::: FORUM ManuFrog :::: PHP5 - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

PHP5

#1 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 12 juni 2008 - 07:27

Jag sitter och funderar på vad som är bäst göra.. är nämligen så jag har ett plugin till Wordpress som nu efter en uppgradering kräver PHP5 som jag förstått.

Allt funkar men den larmar ju och det blir även en errorfil på 8-10Mb om dagen som jag fattat (jag har raderat den lite tidigare så svårt uppskatta = var på 6Mb nu sen igår kväll)

Vad som larmar är detta:

[11-Jun-2008 21:20:13] PHP Warning:  cannot yet handle MBCS in html_entity_decode()! in /home/xxxxxx/public_html/wp/wp-content/plugins/wp-postviews/wp-postviews.php on line 236


Läste lite på forumet hos pluginmakaren att man kunde lägga till en rad i .htaccess (detta har jag nog sett på forumet här med) som ser ut så här:

AddHandler application/x-httpd-php5 .php


Men vad innebär detta i praktiken då mot köra PHP4?
Vill ju inte ställa till något.. är ju enklare strunta i pluginet då (är ett som visar hur ofta ett inlägg lästs)

Men som jag fattar med så är PHP4 på utgående när som helst (?)
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 12 juni 2008 - 18:34

Visa inläggMicke på 12 June, 2008, 08:27 sade:

Jag sitter och funderar på vad som är bäst göra.. är nämligen så jag har ett plugin till Wordpress som nu efter en uppgradering kräver PHP5 som jag förstått.

Allt funkar men den larmar ju och det blir även en errorfil på 8-10Mb om dagen som jag fattat (jag har raderat den lite tidigare så svårt uppskatta = var på 6Mb nu sen igår kväll)

Vad som larmar är detta:

[11-Jun-2008 21:20:13] PHP Warning:  cannot yet handle MBCS in html_entity_decode()! in /home/xxxxxx/public_html/wp/wp-content/plugins/wp-postviews/wp-postviews.php on line 236


Läste lite på forumet hos pluginmakaren att man kunde lägga till en rad i .htaccess (detta har jag nog sett på forumet här med) som ser ut så här:

AddHandler application/x-httpd-php5 .php


Men vad innebär detta i praktiken då mot köra PHP4?
Vill ju inte ställa till något.. är ju enklare strunta i pluginet då (är ett som visar hur ofta ett inlägg lästs)

Men som jag fattar med så är PHP4 på utgående när som helst (?)



Hej Micke! Alla våra servrar kommer få PHP 5 som standard i år. Vi hade hoppats på att fixa det före sommaren, men tiden rinner iväg så vi hoppas det ska fixas absolut senast till i höst.
I dagsläget har 3 av våra servrar detta.

PHP4 kommer finnas kvar på servrarna och man kan använda det om man så önskar genom att antingen lägga till den kod Du ger tips på (men skillnaden att man anger AddHandler application/x-httpd-php4 .php istället) eller så ändrar man tema i Cpanel till X3 - där kan man ställa in om man vill använda PHP4 eller PHP5 för sina php-filer.

Utvecklarna av PHP ger snart inget stöd alls för PHP4 och PHP6 är på G.
En del nyheter i PHP 6 är bla. att stödet för "allow_url_fopen" och "register_globals" kommer försvinna helt.
I PHP 5 är det av-aktiverat som standard men det går att aktivera det om man lägger till en egen php.ini fil med rätt kod.

Wordpress fungerar utmärkt i PHP5 - det gör numera de flesta PHP-skript - så om Du väljer att använda det så kommer det med all säkerhet inte ställa till några bekymmer.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 12 juni 2008 - 18:46

Toppen.
Då kör vi på detta, lägger till den raden först (som jag läste på nån sida) i den .htaccess som hör till WP.
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar