::: FORUM ManuFrog :::: PHP, MySql och Excel. Exportering/Importering. - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

PHP, MySql och Excel. Exportering/Importering. Problem med xls hantering.

#1 Medlemmen är offline   Raigon 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 11
  • Gick med: 29-mars 07

Postad 15 juli 2008 - 19:22

Hejsan gott folk. Jag tänkte se om någon här har något förslag eller synpunkt på några problem jag har suttit och funderat på.

Ett av problem är med ett php script jag har skrivit som först hämtar ut information ur min MySql databas och förvarar informationen som jag vill ha i en array. Sedan efter det vill jag ha det printat i ett excel blad med filändelsen .xls. För att bestämma filtyp osv använder jag header content type etc och sen sprintar in informationen i en sträng. Allt detta fungerar tills jag sparar scriptet i UTF-8 kodning istället för ANSI. Så jag tror jag behöver veta hur jag ska gå till väga för att spara det generade excel bladet i ANSI format så att det inte blir kladd av alltihopa när man öppnar det med excel.

Mitt andra problem är om jag ska läsa in excel blad hur kan jag göra om det ens går för att får klartext av hex koden som står i .xls filerna när dem är sparade med excel. Jag har sökt runt och läst lite på olika ställen och är rätt osäker på om det går utan DOM objektet som kräver att excel är installerat på servern. Annars har vi löst det med att spara det som .xml istället sedan läser in det när det står i klartext och är mer hanterbart. Men det hade såklart vart kul om man kunde använda sig av .xls också.

MVH Peter
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar