::: FORUM ManuFrog :::: Problem med NVIDIAs drivrutiner - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Problem med NVIDIAs drivrutiner TV Out funkar inte, ej certifierade

#1 Medlemmen är offline   Benzocaine 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 54
  • Gick med: 30-augusti 04

Postad 09 november 2005 - 22:45

Hej!

Jag har ett MSI Geforce Ti 4400 grafikkort. Installerade NVIDIAs senaste drivrutiner och då funkade inte TV Out. Dessutom varnade XP för att drivrutinerna inte var certifierade. Därför "återställde" jag genom att hämta de senaste certifierade rutinerna (från 2003) via Microsoft Update. Sedan dess orsakar RealPlayer en blåskärm när jag försöker titta på Realvideo-filmer.

Kan blåskärmen bero på drivrutinerna eller är det en bugg i Realplayer?

Hur får man igång TV Out med NVIDIAs senaste drivrutiner? Jag tycker jag har försökt med ALLT i inställningarna utan att lyckas.
0

#2 Medlemmen är offline   TraXy 

  • Webmaster
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 56
  • Gick med: 07-januari 05

Postad 10 november 2005 - 00:41

Hm. Skumt.

Vad exakt får du för felkod på blåskärmen? Blåskärmar den om du är i felsäkert läge också?

Det är rätt drivrutiner också? (Att de inte är certifierade av MS betyder bara att de inte testats av dem, vilket kommer upp på typ 95% av alla drivrutiner... :rolleyes:) Alltså, till rätt modell?

Här är en bra guide till hur man bär sig åt för att få liv i TV-out: http://goto.glocalnet.net/geforce/ (brukar gå efter den om någon ringer och försöker koppla ihop TVn med datorn)



...Usch, jag som jobbar med det här, och nu sitter jag och ger datorsupport på fritiden också! För bedrövligt! ;)
0

#3 Medlemmen är offline   Benzocaine 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 54
  • Gick med: 30-augusti 04

Postad 10 november 2005 - 20:52

Jag avinstallerade alla NVIDIA-drivrutiner (Kontrollpanelen, Tag bort/Lägg till Program) och startade om datorn. XP installerade då om drivrutinerna från Windows Update och nu funkar det, men jag har den gamla drivrutinen igen (2003-07-28). Eftersom det funkar med den orkar jag inte försöka igen. Det blir ju bara fel!

Blåskärmen är borta med de nygamla drivrutinerna och TV-out funkar så jag ser heller ingen mening med att uppgradera.

Jag är övertygad om att jag har laddat hem rätt drivrutin. Jag har både testat att ta hem den via MSI Live Update och från NVIDIA och har där angett mitt grafikkort.

Sidan du länkade till hade ingen information jag inte redan visste. Problemet är att inte ens kloningen av skrivbordet fungerar med de nyaste drivrutinerna.

En annan "lustig" bugg: Både Windows Mediaplayer (10.00.00.3646) och VLC (0.8.2) visar filmer både på datorn och TV:n när jag har helskärmsläget INAKTIVERAT, men det gör inte Realplayer. Aktiverar jag det visas däremot bilden från Realplayer i helskärm på TV:n, men INTE Mediaspelaren eller VLC. Helkonstigt! Eftersom jag bara använder Realplayer i nödfall (eftersom VLC och Mediaplayer inte kan spela Realmedia, troligen av upphovsrättsliga skäl) valde jag att inte aktivera helskärmsläget.

Min gissning är att problemet var en konflikt med NVIDIAs drivrutiner, eftersom jag inte tagit bort de nya när jag "uppdaterade" dem från Microsoft Update. Jag hade även problem i Quake2 (Bad s_blocklightsize) som jag gissar berodde på en konflikt, plus att Mediacenterikonen dök upp i aktivitetsfältet då och då trots att jag hade kryssat av den.
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar