte kan förnya den via nameghost då denna sajt ligger nere. :-(
Har inte fått något mejl från surpass till någon av de mejladresser jag använder, och alltså inte till den jag använde när jag registrerade domänen.
Hjälp!!
#36
Postad 04 januari 2005 - 16:09
Och jag ser att Admin's e-postadress går till Dig, så det kan ju ha fastnat i ett e-post filter eller liknande.
Kontakta Surpassdomains omgående och be dom kontrollera om mail verkligen skickats ut, och till vilken e-postadress.
De kan ju skicka ut fler e-mails.
Om "Admin" e-post adressen ligger hos oss, kan jag ta en extra koll efter det.
- Nytt -
Hej igen. Ser att Din e-postadress är till svenska-oc.com som är parkerad hos ManuFrog Webbhotell.
Men den e-postadressen var ej skapad - det gjorde jag nu, så nu bör ett mail snart dyka upp - annars kontakta Surpassdomains så de kan skicka igen.
Detta inlägg har redigerats av Erik: 04 januari 2005 - 16:23
#37 Guest_Guest_Hanna_*
Postad 04 januari 2005 - 19:00
Tack!
#38
Postad 04 januari 2005 - 19:27
Hur som , hoppas det löser sig nu.
#39 Guest_Guest_Hanna_*
Postad 05 januari 2005 - 05:19
#40 Guest_danixz_*
Postad 09 januari 2005 - 00:35
#41
Postad 09 januari 2005 - 01:06
danixz på 9 Jan 2005, 00:35 sade:
Hej. Då blir det lite svårare. Du måste tyvärr i de flesta fall kontakta Enom (om det är de som är huvud registratör) och förklara för dom hur det ligger till.
De brukar hjälpa till.
#42
Postad 09 januari 2005 - 16:02
Det gick jättesnabbt att få 99kr att svara, och de var inte otrevliga eller nåt (som jag läst om i andra trådar). *nöjd*