::: FORUM ManuFrog :::: Importera inlägg mellan mySQL dB - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Importera inlägg mellan mySQL dB Funkar det enkelt att ta pages och posts från en db till en annan?

#1 Medlemmen är offline   joacim 

  • WebbPucko
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 49
  • Gick med: 13-mars 05

Postad 23 juli 2008 - 16:20

Jag har haft en wp-installation i en mapp i public_html.
Allt säckade ihop efter en uppgradering till 2.6
Hann göra en backup på mySQL databasen innan.

I den bästa av världar skulle jag nu vilja ha poster och pages till en annan tabell med en ny clean installation.
Och således skippa alla plugin osv i den nya databasen.

Kan man dessutom relativt enkelt ex ta bort en specifik del av ev länkar och göra om ex tecknen /zz/ till /offentlig/ i innehållet i tabellerna?

Tacksam svar!
0

#2 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 24 juli 2008 - 04:29

Visa inläggjoacim på 23 July, 2008, 17:20 sade:

Jag har haft en wp-installation i en mapp i public_html.
Allt säckade ihop efter en uppgradering till 2.6
Hann göra en backup på mySQL databasen innan.

I den bästa av världar skulle jag nu vilja ha poster och pages till en annan tabell med en ny clean installation.
Och således skippa alla plugin osv i den nya databasen.

Kan man dessutom relativt enkelt ex ta bort en specifik del av ev länkar och göra om ex tecknen /zz/ till /offentlig/ i innehållet i tabellerna?

Tacksam svar!


Tjena joacim.
Jag misstänker att du måste installera en ny WP, sen importera hela den databasen till denna nya och på så vis kommer ju allt med och "fel" blir ju allting om du inte väljer att skapåa denna nya med samma adress som den tidigare.

Om vi sedan tänker oss att den fungerar så tror jag det borde gå exportera alla inläggen via WP's inbyggda backupgrej vilket genererar en fil (vars filändelse jag nu glömt) men står så här under "Redigera" > "Exportera"

Citat

När du trycker på knappen här nedanför kommer WordPress att göra en XML-fil som du kan spara på din dator.

Formatet, som vi kallar WordPress eXtended RSS eller WXR, innehåller dina inlägg, kommentarer, anpassade fält, kategorier och etiketter.

När du har sparat den nerladdade filen kan du använda importeringsfunktion på en annan WordPressblogg för att importera den här bloggen.


Sedan om du sparar denna fil då och tar bort rubbet igen och startar om med en ny installation av WP (förslagsvis under samma katalognamn...) och sen bara nyttjar denna filen och Importerar denna.

Vad tror du om detta?

Fast, jag kom på en sak nu.. jag har testat detta lite en gång (när funktionen dök upp) och vad jag då minns var att den fastnade på min "Gästbok" som ju är samma variant som du nyttjat med denna "kommentarsfunktion" och sedan inte kom vidare. Man jag hade väl då jag testade 1500 inlägg och kan väl kanske vara den mängde som gjorde det.

Men försöka går väl..
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar