::: FORUM ManuFrog :::: Tillgång till PhpMyAdmin/MySQL - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Tillgång till PhpMyAdmin/MySQL

#1 Medlemmen är offline   RaskD 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 5
  • Gick med: 29-december 06

  Postad 29 december 2006 - 14:59

Hur ska man göra så att andra kan få tillgång till mysql och phpmyadmin utan att behöva logga in på ägaren's webbhotell konto?
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 29 december 2006 - 19:05

Hej! Det går ej av säkerhetsskäl. Man måste logga in via Cpanel för att använda phpMyAdmin.

Det går dock att använda ett externt databasverktyg, tex. på sin egna dator - då får man lägga till datorns ip-nummer i Cpanel under "MySQL Databaser". (längst ned på sidan under "Access Hosts")

Då kan man administrera sina skapade databaser - man kan dock EJ skapa databaser från sin dator - det måste göras via Cpanel och "MySQL Databaser".
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   Math 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 9
  • Gick med: 09-juli 06

Postad 20 februari 2007 - 18:38

Visa inläggErik på 29 December, 2006, 19:05 sade:

Hej! Det går ej av säkerhetsskäl. Man måste logga in via Cpanel för att använda phpMyAdmin.

Det går dock att använda ett externt databasverktyg, tex. på sin egna dator - då får man lägga till datorns ip-nummer i Cpanel under "MySQL Databaser". (längst ned på sidan under "Access Hosts")

Då kan man administrera sina skapade databaser - man kan dock EJ skapa databaser från sin dator - det måste göras via Cpanel och "MySQL Databaser".



Vad heter detta externa databasverktyg och vart kan jag hitta det?
0

#4 Medlemmen är offline   tornroth 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 17
  • Gick med: 11-augusti 04

Postad 12 mars 2007 - 20:32

Visa inläggErik på 29 December, 2006, 19:05 sade:

Hej! Det går ej av säkerhetsskäl. Man måste logga in via Cpanel för att använda phpMyAdmin.

Det går dock att använda ett externt databasverktyg, tex. på sin egna dator - då får man lägga till datorns ip-nummer i Cpanel under "MySQL Databaser". (längst ned på sidan under "Access Hosts")

Då kan man administrera sina skapade databaser - man kan dock EJ skapa databaser från sin dator - det måste göras via Cpanel och "MySQL Databaser".


Jodå, det går. Men sen kanske jag inte fick göra såhär, eller... :what?:

Jag tog och laddade hem senaste versionen av phpmyadmin från deras hemsida, packade upp det, tankade över den till mitt konto och sedan loggade in på min alldeles egna phpmyadmin. Det går inte att skapa nya databaser här, det behöver man fortfarande logga in på cpanel för att göra.
0

#5 Medlemmen är offline   Raigon 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 11
  • Gick med: 29-mars 07

Postad 02 april 2007 - 14:36

Hej. Efter att jag läste den här tråden får några veckor sen har jag försökt ansluta till min mysql databas här på manufrog servrarna med ett program som heter "Mysql Administrator". Jag vill göra detta eftersom att jag tycker php admin här på cpanel inte funkar så bra och är lite segt. Men när jag ska ansluta till min databas undrar jag vad det är meningen att man ska ha för server host på anslutnings inställningarna?

Jag har lagt till vår ip adress som acces host på cpanelen för databaserna men jag kommer inte in med dem server hosts jag försökt med. Så jag undrar mest om det går att använda dom här programmen?

Jag läste även i en annan tråd här att det inte ska gå att använda externa program av säkerhets skäl.

Tack på förhand.

//MVH Raigon
0

#6 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 02 april 2007 - 19:35

Visa inläggRaigon på 2 April, 2007, 15:36 sade:

Hej. Efter att jag läste den här tråden får några veckor sen har jag försökt ansluta till min mysql databas här på manufrog servrarna med ett program som heter "Mysql Administrator". Jag vill göra detta eftersom att jag tycker php admin här på cpanel inte funkar så bra och är lite segt. Men när jag ska ansluta till min databas undrar jag vad det är meningen att man ska ha för server host på anslutnings inställningarna?

Jag har lagt till vår ip adress som acces host på cpanelen för databaserna men jag kommer inte in med dem server hosts jag försökt med. Så jag undrar mest om det går att använda dom här programmen?

Jag läste även i en annan tråd här att det inte ska gå att använda externa program av säkerhets skäl.

Tack på förhand.

//MVH Raigon


Hej! Jodå, det ska gå bra att använda externa program, såsom jag skriver i denna tråd:

Citat

et går dock att använda ett externt databasverktyg, tex. på sin egna dator - då får man lägga till datorns ip-nummer i Cpanel under "MySQL Databaser". (längst ned på sidan under "Access Hosts")

Då kan man administrera sina skapade databaser - man kan dock EJ skapa databaser från sin dator - det måste göras via Cpanel och "MySQL Databaser".


Jag har dessvärre inte testat med just MySQL Administrator", men vet att det är viktigt att fylla i rätt uppgifter, såsom tex. "kontonamn_databasanvändare" (och tillhörande lösenord) samt "kontonamn_databasnamn" för att kunna logga in och jobba med just "den" databasen.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#7 Medlemmen är offline   Raigon 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 11
  • Gick med: 29-mars 07

Postad 02 april 2007 - 22:54

Jag har fortfarande lite problem :what?: Jag loggas in på nått sätt men jag ser inte databaserna. Man kan skriva t.ex default schema men när jag skriver den jag vill ha så klagar programmet på att det inte finns.

Hej igen. Nu har jag lyckats luska ut allt som behövdes :) Tack för hjälpen iallafall!

//MVH Raigon
0

#8 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 03 april 2007 - 07:15

Citat

Hej igen. Nu har jag lyckats luska ut allt som behövdes smile.gif Tack för hjälpen iallafall!


Vad bra att det löste sig till slut. :)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar