::: FORUM ManuFrog :::: Hur få bort och förhindra skräppost? - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Hur få bort och förhindra skräppost?

#1 Medlemmen är offline   cacc 

  • Grupp: Members
  • Inlägg: 1
  • Gick med: 20-februari 07

Postad 21 februari 2007 - 12:16

Deltar sedan 2004-12 som medlem i en hemsida som nyttjar ManuFrog Webbhotel. Senare blev jag moderator för en avdelning bland flera på hemsidans diskussionsforum. 2006-09 deltog cirka 50 "äkta" registrerade medlemmar i diskussionerna. Från den tidpunkten har cirka 800 ytterligare "oäkta" medlemmar registrerat sig - från olika delar av världen - och gjort osmakliga skräpinlägg på forumets olika avdelningar.

Avdelnigen där jag är moderator rensar jag ofta dagligen från dessa inlägg. Moderatorerna för övriga avdelningar på diskussionsforumet tycks dock sova gott. Inte heller webmaster som ansvarar för hemsidan tycks prioritera problemet. För det kan väl inte vara så att denne tjänar reklam-/sponsorpengar på att också ligga lågt ...

Då jag representerar en förening med över 500 medlemmmar har jag intresse av att föra seriösa diskussioner på webben och inte påtvinga medlemmarna osmakliga skräpinlägg. Finns det verktyg som underlättar borttagandet av dessa inlägg och som eventuellt förhindrar dessa till synes automatiskt genererade inlägg att återkomma?

Jag är själv inte så bevandrad med hemsidor att jag är mogen för att själv starta en sådan - med tanken tränger sig på. Om detta är förenat med en otröstlig kamp mot väderkvarnsvingarna/skräpinlägg känns det än mer tveksamt.
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 21 februari 2007 - 18:30

Visa inläggcacc på 21 February, 2007, 12:16 sade:

Deltar sedan 2004-12 som medlem i en hemsida som nyttjar ManuFrog Webbhotel. Senare blev jag moderator för en avdelning bland flera på hemsidans diskussionsforum. 2006-09 deltog cirka 50 "äkta" registrerade medlemmar i diskussionerna. Från den tidpunkten har cirka 800 ytterligare "oäkta" medlemmar registrerat sig - från olika delar av världen - och gjort osmakliga skräpinlägg på forumets olika avdelningar.

Avdelnigen där jag är moderator rensar jag ofta dagligen från dessa inlägg. Moderatorerna för övriga avdelningar på diskussionsforumet tycks dock sova gott. Inte heller webmaster som ansvarar för hemsidan tycks prioritera problemet. För det kan väl inte vara så att denne tjänar reklam-/sponsorpengar på att också ligga lågt ...

Då jag representerar en förening med över 500 medlemmmar har jag intresse av att föra seriösa diskussioner på webben och inte påtvinga medlemmarna osmakliga skräpinlägg. Finns det verktyg som underlättar borttagandet av dessa inlägg och som eventuellt förhindrar dessa till synes automatiskt genererade inlägg att återkomma?

Jag är själv inte så bevandrad med hemsidor att jag är mogen för att själv starta en sådan - med tanken tränger sig på. Om detta är förenat med en otröstlig kamp mot väderkvarnsvingarna/skräpinlägg känns det än mer tveksamt.



Hej! Vi hade liknande problem på detta forum, men vi tröttnade ganska snabbt så efter några dagar av idelt raderande av Spaminlägg införde vi att endast medlemmar kunde posta.
Detta räckte i flera månader, men sedan började det registreras medlemmar med epostadresser som inte fanns, och spaminläggen kom tillbaka.
Vi fixade då så att alla nya medlemmar måste fylla i en speciell kod som syns på en auto-genererad bild - stämmer det inte överrens så går det inte att registrera sig.

Dock kom spammarna även på hur de skulle komma förbi detta också till slut.
Så numera kan ingen bli medlem och posta något i forumet förränns vi validerat varje ny medlem för hand.
Detta är ett omfattande arbete, men väl värt för att få ett spamfritt forum.

Vi har speciella "gäst-trådar" som icke-medlemmar kan posta i - dock syns ej inläggen förräns vi godkänner dom.

Det finns olika skydd för olika forum - vilket forum använder Ni?
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   ductic 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 10
  • Gick med: 11-februari 06

Postad 22 februari 2007 - 15:27

Om de nu inte använder sig av fungerade mail-adresser så skulle man ju kunna kräva att de validerar sitt konto genom att de klickar på en aktiveringslänk som skickas till deras uppgivna adress.
0

#4 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 22 februari 2007 - 17:44

Visa inläggductic på 22 February, 2007, 15:27 sade:

Om de nu inte använder sig av fungerade mail-adresser så skulle man ju kunna kräva att de validerar sitt konto genom att de klickar på en aktiveringslänk som skickas till deras uppgivna adress.


Det testade vi i ca 3 dagar. Dessa godkända medlemmarna postade då ett dussintal spaminlägg på forumet.
Så det är inte bara "Spambots" som försöker - eller så har dessa blivit så pass bra så att de även kan "klicka" på en aktiveringslänk. :diespam:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:





Snabbsvar

Detta inlägg behövs godkännas av en moderator innan det visas.
  

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar