::: FORUM ManuFrog :::: Apache error pages, cPanel - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Apache error pages, cPanel Hur återställa för att få Apaches sidor

#1 Medlemmen är offline   Johan Adler 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 31
  • Gick med: 28-februari 05

Postad 20 mars 2006 - 08:45

cPanel verkar lägga in att felmeddelanden skall hämtas från /<felnummer>.shtml, oavsett om dessa finns eller inte. Så vill jag inte ha det. Jag vill ha Apaches originalmeddelanden om jag inte själv säger annat i .htaccess.

Jag har försökt hitta en lösning på nätet, Google och Apache-dokumentationen, utan att lyckas. Jag hittar många sidor som beskriver hur man lägger in egna felsidor, men inga om hur man i .htaccess återställer till de vanliga felsidorna.

Någon som har några tips?

Johan
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 21 mars 2006 - 16:12

Hej. Jag är osäker på vad Du menar. Men ett nyskapat konto innehåller inga "404.shtml" filer eller liknande. Och .htaccess filen är tom.

Dessa ".shtml" filer skapas när man tex. skapar felsidor i sin Cpanel.

Posta gärna igen om det är jag som missförstår Dig.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   Johan Adler 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 31
  • Gick med: 28-februari 05

Postad 21 mars 2006 - 17:08

Hej!

Visst, det finns inga xxx.shtml från början, men Apache är konfigurerat för att söka efter dessa om jag inte skriver något annat i min .htaccess. Det ser jag när jag får felmeddelande på en domän som har en wiki, t.ex. http://wiki.nyfiken.org/fel/ -- wikin försöker hitta en sida som heter 404.shtml när jag antar att Apache egentligen borde leverera sin inbyggda felsida.

Får man felmeddelanden på andra sidor, wiki-fria sådana, så lägger Apache till en rad om att den inte har hittat den felsida som den borde leverera.

Det närmsta jag kan ge ett exempel på det senare är http://usr.se/cgi-bin/ som ger:

Citat

Forbidden
You don't have permission to access /cgi-bin/ on this server.

Additionally, a 410 Gone error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Apache/1.3.34 Server at usr.se Port 80


Att det blir 410 istället för 404 beror på min .htaccess som helt fräckt påstår att allt som inte finns (egentligen 404) egentligen har flyttat. Detta för att inte sökmotorer skall fortsätta titta efter det som jag har tagit bort.
0

#4 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 21 mars 2006 - 23:35

Det stämmer att Apache är inställd på att leta efter Error-sidor i Din "public_html" mapp. Finns de ej, visas den vita standard-sidan upp.
Så är våra servrar konfigurerade pga de bygger på Cpanel.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#5 Medlemmen är offline   Johan Adler 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 31
  • Gick med: 28-februari 05

Postad 22 mars 2006 - 09:36

Citat

Det stämmer att Apache är inställd på att leta efter Error-sidor i Din "public_html" mapp. Finns de ej, visas den vita standard-sidan upp.
Så är våra servrar konfigurerade pga de bygger på Cpanel.


Jo, precis. Kan jag komma runt det på något sätt? Jag provade att i .htaccess skriva:

ErrorDocument 500


Jag utelämnade alltså det andra argumentet och hoppades att det skulle återställa till normalvärde, men det gör det inte. Har du eller någon annan på forumet någon bättre idé? Jag hittar inget i Apachedokumentationen om det, men jag har ju inte läst hela. ;-)
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar