::: FORUM ManuFrog :::: Subdomäner och kataloger - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Subdomäner och kataloger Vilka är redan upptagna?

#1 Medlemmen är offline   diwic 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 11
  • Gick med: 30-augusti 07

Postad 31 augusti 2007 - 06:08

Jag försöker hitta en bra katalogstruktur till mitt nya konto här...men är lite förvirrad.

För det första undrar jag vilka namn som redan är reserverade. T ex om jag vill göra en liten sida om den kände botanikern Carl Per Anel (rent hypotetiskt nu alltså!), kanske jag vill lägga det under mindomän.tld/cpanel, men det är en dum idé eftersom det redan används till annat. Likaså kanske jag känner en Frans-Tore Persson, som frågar om han får ha subdomänen ftp.mindomän.tld, men det är ju inte heller så bra.

För det andra verkar det som att oavsett hur man gör så blir resultatet en mapp i public_html. Om man skapar en subdomän nisse så verkar man kunna accessa den via mindomän.tld/subdomän också. Och om man lägger till en addon-domän så parkeras den till att peka på en subdomän som man kommer åt mindomän.tld/subdomän. Hamnar något någonsin utanför katalogen public_html, så man inte kan nå den via mindomän.tld?
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 31 augusti 2007 - 06:29

Hej!

Följande mappar skall aldrig skapas i mappen public_html:
cpanel
webmail
ftp

Detta pga de används av Cpanel för ändamålen att logga in till kontrollpanelen Cpanel, FTP och Webmailen.

När man skapar en subdomän eller Addon Domän skapas den alltid i public_html mappen eftersom det endast är i den mappen som en besökare har tillåtelse att besöka.
En subdomän eller en Addon Domän (Tilläggsdomän) kan alltid nås via:
http://mindomän.se/subdomän
eller
http://subdomän.mindomän.se

Om Du vill skapa mappar utanför public_html mappen och därmed göra dom oåtkomliga för Dina besökare, kan Du göra det via FTP eller Filhanteraren i Cpanel.

Det finns mappar utanför "public_html" mappen som skapades när Ditt konto skapades.
Dessa skall ej tas bort - de används av Cpanel.

www - är ingen mapp utan en virituell genväg till public_html mappen.
tmp - här sparas statistiken som genereras av Cpanel.
etc - här ligger olika filter för användarprofilen.
mail - här hamnar inkommande mail för epostadresserna.
.fantasticodata - här sparar Fantastico de filer som behövs för att en automatisk uppgradering ska kunna ske.
public_ftp - används om man vill använda "anonymous ftp".
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar