::: FORUM ManuFrog :::: Joomla 1.5 Installation - MySql användare - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Joomla 1.5 Installation - MySql användare Har fel rättigheter för mysql användare för att skapa tabellerna i ins

#1 Medlemmen är offline   Pajas 

  • Grupp: Members
  • Inlägg: 1
  • Gick med: 31-oktober 06

Postad 31 oktober 2006 - 21:28

Hejsan

Jag har försökt installera Joomla! 1.5 Beta, men när jag kommer till steget där man ska ange mysql användare och databasuppgifter så kommer jag inte längre. När jag anger uppgifterna och trycker på "hämta rättigheter" så står det att det inte går att skapa tabellerna, utan att man måste göra det manuellt.
Det står att databasanvändaren jag angett inte har Global rättigheter för kommandot "CREATE". Så det inte går att skapa tabellerna. Det står att man måste skapa användare med antingen "All" eller "Create" privilegier för att kunna gå vidare.
Jag har kollat i Cpanel vilka användare som finns för MySql databaserna och användarna har "All" som privilegier, så det borde gå att lösa...
Någon som vet hur man löser detta?

//Pajas
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 01 december 2006 - 08:38

Hej! Om jag inte minns fel så är detta problem löst? Vi testade från vårt håll och det fungerade fint att gå efter Joomlas "Steg för steg" installation. :rolleyes:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   tilde 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 7
  • Gick med: 05-september 07

Postad 09 september 2007 - 15:40

Jag tänkte också installera joomla men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva in "Värdnamn" "Användarnamn" "Lösenord " "Databasens namn"

Ska jag skriva in mitt användar namn och lösenord som jag använder i mitt ftp konto?
Och vad är databasens namn??

Är ny med joomla och sånt så kan inte så mycket om det här :blush:
0

#4 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 09 september 2007 - 18:02

Visa inläggtilde på 9 September, 2007, 16:40 sade:

Jag tänkte också installera joomla men jag vet inte riktigt vad jag ska skriva in "Värdnamn" "Användarnamn" "Lösenord " "Databasens namn"

Ska jag skriva in mitt användar namn och lösenord som jag använder i mitt ftp konto?
Och vad är databasens namn??

Är ny med joomla och sånt så kan inte så mycket om det här :blush:


Vill Du slippa fylla i alla uppgifter o.s.v kan Du låta verktyget Fantastico i Din Cpanel installera Joomla åt Dig.
Då behöver Du inte ladda hem Joomla eller skapa en mapp eller databas o.s.v.

Men, svaret på Din fråga är:
Värdnamn: localhost
Användarnamn: databasanvändare_dittkontonamn
Lösenord: lösenordet Du valde vid skapandet av databasanvändaren
Databasens namn: databasnamnet_dittkontonamn

Det är INTE samma namn & lösenord som Du har till Ditt FTP-konto eller Cpanel.

Mer om hur man skapar en Databas med databasanvändare:

- Skapa MySQL-Databaser gör Du genom att klicka på MySQL Databaser i Cpanel.

- Skriv i önskat namn i rutan "New Database"(under "Current Databases") och klicka på "Create Database". Då skapas en databas med namnet "dittkontonamn_önskatnamn".

- För att databasen ska fungera krävs att Du också lägger till en användare till databasen:
Skapa först användaren genom att fylla i önskat namn & lösenord.(I rutorna under "Current Users:") Klicka på "Create User", så skapas en användare med namnet "dittkontonamn_önskatnamn".

- Gå sedan ned under "Add Users To Your Databases" och se till att endast "ALL" rutan är ibockad, och välj användaren Du skapade vid "User", samt databasen Du skapade vid "Database".

- Klicka sedan på "Add User to Database" - sedan har Du skapat Din MySQL-Databas, med en användare.

(Denna info finns även på vår FAQ sida: http://www.manufrog.com/faq.html#php )
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar