::: FORUM ManuFrog :::: Språkval i Coppermine - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Språkval i Coppermine Lyckas inte byta från svenska till engelska...

#1 Medlemmen är offline   Meanmanix 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 7
  • Gick med: 17-augusti 08

Postad 09 september 2008 - 20:56

Hej där,

Har installerat och konfat Coppermine, men lyckas inte ställa om till engelska som defaultspråk. Har ändrat från "Swedish" till "English" i "inställningar"-menyn under "Språk & teckenuppsättning" och sedan sparat inställningar, men det ändras inte. Siten är fortfarande helt på svenska och om jag går in under inställningar igen så står det "Swedish" under "Språk & teckenuppsättning"...

Vad gör jag för fel?

Saknas det kanske språkstöd för engelska by default?

Undrar,
/Niclas
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 12 september 2008 - 19:11

Visa inläggMeanmanix på 9 September, 2008, 21:56 sade:

Hej där,

Har installerat och konfat Coppermine, men lyckas inte ställa om till engelska som defaultspråk. Har ändrat från "Swedish" till "English" i "inställningar"-menyn under "Språk & teckenuppsättning" och sedan sparat inställningar, men det ändras inte. Siten är fortfarande helt på svenska och om jag går in under inställningar igen så står det "Swedish" under "Språk & teckenuppsättning"...

Vad gör jag för fel?

Saknas det kanske språkstöd för engelska by default?

Undrar,
/Niclas


Hej Niclas! det låter knepigt - engelska är ju standard-språket så det ska finnas med - installerade Du manuellt eller använde Du Fantastico ?
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   Meanmanix 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 7
  • Gick med: 17-augusti 08

Postad 12 september 2008 - 19:36

Visa inläggErik på 12 September, 2008, 20:11 sade:

Visa inläggMeanmanix på 9 September, 2008, 21:56 sade:

Hej där,

Har installerat och konfat Coppermine, men lyckas inte ställa om till engelska som defaultspråk. Har ändrat från "Swedish" till "English" i "inställningar"-menyn under "Språk & teckenuppsättning" och sedan sparat inställningar, men det ändras inte. Siten är fortfarande helt på svenska och om jag går in under inställningar igen så står det "Swedish" under "Språk & teckenuppsättning"...

Vad gör jag för fel?

Saknas det kanske språkstöd för engelska by default?

Undrar,
/Niclas


Hej Niclas! det låter knepigt - engelska är ju standard-språket så det ska finnas med - installerade Du manuellt eller använde Du Fantastico ?


Hej Erik,

Använde Fantastico. Har provat 2 gånger att installera/avinstallera.

Har testat att administrera siten med 4 olika datorer och olika browsers (med både engelska och svenska som OS/browser) men får alltid samma resultat - dvs bara på svenska och ingen möjlighet att ändra till engelska... Knepigt!

Kolla på http://freeimages4all.com så ser ni/du att texten från Coppermine är på svenska, t ex "kategori" och "4 album på 1 sida(or)"... Vet inte vad jag ska göra...

/Niclas
0

#4 Medlemmen är offline   Hans F 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 46
  • Gick med: 30-maj 06

Postad 13 september 2008 - 11:54

Visa inläggMeanmanix på 9 September, 2008, 21:56 sade:

Hej där,

Har installerat och konfat Coppermine, men lyckas inte ställa om till engelska som defaultspråk. Har ändrat från "Swedish" till "English" i "inställningar"-menyn under "Språk & teckenuppsättning" och sedan sparat inställningar, men det ändras inte. Siten är fortfarande helt på svenska och om jag går in under inställningar igen så står det "Swedish" under "Språk & teckenuppsättning"...

Vad gör jag för fel?

Saknas det kanske språkstöd för engelska by default?

Undrar,
/Niclas


Nyare versioner av Coppermine har en funktion för språket inbyggt. Den känner helt enkelt av vilket språk webbläsaren är inställd på och visa sedan detta språk oberoende av vad default är inställd för.

Defaultvärdet används endast när man har en webbläsare för ett språk som inte är översatt (finns översatt file i lang katalogen).

Om detta är en bra funktion eller inte kan ju diskuteras men så är det bestämt av designteamet.
Har ett par bekanta som just seglar jorden runt. Kan bli kul ibland när dom går till ett internetcafe och skall ladda upp bilder. Då blir det oftast ett mail till mig där dom ber mig ta bort språket.

Hans (som gjort en del av översättningen av Coppermine ihop med 2 andra)



Om ni ändrar språket i ex IE måste ni dessutom stänga alla IE fönster . Sedan ta bort alla cokies innan ni går till sidan igen.
0

#5 Medlemmen är offline   Meanmanix 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 7
  • Gick med: 17-augusti 08

Postad 14 september 2008 - 21:25

Visa inläggHans F på 13 September, 2008, 12:54 sade:

Nyare versioner av Coppermine har en funktion för språket inbyggt. Den känner helt enkelt av vilket språk webbläsaren är inställd på och visa sedan detta språk oberoende av vad default är inställd för.

Defaultvärdet används endast när man har en webbläsare för ett språk som inte är översatt (finns översatt file i lang katalogen).

Om detta är en bra funktion eller inte kan ju diskuteras men så är det bestämt av designteamet.
Har ett par bekanta som just seglar jorden runt. Kan bli kul ibland när dom går till ett internetcafe och skall ladda upp bilder. Då blir det oftast ett mail till mig där dom ber mig ta bort språket.

Hans (som gjort en del av översättningen av Coppermine ihop med 2 andra)

Om ni ändrar språket i ex IE måste ni dessutom stänga alla IE fönster . Sedan ta bort alla cokies innan ni går till sidan igen.



Hej Hans F,

Vilken experthjälp man får. Härligt! :(

Innebär det du beskriver att om jag plockar bort alla språk utom eneglska så löser sig mina problem? Är det svårt att ta bort språkstödet för "de andra" språken?

(Personligen verkar det lite underligt att ha den språkanpassningsfunktionen som du beskriver. Det blir väl ofta blandningar av språk på en sajt, eftersom anpassningar bli på det språket som man skriver dem (antar jag...)...

Det underliga är också att jag från en dator med engelskt OS samt engelsk IE får upp text på svenska... (Kolla gärna på http://freeimages4all.com/ ).

mvh,
/Niclas
0

#6 Medlemmen är offline   Meanmanix 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 7
  • Gick med: 17-augusti 08

Postad 14 september 2008 - 22:20

Tjoho!

Tog helt sonika bort alla language-filer utom engelska i lang-mappen och nu fungerar det! Härligt!!! :(

Tack för hjälpen!

Bockar,
/Niclas :(
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar