::: FORUM ManuFrog :::: Bildhanterings strategi - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Bildhanterings strategi Förslag och synpunkter.

#1 Medlemmen är offline   Raigon 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 11
  • Gick med: 29-mars 07

Postad 15 juli 2008 - 19:28

Hejsan!

Jag undrar om någon har några synpunkter eller förslag på hur man ska handera sina bilder på sidan. Som jag har det nu på sidan jag håller på med så har jag bilderna i en enda stor mapp och döper dem efter id som hör till "posten" som bilderna tillhör. Sedan när jag ska kolla om bilderna finns och hur många det är som hör till den specifika posten så har jag ett script som söker igenom hela mappen fil för fil och kollar namnen om id stämmer osv.

Ett annat förslag är att man har en tabell i databasen som länkar och håller reda på alla bilder och så gör man ett mysql anrop för att hålla reda på om bilderna finns eller inte.

Sen kan man även använda sig av BLOBs i databasen vilket jag helst undviker eftersom jag vill ha kontroll över bilderna även på fil nivå.

MVH Peter
0

#2 Medlemmen är offline   CamoDrake 

  • Rookie
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 3
  • Gick med: 22-januari 08

Postad 21 augusti 2008 - 16:07

Tja.

Jag sparar allt i en mapp. Sen har jag en tabell som delar in det i "mappar" och håller ordning på bild-id.
Sen har jag gjort ett adminverktyg åt mig själv som utgår från databasen där jag kan ha full koll på bilder och vilka mappar dom tillhör rättigheter osv.

Det är bra mycket enklare att skriva koden till MySQL kommandon och bra mycket mer flexibelt.

klart enklast tycker jag.

/Simon
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar