::: FORUM ManuFrog :::: Loopia Domänköp - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

  • 2 Sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Loopia Domänköp ompekning, e-post

#45 Medlemmen är offline   Hans F 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 46
  • Gick med: 30-maj 06

Postad 07 juli 2007 - 08:39

Erik. Detta är lite moment 22.

När man skall ställa om en domän hos nic.se så får man felmedellande om inte dns recorden finns på den nya dns servern.

Och din cpanel lägger inte upp dns recorden innan nic.se pekat om.

Så det är risk att du blir tvungen att skapa addondomänen med whm (som inte kollar påå samma sätt)

Vet att en del cpanel installationer patchat bort just denna koll när man lägger till add-on domäner.

Hans
0

#46 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 09 juli 2007 - 19:06

Citat

Och din cpanel lägger inte upp dns recorden innan nic.se pekat om.


Jodå, alla servrarnas Cpanel är inställt så att alla kan lägga till en .se domän även om den inte "pekar" till våra servrar ännu.
Den inställningen kom till för flera år sedan i WHM där man ställer in det mesta för Cpanel.

Så, alla som vill lägga till en .se domän:
1. Lägg först till den som en tilläggs eller parkerad domän i Cpanel. (Addon/Parked)
2. Utför ompekningen (Ändra namnservrarna) för domänen hos http://www.iis.se eller http://www.loopia.se .
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#47 Medlemmen är offline   Kalasus 

  • Newbie
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 2
  • Gick med: 02-februari 06

Postad 17 september 2007 - 01:52

en fråga. Jag har gjort exakt som man skulle göra med loopia och det står att jag har ompekat den. Men jag hittar inget när jag går in på min hemsida. Jag försökt komma fixa med wordpress och gå igenom admin grejen men jag kan inte detta då inte min url är klar eller något liknande. Jag ompekade min server för en vecka och lite mer sedan.. någon som har ett svar?
jag har www.fakelife.se


Alltså för att göra det lättare.
jag har .se domän på loopia. Jag har gått in där och ompekat (parkerat) som man skulle göra i er guide.
Sedan har det stått när man skrivit url att de var loopias .se domän och håller på ompekar den.
Sedan när det sluta stå så så tänkte jag att då borde jag kunna gå in på url, men när jag gör detta så står det att den inte hittar servern. Jag har lagt en provisorisk "hemsida" och ifall man gick in på sin ip address tillsvidare url innan man får .se domänen så syns det. Och nu så syns bloggen där, men jag kan inget ändra då jag måste ha den rikiga urlen och inte ip addressen. Med andra ord så har jag inte www.fakelife.se än enligt vad jag har kommit fram till. konstigt nog. Allt funkar i Ip- innan vi får .se domän url men inte den som jag ska egentligen ha. Och det har gått över en vecka sedan jag ompeka den.
0

#48 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 17 september 2007 - 23:47

Visa inläggKalasus på 17 September, 2007, 02:52 sade:

en fråga. Jag har gjort exakt som man skulle göra med loopia och det står att jag har ompekat den. Men jag hittar inget när jag går in på min hemsida. Jag försökt komma fixa med wordpress och gå igenom admin grejen men jag kan inte detta då inte min url är klar eller något liknande. Jag ompekade min server för en vecka och lite mer sedan.. någon som har ett svar?
jag har www.fakelife.se


Alltså för att göra det lättare.
jag har .se domän på loopia. Jag har gått in där och ompekat (parkerat) som man skulle göra i er guide.
Sedan har det stått när man skrivit url att de var loopias .se domän och håller på ompekar den.
Sedan när det sluta stå så så tänkte jag att då borde jag kunna gå in på url, men när jag gör detta så står det att den inte hittar servern. Jag har lagt en provisorisk "hemsida" och ifall man gick in på sin ip address tillsvidare url innan man får .se domänen så syns det. Och nu så syns bloggen där, men jag kan inget ändra då jag måste ha den rikiga urlen och inte ip addressen. Med andra ord så har jag inte www.fakelife.se än enligt vad jag har kommit fram till. konstigt nog. Allt funkar i Ip- innan vi får .se domän url men inte den som jag ska egentligen ha. Och det har gått över en vecka sedan jag ompeka den.


Hej! Ett fel hade uppstått i DNS zonen för Ditt domännamn - jag har nu fixat detta, så nu fungerar Ditt domännamn.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#49 Medlemmen är offline   Kalasus 

  • Newbie
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 2
  • Gick med: 02-februari 06

Postad 18 september 2007 - 00:01

Jag märkte det. Tack så hems mycket! nu kan jag äntligen börja fixa med hemsidan! :blush:
0

#50 Medlemmen är offline   madebyemma 

  • Newbie
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 2
  • Gick med: 22-oktober 07

Postad 24 oktober 2007 - 11:21

Skulle någon kunna kolla vad som hänt med min pekning från loopia madebyemma.com! jag kan heller inte komma in på ftp! cPanel X funkar perfekt där kan jag t om ladda upp!
0

#51 Medlemmen är offline   madebyemma 

  • Newbie
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 2
  • Gick med: 22-oktober 07

Postad 24 oktober 2007 - 14:23

lyckades lösa ftp problemet med att byta ut namn med > Shared Ip Address!

Men peknings frågan kvarstår?
0

#52 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 24 oktober 2007 - 19:45

Visa inläggmadebyemma på 24 October, 2007, 15:23 sade:

lyckades lösa ftp problemet med att byta ut namn med > Shared Ip Address!

Men peknings frågan kvarstår?


Ompekningen är utförd och domänen pekar "rätt" numera - även hos Dig om jag förstod det hela korrekt? :)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#53 Medlemmen är offline   Lindström 

  • Egensinnad självlärd grafiker.
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 4
  • Gick med: 27-juni 08

Postad 01 juli 2008 - 16:53

Visa inläggErik på 25 June, 2005, 15:50 sade:

För att Domännamnet Du köpt/registrerat hos Loopia ska fungera/peka till ett konto hos oss, måste följande utföras:

1. Logga in och välj "Administrera" fliken - välj sedan domännamnet under "Administrera" och "Domännamn".
2. Klicka på "Byt namnservrar".
3. Se i mailet med rubriken/ämnet "Kontopaketuppgifter" som Du fick från oss vid beställningen av Ditt kontopaket, vilka namnservrar Du ska använda. (Nedan exempel gäller Manu6-servern)
4. Fyll i "ns11.manufrog.com" vid DNS 1.
5. Fyll i "72.29.89.223" vid DNS 1 IP.
6. Fyll i "ns12.manufrog.com" vid DNS 2.
7. Fyll i "72.29.89.224" vid DNS 2 IP.
8. Klicka på "Byt namnservrar".

Exemplet här ovan. Hur vet jag till vilken Manu-server jag tillhör ?
Det jag vet, det är att jag har 72.29.77.239 ( Maxxling ) som IP nummer.

Som om jag nu ska peka en ny domän till Manufrog.
Hur blir då DNS inställningarna ?

- Fyll i "xxxx" vid DNS 1.
- Fyll i "xxxx" vid DNS 1 IP.
- Fyll i "xxxx" vid DNS 2.
- Fyll i "xxxx" vid DNS 2 IP.


Det är inte lätt alla gånger. :surprise:
0

#54 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 01 juli 2008 - 22:42

Visa inläggLindström på 1 July, 2008, 17:53 sade:

Visa inläggErik på 25 June, 2005, 15:50 sade:

För att Domännamnet Du köpt/registrerat hos Loopia ska fungera/peka till ett konto hos oss, måste följande utföras:

1. Logga in och välj "Administrera" fliken - välj sedan domännamnet under "Administrera" och "Domännamn".
2. Klicka på "Byt namnservrar".
3. Se i mailet med rubriken/ämnet "Kontopaketuppgifter" som Du fick från oss vid beställningen av Ditt kontopaket, vilka namnservrar Du ska använda. (Nedan exempel gäller Manu6-servern)
4. Fyll i "ns11.manufrog.com" vid DNS 1.
5. Fyll i "72.29.89.223" vid DNS 1 IP.
6. Fyll i "ns12.manufrog.com" vid DNS 2.
7. Fyll i "72.29.89.224" vid DNS 2 IP.
8. Klicka på "Byt namnservrar".

Exemplet här ovan. Hur vet jag till vilken Manu-server jag tillhör ?
Det jag vet, det är att jag har 72.29.77.239 ( Maxxling ) som IP nummer.

Som om jag nu ska peka en ny domän till Manufrog.
Hur blir då DNS inställningarna ?

- Fyll i "xxxx" vid DNS 1.
- Fyll i "xxxx" vid DNS 1 IP.
- Fyll i "xxxx" vid DNS 2.
- Fyll i "xxxx" vid DNS 2 IP.


Det är inte lätt alla gånger. :surprise:


Hej!
Först kan Du se vilket namn servern har genom att besöka denna "tråd":
http://forum.psychof...hp?showforum=38

Sedan kan Du se på denna sidan vilka namnservrar som den servern har:
http://www.manufrog.com/?page_id=5#dns
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#55 Medlemmen är offline   Lindström 

  • Egensinnad självlärd grafiker.
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 4
  • Gick med: 27-juni 08

Postad 02 juli 2008 - 11:46

Visa inläggErik på 1 July, 2008, 23:42 sade:

Visa inläggLindström på 1 July, 2008, 17:53 sade:

Visa inläggErik på 25 June, 2005, 15:50 sade:

För att Domännamnet Du köpt/registrerat hos Loopia ska fungera/peka till ett konto hos oss, måste följande utföras:

1. Logga in och välj "Administrera" fliken - välj sedan domännamnet under "Administrera" och "Domännamn".
2. Klicka på "Byt namnservrar".
3. Se i mailet med rubriken/ämnet "Kontopaketuppgifter" som Du fick från oss vid beställningen av Ditt kontopaket, vilka namnservrar Du ska använda. (Nedan exempel gäller Manu6-servern)
4. Fyll i "ns11.manufrog.com" vid DNS 1.
5. Fyll i "72.29.89.223" vid DNS 1 IP.
6. Fyll i "ns12.manufrog.com" vid DNS 2.
7. Fyll i "72.29.89.224" vid DNS 2 IP.
8. Klicka på "Byt namnservrar".

Exemplet här ovan. Hur vet jag till vilken Manu-server jag tillhör ?
Det jag vet, det är att jag har 72.29.77.239 ( Maxxling ) som IP nummer.

Som om jag nu ska peka en ny domän till Manufrog.
Hur blir då DNS inställningarna ?

- Fyll i "xxxx" vid DNS 1.
- Fyll i "xxxx" vid DNS 1 IP.
- Fyll i "xxxx" vid DNS 2.
- Fyll i "xxxx" vid DNS 2 IP.


Det är inte lätt alla gånger. :surprise:


Hej!
Först kan Du se vilket namn servern har genom att besöka denna "tråd":
http://forum.psychof...hp?showforum=38

Sedan kan Du se på denna sidan vilka namnservrar som den servern har:
http://www.manufrog.com/?page_id=5#dns

Jag fick till det på egenhand strax efter jag dumpade frågan här på forumet.
Men tack för hjälpen.
0

#56 Medlemmen är offline   Nicke 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 13
  • Gick med: 16-juli 08

Postad 14 augusti 2008 - 12:24

Okej, om jag har nu förstått rätt när jag läst i denna tråd så måste jag lägga till min domän roleplaykings.com i "Parked Domains" i cpanelen och sen ändra DNS hos loopia. Ska jag bara vänta nu och så funkar det sen?

EDIT: Japp. Det funkar nu :flower:
0

#57 Medlemmen är offline   Math 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 9
  • Gick med: 09-juli 06

Postad 30 oktober 2009 - 18:31

Jag har bytt namnservar på loopia, då jag har en domän där. men under mina inställningar på loopia står det "parkerad".
Och jag kan inte lägga till mitt domännamn i "parked domains" i cpanel?

Detta gör jag åt en kompis. Har jag gjort något fel?

Edit: Jag ändrade namnserverna och det löste sig automatiskt.
0

#58 Medlemmen är offline   john 

  • Grupp: Members
  • Inlägg: 1
  • Gick med: 29-januari 10

Postad 30 januari 2010 - 09:24

Jag har väll klantat till der mest tror jag!

Jag bytte namnservrar på Loopia men det fungerade inte alls. Provade då med "Ta bort aktuell domän / subdomän" på Loopia. Kom sedan på att det är inte namnservrarna som står först i denna tråd som är de jag skulle skriva in. Det är de som jag fick med e-post som gäller.

Nu sitter jag med skägget i brevlådan och väntar bara på e-post en helg från Loppia så jag får min admistrator-kod. Jag kunde visserligen lägga till domänen igen på Loopia men slurp.se kommer inte upp under "Byt namnservrar". Där står endast min andra domän.

------EDIT-----------

Löste nog problemet med att gå till Auktoriseringskoder på Loopia och gerera ett nytt. Flyttade dns till SE. En nödlösning då jag tyckte Loopia var bra att hantera domäner på.

-----EDIT-----------

Fungerar ju utmärkt nu.

Om ni gör samma misstag som mig lägger ni alltså till eran domän igen och gå sedan vidare till länken Auktorideringskoder och får en ny kod som ni kan använda på SE och flytta den dit.
0

#59 Medlemmen är offline   lither 

  • Rookie
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 3
  • Gick med: 24-oktober 08

Postad 24 februari 2010 - 16:24

Jag har sedan en bra bit tillbaka haft domänen nylens.nu. I dag köpte jag fyra domäner till som alla ska peka till en och samma underkatalog i /public_html/. Vad behöver jag göra mer än att ändra DNS (A-record?) på Loopia? Ska jag in i cPanel och joxa?
0

#60 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 25 februari 2010 - 06:14

Visa inlägglither på 24 February, 2010, 16:24 sade:

Jag har sedan en bra bit tillbaka haft domänen nylens.nu. I dag köpte jag fyra domäner till som alla ska peka till en och samma underkatalog i /public_html/. Vad behöver jag göra mer än att ändra DNS (A-record?) på Loopia? Ska jag in i cPanel och joxa?


Då lägger Du först till domänerna som "Parkerade Domäner" (Parked Domains) i Cpanel hos oss - sedan loggar Du in i Loopias kontrollpamel och ändrar namnservrarna för domänerna.

Du kan även ändra "A-record" för domänerna om Du vill ställa in alla inställningar själv - men vi rekommenderar inte det om Du vill att epost o.s.v ska tas om hand av vår server.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#61 Medlemmen är offline   lither 

  • Rookie
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 3
  • Gick med: 24-oktober 08

Postad 25 februari 2010 - 23:50

Visa inläggErik på 25 February, 2010, 06:14 sade:

Visa inlägglither på 24 February, 2010, 16:24 sade:

Jag har sedan en bra bit tillbaka haft domänen nylens.nu. I dag köpte jag fyra domäner till som alla ska peka till en och samma underkatalog i /public_html/. Vad behöver jag göra mer än att ändra DNS (A-record?) på Loopia? Ska jag in i cPanel och joxa?


Då lägger Du först till domänerna som "Parkerade Domäner" (Parked Domains) i Cpanel hos oss - sedan loggar Du in i Loopias kontrollpamel och ändrar namnservrarna för domänerna.

Du kan även ändra "A-record" för domänerna om Du vill ställa in alla inställningar själv - men vi rekommenderar inte det om Du vill att epost o.s.v ska tas om hand av vår server.

Två problem med Parked Domains:
1) Hur lägger jag till en domän med ÅÄÖ och .com-adress? IIS har en konverterare för .se-domäner, men den läser inte .com.
2) Hur ändrar jag "Domain Root"? Jag ser inga inställningar för detta.

Var under Loopias kontrollpanel ska jag ändra namnservrarna? Under "Domän och webb" > "Domäninställningar" kan välja mellan Inga inställningar, DNS (A-record), Parkering, Vidarebefodra samt Skicka vidare till extern URL. Jag är lite lost.
0

#62 Medlemmen är offline   lither 

  • Rookie
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 3
  • Gick med: 24-oktober 08

Postad 08 mars 2010 - 13:58

Ingen?

Edit: Det enda jag nu har problem med är att dessa fyra domäner pekar till katalogen /public_html/ — jag vill att de ska till /public_html/underkatalog/ som root, men har inte möjligheterna att ändra detta i cPanel. Varför inte? Hur ska jag göra?
0

#63 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 10 mars 2010 - 17:27

Visa inlägglither på 8 March, 2010, 13:58 sade:

Ingen?

Edit: Det enda jag nu har problem med är att dessa fyra domäner pekar till katalogen /public_html/ — jag vill att de ska till /public_html/underkatalog/ som root, men har inte möjligheterna att ändra detta i cPanel. Varför inte? Hur ska jag göra?



Du måste isåfall lägga till domännamnen som "Addon" domains (Extra/Tilläggs) i Cpanel. Då kommer de peka till egna mappar. (public_html/mappen)
Om man lägger till dom som "Parked" domains så kommer de peka till public_html mappen och alltså visa samma hemsida.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


  • 2 Sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


7 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 7 gäster, 0 anonyma medlemmar