::: FORUM ManuFrog :::: Gömma epostadress - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Gömma epostadress

#1 Medlemmen är offline   mono 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 13
  • Gick med: 11-januari 06

Postad 30 augusti 2006 - 19:40

Man skall ju försöka undvika skriva ut sina epostadresser på webben för annars gör man det lätt för spammare. Likaså med mailto, men vad skall man använda då för man vill ju kunna låta användare kunna klicka och få epostadressen att öppna sig i epostprogrammet?

Finns det nåt mailto script som robotarna inte fångar?
0

#2 Medlemmen är offline   Gullex 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 46
  • Gick med: 12-september 04

Postad 03 september 2006 - 01:40

Visa inläggmono på 30 August, 2006, 20:40 sade:

man vill ju kunna låta användare kunna klicka och få epostadressen att öppna sig i epostprogrammet?

Finns det nåt mailto script som robotarna inte fångar?


Pröva att tänka om i andra termer. Är det viktigt eller inte att någon kan skicka ett mail genom att klicka på någon grej på sidan, eller är det bättre om mailadressen är tydligt angiven, så att den som vill höra av sig kan köra allt sånt från sitt standard-mailprogram?

I händelse av sistnämnda är det ju bara att publicera mailadressen som en bild i valfritt format, JPG, GIF, PNG, whatever, varefter den som överhuvudtaget är intresserad av att maila till dig kan göra det efter eget val samtidigt som robotarna missar målet.
0

#3 Medlemmen är offline   mono 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 13
  • Gick med: 11-januari 06

Postad 03 september 2006 - 06:31

Visa inläggGullex på 3 September, 2006, 02:40 sade:

Visa inläggmono på 30 August, 2006, 20:40 sade:

man vill ju kunna låta användare kunna klicka och få epostadressen att öppna sig i epostprogrammet?

Finns det nåt mailto script som robotarna inte fångar?


Är det viktigt eller inte att någon kan skicka ett mail genom att klicka på någon grej på sidan, eller är det bättre om mailadressen är tydligt angiven, så att den som vill höra av sig kan köra allt sånt från sitt standard-mailprogram?


Viktigt är naturligtvis relativt och när jag nu tittat på olika alternativ så ser det ut som att jag låter adresserna vara "läsbara av människor" dvs så att man måste klippa/klistra och ändra litet. Särdeles elegant är det ju inte. Jag hittade ett javascript som skall vara bra (http://automaticlabs...roducts/enkoder) men jag vet inte hur man skall använda sig av java i en Wordpressajt.
0

#4 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 03 september 2006 - 16:22

Visa inläggmono på 30 August, 2006, 20:40 sade:

Man skall ju försöka undvika skriva ut sina epostadresser på webben för annars gör man det lätt för spammare. Likaså med mailto, men vad skall man använda då för man vill ju kunna låta användare kunna klicka och få epostadressen att öppna sig i epostprogrammet?

Finns det nåt mailto script som robotarna inte fångar?


Om dom inte har nått mailprogram då? - sitter vid nån publik dator menar jag..

Till Wordpress skriver du, kanske ett kontaktformulär?

Finns plugins..
http://ryanduff.net/...wp-contactform/

Eller en utveckling av detta:
http://chip.cuccio.u...ontact-form-II/

Men inga ÅÄÖ funkar om man kör med UTF-8 (som är standard) i WP. Man man lär sig läsa ändå :yaaay:

Visa inläggmono på 3 September, 2006, 07:31 sade:

Visa inläggGullex på 3 September, 2006, 02:40 sade:

Visa inläggmono på 30 August, 2006, 20:40 sade:

man vill ju kunna låta användare kunna klicka och få epostadressen att öppna sig i epostprogrammet?

Finns det nåt mailto script som robotarna inte fångar?


Är det viktigt eller inte att någon kan skicka ett mail genom att klicka på någon grej på sidan, eller är det bättre om mailadressen är tydligt angiven, så att den som vill höra av sig kan köra allt sånt från sitt standard-mailprogram?


Viktigt är naturligtvis relativt och när jag nu tittat på olika alternativ så ser det ut som att jag låter adresserna vara "läsbara av människor" dvs så att man måste klippa/klistra och ändra litet. Särdeles elegant är det ju inte. Jag hittade ett javascript som skall vara bra (http://automaticlabs...roducts/enkoder) men jag vet inte hur man skall använda sig av java i en Wordpressajt.


Blir nog bökigt (om det går?) få in det i nån post/inlägg men kan du inte lägga den länken nån annanstans då om längst ner i footern?

..isåfall är det ju bara kopiera in koden på vettigt ställe i footer.php i det temat du kör.
0

#5 Medlemmen är offline   Mimo 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 67
  • Gick med: 25-augusti 05

Postad 04 september 2006 - 08:29

Visa inläggMicke på 3 September, 2006, 17:22 sade:

Eller en utveckling av detta:
http://chip.cuccio.u...ontact-form-II/

Men inga ÅÄÖ funkar om man kör med UTF-8 (som är standard) i WP. Man man lär sig läsa ändå :P

En liten parantes:
För mig funkar utvecklingspluginet helt felfritt med svenska tecken :yaaay:
Kör med WP 2.0.4
0

#6 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 04 september 2006 - 20:29

Visa inläggMimo på 4 September, 2006, 09:29 sade:

Visa inläggMicke på 3 September, 2006, 17:22 sade:

Eller en utveckling av detta:
http://chip.cuccio.u...ontact-form-II/

Men inga ÅÄÖ funkar om man kör med UTF-8 (som är standard) i WP. Man man lär sig läsa ändå :P

En liten parantes:
För mig funkar utvecklingspluginet helt felfritt med svenska tecken :yaaay:
Kör med WP 2.0.4


Vet ju vi labbat med dessa förr :P

Jag får inga ÅÄÖ korrekta i mitt mailprogram som för övrigt är Mozilla Thunderbird. Ställer jag om det till UTF-8 så ser det ju bra ut.. Vad läser du mailen från WP med? (kan kanske va det som skiljer?)

Har WP 2.0.3 jag då 2.0.4 inte kommit med i Fantastico ännu.
0

#7 Medlemmen är offline   Mimo 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 67
  • Gick med: 25-augusti 05

Postad 06 september 2006 - 12:27

Visa inläggMicke på 4 September, 2006, 21:29 sade:

Vet ju vi labbat med dessa förr :P

Jag får inga ÅÄÖ korrekta i mitt mailprogram som för övrigt är Mozilla Thunderbird. Ställer jag om det till UTF-8 så ser det ju bra ut.. Vad läser du mailen från WP med? (kan kanske va det som skiljer?)

Har WP 2.0.3 jag då 2.0.4 inte kommit med i Fantastico ännu.

Hej Micke!
Hade missat din fråga.

Visst har vi labbat :P

Använder mig faktiskt av Outlook Express. Enda anledningen är att jag har tre gamla hotmailkonton som fortfarande funkar att tanka hem med en http-server. Tvivlar starkt på att det lär funka i Thunderbird. Vet inte om det är det som gör skillnaden?

En annan orsak kan vara att det bara behövdes en uppgradering av wp-contact form för att installera utvecklingspluginet. Proceduren var lite annorlunda då jämfört med en nyinstallation. Nu kommer jag inte exakt ihåg vad det var som jag ändrade i wp-contact form för att få det att acceptera å, ä och ö.
Kanske du har bättre minne? :yaaay: Vore kanske bra att posta här, ifall fler vill försöka.
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar