::: FORUM ManuFrog :::: Lösenordsskydda en fil - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Lösenordsskydda en fil

#1 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 04 februari 2007 - 17:57

I Cpanel finns verktyget "Lösenordsskydda mappar". Då kan man på ett enkelt sätt lösenordsskydda innehållet i en mapp - man måste logga in för att se det.

"Lösenordsskydda mappar" använder en .htaccess fil som skapas i den mapp som ska skyddas, och dessutom skapas en användare med lösenord i en fil med namnet passwd.

För att använda samma sätt för en fil måste man göra detta manuellt själv:

1. Skapa en textfil i Anteckningar och lägg in följande kod:
<Files filen.php>

AuthUserFile "/home/kontonamn/.htpasswds/vadsomhelst/passwd"
AuthGroupFile /dev/null
AuthName "Logga in för att använda filen"
AuthType Basic

require valid-user

</Files>


- Ändra filen.php till namnet på filen du vill skydda.
- Ändra vadsomhelst till det namn du vill använda på mappen där passwd filen ska ligga.

2. Spara filen och skicka upp den i den mapp filen där filen du vill skydda ligger i (tex. "public_html" mappen).
Ändra namn på textfilen till .htaccess
OBS! Finns det redan en fil med det namnet måste ovan kod "klistras" in i den filen istället !!

3. Nu ska vi lägga till en användare med lösenord i en fil med namnet passwd.
Skapa en textfil i anteckningar och klistra denna gången in följande köd:
namn:ZVQGPAFmTwvKU

- Ändra namn:ZVQGPAFmTwvKU till det namn och lösenord du vill använda. Se till att inte använda ett okrypterat lösenord - gå hit och få det krypterat:
http://www.kxs.net/s...taccess_pw.html
(exempel: erik med lösenordet erik blir: erik:Fx6KVorAsO0g)

4. Spara filen och skapa en mapp ett steg "ovanför" public_html mappen. (där mapparna "tmp", "mail" o.s.v ligger) med namnet .htpasswd. I den mappen skapar du sedan ännu en mapp med det namn du valde i .htaccess filen. (exempelvis: vadsomhelst)

5. I den mappen (vadsomhelst) skickar du sedan upp filen med användare & lösenords-koden. Ändra namn på filen till passwd
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#2 Medlemmen är offline   miina 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 19-september 05

Postad 09 augusti 2007 - 08:32

Vad har hänt med denna funktion?

Jag har inte längre den mapp som är lösenordsskyddad hos mig synlig i den här funktionen och kan därför inte radera eller lägga till nya lösenord. Har det hänt något eller ska det vara så här? Jag ligger på manu3.
0

#3 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 10 augusti 2007 - 19:10

Visa inläggmiina på 9 August, 2007, 09:32 sade:

Vad har hänt med denna funktion?

Jag har inte längre den mapp som är lösenordsskyddad hos mig synlig i den här funktionen och kan därför inte radera eller lägga till nya lösenord. Har det hänt något eller ska det vara så här? Jag ligger på manu3.


Du menar "Lösenordsskydda mappar" antar jag? Denna tråden handlar om att göra lösenordsskydd själv för en fil.

Funktionen "Lösenordsskydda mappar" ska fungera utan problem på alla servrarna. Är mappen lösenordsskyddad när Du försöker nå den?
Hittar Du "Lösenordsskyddade mappar" i Din Cpanel?

Testa att lägga till lösenordsskyddet för mappen igen, kanske har Du råkat ta bort filen med namnet ".htaccess" i mappen som skulle vara lösenordsskyddad.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#4 Medlemmen är offline   miina 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 19-september 05

Postad 10 augusti 2007 - 21:24

Visa inläggErik på 10 August, 2007, 19:10 sade:

Du menar "Lösenordsskydda mappar" antar jag? Denna tråden handlar om att göra lösenordsskydd själv för en fil.

Funktionen "Lösenordsskydda mappar" ska fungera utan problem på alla servrarna. Är mappen lösenordsskyddad när Du försöker nå den?
Hittar Du "Lösenordsskyddade mappar" i Din Cpanel?

Testa att lägga till lösenordsskyddet för mappen igen, kanske har Du råkat ta bort filen med namnet ".htaccess" i mappen som skulle vara lösenordsskyddad.


Ojdå! Ber om ursäkt. Jag läste lite slarvit med John Blund i ögonen. :what?:
Jag har mappen Password protect directories, men jag tror inte det var den jag använde mig av tidigare. (Tror dessutom att jag haft c-panel på svenska tidigare och nu står allt på engelska trots att jag angett svenska som språk. Nåja, det är ingen större fara.) Problemet är att den undermapp som jag tidigare haft lösenordsskyddad inte ligger under denna mapp Password protect directories. Om du har möjlighet att kika i min c-panel vore jag tacksam, Erik!
0

#5 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 11 augusti 2007 - 09:22

Visa inläggmiina på 10 August, 2007, 22:24 sade:

Visa inläggErik på 10 August, 2007, 19:10 sade:


Du menar "Lösenordsskydda mappar" antar jag? Denna tråden handlar om att göra lösenordsskydd själv för en fil.

Funktionen "Lösenordsskydda mappar" ska fungera utan problem på alla servrarna. Är mappen lösenordsskyddad när Du försöker nå den?
Hittar Du "Lösenordsskyddade mappar" i Din Cpanel?

Testa att lägga till lösenordsskyddet för mappen igen, kanske har Du råkat ta bort filen med namnet ".htaccess" i mappen som skulle vara lösenordsskyddad.


Ojdå! Ber om ursäkt. Jag läste lite slarvit med John Blund i ögonen. :what?:
Jag har mappen Password protect directories, men jag tror inte det var den jag använde mig av tidigare. (Tror dessutom att jag haft c-panel på svenska tidigare och nu står allt på engelska trots att jag angett svenska som språk. Nåja, det är ingen större fara.) Problemet är att den undermapp som jag tidigare haft lösenordsskyddad inte ligger under denna mapp Password protect directories. Om du har möjlighet att kika i min c-panel vore jag tacksam, Erik!

Vilket domännamn har Du? (vill du inte skriva det här i forumet så är det bara du mailar oss)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#6 Medlemmen är offline   miina 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 19-september 05

Postad 14 augusti 2007 - 21:21

Visa inläggErik på 11 August, 2007, 09:22 sade:

Vilket domännamn har Du? (vill du inte skriva det här i forumet så är det bara du mailar oss)


miinas.net
0

#7 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 15 augusti 2007 - 12:28

Visa inläggmiina på 14 August, 2007, 22:21 sade:

Visa inläggErik på 11 August, 2007, 09:22 sade:


Vilket domännamn har Du? (vill du inte skriva det här i forumet så är det bara du mailar oss)


miinas.net


Hej! Jag hittade 2 mappar som är lösenordsskyddade i Cin Cpanel under "Password Protected Directories".
Om det var fler kanske Du av misstag raderat en fil med namnet .htaccess i mappen som var lösenordsskyddad - då försvinner lösenordsskyddet.

Var snäll och maila oss vilket mappnamn det gäller så kan vi ta en titt.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar