::: FORUM ManuFrog :::: Vilken CMS? - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Vilken CMS? Edra erfarenheter uppskattas...

#1 Medlemmen är offline   mickeh 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 34
  • Gick med: 20-april 05

Postad 12 november 2008 - 22:23

I Cpanel finns ett antal CMS:er:
Drupal
Geeklog
Joomla 1.5
Joomla
Mambo
PHP-Nuke
phpWCMS
phpWebSite
Post-Nuke
Siteframe
TYPO3
Xoops

Wordpress (Och några andra) står under Blogverktyg, om/hur man nu särskiljer dessa.

Jag har testat ett annat som heter Website Baker, som är fantastiskt trevligt och uppfyller mina önskemål, men det jag skulle vilja ha är något som ingår i CPanel/fantastico så att uppgraderingar blir betydligt snabbare och enkalre.

Vad är då mina önskemål?
Jo:

Lätt att göra statiska sidor (Alltså HTML/CSS) - "bloggande" inte primärt
Lätt att göra menyer och undermenyer
Lätta URL:er typ http//sidan.se/gratisprogram/musik inte http//sidan.se/?=4956353+9562+52985
Väldigt gärna ingående enklare fotoalbum (så att det inte behövs länkas till/integreras med ex. Gallery)
WYSIWYG-editor
Lättjobbad och lätthittad (Alla säger ju att deras är lättast och bäst, men när man börjar testa så är ju inte fallet direkt så alltid, och de är alla rätt usla på screenshots och beskrivningar av vad användaren kan göra.......)

Vad har ni för erfarenheter av dessa olika?
Vad tycker ni är bra/mindre bra?

Tacksam för svar, alltid praktiskt med andras erfarenheter ;)
0

#2 Medlemmen är offline   Groogy 

  • Ruby-fanatic
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 7
  • Gick med: 04-augusti 08

Postad 14 december 2008 - 11:32

Phuu om det ska vara lättast så skulle jag ta WordPress. Du kan göra statiska sidor dock så är det inte meningen med WordPress och uppfyller inte direkt det jag själv skulle velat ha. Men är nog enklast att lära sig. Den har också rätt snygga URLer och du kan påverka hur dom ska se ut också.

När det kommer till CMSer så tror jag aldrig att det blir direkt så himla enkelt. Man får helt enkelt vänja sig vid hur dom är uppbyggda och förstå hur dom funkar innan man kan börja tycka om dom eller tycka att dom är enkla.

Jag har dock bara använt PHP-Nuke. Sen har jag även utvecklat komponenter till Joomla men aldrig användit det direkt.
0

#3 Medlemmen är offline   Tomas A 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 5
  • Gick med: 25-februari 08

Postad 28 december 2008 - 18:38

Använder själv WordPress och Joomla. WP är enkelt, och har en stor community där det finns det mesta "gratis" för nedladdning. Teman, plugins etcetera. Lätt att lära sig, lätt att anpassa.

Joomla 1.5 använder jag också. Teman är ganska simpla om man söker gratisvarianterna. kan vara lönt att skaffa et tkonto på t ex Rocketstar eller liknande. Massvis med extensions. Viktigt att hålla uppdaterat eftersom det brukar kunna bli problem med säkerheten om man är slö med att uppdatera. Jag har fåt Joomla sabbat två gånger av hackers men aldrig WP.
0

#4 Medlemmen är offline   mickeh 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 34
  • Gick med: 20-april 05

Postad 13 januari 2009 - 20:55

Tackar för svar båda två!
Av min ganska begränsade testverksamhet så har mitt intryck varit detsamma, så det var ju skönt att få det bekräftat av folk som använt det mer.....


Tyvärr har ju vare sig WP eller Joomla korta URL:er utan av typen:
http://hejpådej.se/index.php?option=com_co...9&Itemid=27
vilket ser lite tråkigt ut.
(Exemplet från Joomlatestet; och ja, WP har aningen kortare.....)


Visa inläggGroogy på 14 December, 2008, 11:32 sade:

När det kommer till CMSer så tror jag aldrig att det blir direkt så himla enkelt. Man får helt enkelt vänja sig vid hur dom är uppbyggda och förstå hur dom funkar innan man kan börja tycka om dom eller tycka att dom är enkla.


Jo, faktiskt! :(
Är du intresserad så testa
Website Baker

Den är faktiskt så enkel som alla försöker påstå att de är! :)

Typ: lägg till objekt: länk? Sida? Under vilken länk?
Klart!

Helt otroligt egentligen....... men som sagt, det hade ju varit så himla najs om det varit inkluderat i CPanel så att uppgraderingar varit busenkla........
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar