::: FORUM ManuFrog :::: Behöver hjälp med "permissions" - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Behöver hjälp med "permissions"

#1 Guest_torb_*

  • Grupp: Guests

  Postad 14 februari 2004 - 21:20

Är det fler änn bara mig som har problem med CHMOD'ade mappar?:D

Ofta när jag CHMOD'ar mappar till 777 (dvs. alla har alla rättigheter) för upplastning av avatarbilder, filer till download-center och dylikt så får jag felmeddelanden om att mappen inte finns när det ska laddas upp til den, eller jag får nåt annat knasigt och ologiskt meddelande...

Kan det bero på att jag har "-" i mitt URL? (det gav problem för 99kr när dom skulle skapa min konto att min address är Kult-RPG.com på grund av bindsträcket)

Jag har absolut ingen koll på det här, och har chattat med många riktiga PHP og SQL nördar om detta - men ingen verkar fatta vad det kan bero på (förslag ligger på det här stadiet: "kolla om du har skrivit ner rätt adress till mappen" osv, vilket jag självklart gjort)

Hoppas någon här har koll på detta.
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

  Postad 15 februari 2004 - 12:29

:D Har aldrig haft problem med detta. Knepigt låter det verkligen. Men det borde inte ha med ditt domännamn att göra tycker jag.
Är det i ditt forum som problemen uppstår?
Kanske har med om det är en subdomän. Kanske måste du skriva länken till bilden "http://www.mindomän.com/forum/bild.gif" istället för "http://forum.mindomän.com/bild.gif". :devil:

Ska leta runt lite och se om jag kan hitta någon lösning. :D
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Guest_torb_*

  • Grupp: Guests

Postad 17 februari 2004 - 00:45

Ingen subdomän...!

mappen är enkel:

http://www.kult-rpg.com/forum är mitt forum...

http://www.kult-rpg....ges/useravatars är min "upload folder" för avatars. jag peker dock bara till images/useravatars för at inte ställa till med problem med http-wrapper. Denna mapp har åtkomstbehörighet 777.

Behöver man 777'a alla mapper ned till denna (altså Public_html, forum, images OCH useravatars), eller räcker det med bara den ena mappen? Det låter som en säkerhetsrisk att låta alla mappar vara 777'ade.... :D

Warning: copy(/images/useravatars/torb.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/kultrp/public_html/forum/memcp.php on line 429


Med det finns inget fel i memcp.php.
0

#4 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

  Postad 17 februari 2004 - 08:47

Nej man ska inte CHMOD 777'a alla mappar som är längs sökvägen. Det är inte bra pga säkerhetsrisk som du säger.
Det ska räcka med att CHMOD den fil/mapp som ska användas.

Däremot tycker jag sökvägen

Citat

(/images/useravatars/torb.jpg):

ser ut att peka till ditt "public_html" directory. Eftersom "/" finns före images.
Då är ju med andra ord sökvägen; "gå upp en nivå från forum-mappen till i det här fallet public_html mappen", för att hitta mappen "images/useravatars/torb.jpg".

Ser att mappen "useravatars" är tom just nu när jag testar. Om den var det när du fick error-meddelandet skulle det vara mer logiskt. Men så enkelt är det ju aldrig. :D
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#5 Guest_torb_*

  • Grupp: Guests

Postad 17 februari 2004 - 17:35

Erik på Feb 17 2004, 08:47 AM sade:

Nej man ska inte CHMOD 777'a alla mappar som är längs sökvägen. Det är inte bra pga säkerhetsrisk som du säger.
Det ska räcka med att CHMOD den fil/mapp som ska användas.

Däremot tycker jag sökvägen

Citat

(/images/useravatars/torb.jpg):

ser ut att peka till ditt "public_html" directory. Eftersom "/" finns före images.
Då är ju med andra ord sökvägen; "gå upp en nivå från forum-mappen till i det här fallet public_html mappen", för att hitta mappen "images/useravatars/torb.jpg".

Ser att mappen "useravatars" är tom just nu när jag testar. Om den var det när du fick error-meddelandet skulle det vara mer logiskt. Men så enkelt är det ju aldrig. :D

Mappen var tom när jag fick meddelandet --- men det är ju för att den forsöker kopiera torb.jpg från min dator till den här mappen (/images/useravatars)...

Men jag ska i alla fall kolla upp det här med sökvägen....
0

#6 Guest_torb_*

  • Grupp: Guests

Postad 17 februari 2004 - 17:40

Shit, va pinsaaamt! :D :D

Nu funkar det! (springer och kollar om jag har snedsträck framför andra restriction-fel jag fått)..

THANK YOU!

Inte ens dom som skapade XMB kunne se nåt fel här... - säkert för att det var ett så töntigt fel... Thanks, mate :devil:
0

#7 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

  Postad 17 februari 2004 - 23:40

:D Glad att kunna hjälpa till. Ibland är det lättare än man tror.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar