::: FORUM ManuFrog :::: Två webbsidor på samma webbhotell - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Två webbsidor på samma webbhotell

#1 Medlemmen är offline   Megajoule 

  • Grupp: Members
  • Inlägg: 1
  • Gick med: 19-oktober 09

Postad 27 oktober 2009 - 20:59

Hej,
Jag har idag en webbsida för en förening som jag publicerar mha Joomla. Jag funderar nu på att köpa till ytterligare ett domännamn till en systerförening. Denna kommer att ta lite utrymme, så jag skulle vilja använda samma webbhotell (men en annan joomla-installation och en annan databas). Hur gör jag detta enklast?
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 28 oktober 2009 - 18:09

Visa inläggMegajoule på 27 October, 2009, 20:59 sade:

Hej,
Jag har idag en webbsida för en förening som jag publicerar mha Joomla. Jag funderar nu på att köpa till ytterligare ett domännamn till en systerförening. Denna kommer att ta lite utrymme, så jag skulle vilja använda samma webbhotell (men en annan joomla-installation och en annan databas). Hur gör jag detta enklast?


Hej!

Då kan Du använda Dig av "Addon Domains" i Din Cpanel (kan stå "Tilläggs domäner/Extra domäner" också - beror på vilket tema Du använder i Cpanel).

Om Du lägger till Domänen som en addon domän kommer Cpanel skapa en ny mapp där hemsidan för den domänen ska ligga, såsom tex. Joomlas filer.
När Du väl lagt till domänen är det en ompekning av domännamnet Du ska göra, det vill säga ändra namnservrar för domänen så den använder samma namnservrar som huvuddomänen Du på Ditt kontopaket = domänen som föreningen har.

Efter ca 2-24 timmar pekar sedan domänen rätt, och då kan Du installera Joomla - antingen manuellt eller med hjälp av Fantastico.
Väljer Du Fantastico kommer en ny databas skapas och filerna kommer läggas i mappen addon domänen använder eftersom Du väljer den domänen vid installationen i Fantastico.

Gör Du det manuellt misstänker jag att Du redan vet hur man skapar en databas i Cpanel om Du installerat Joomla tidigare?
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar