::: FORUM ManuFrog :::: Wordpress - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Wordpress samma databas

#1 Medlemmen är offline   monja 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 9
  • Gick med: 26-juli 05

Postad 11 juli 2006 - 20:23

Har nu använt Wordpress ett bra tag - det laddade jag upp via Fantastico, så det var ju väldans enkelt.

Nu funderar jag på att skaffa ytterligare en blogg. Den måste jag ju installera manuellt.
Kan jag använda samma databas som jag har på den första?

Hoppas ni har en go sommar allihop.
Monica
:flower:
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 12 juli 2006 - 13:48

Visa inläggmonja på 11 July, 2006, 21:23 sade:

Har nu använt Wordpress ett bra tag - det laddade jag upp via Fantastico, så det var ju väldans enkelt.

Nu funderar jag på att skaffa ytterligare en blogg. Den måste jag ju installera manuellt.
Kan jag använda samma databas som jag har på den första?

Hoppas ni har en go sommar allihop.
Monica
:flower:


Hej Monica. Fantastico kan installera flera Wordpress-bloggar än bara 1. Då låter Du Fantastico installera ännu en Wordpress-installation i en ny mapp.
Du kan alltså inte installera ännu en Wordpress-blog i mappen "public_hml" om Du redan har en blog där, men Du kan installera i en mapp i public_html mappen.

Tex. 1 Blog på: http://www.dindomän.se och 1 Blog på: http://www.dindomän.se/minandrablog

Att använda samma databas går inte om Du installerar via Fantastico. Vid manuell installation går det, då måste filen "wp-config.php" ändras:
// You can have multiple installations in one database if you give each a unique prefix

$table_prefix  = 'wp_';   // Only numbers, letters, and underscores please!

Man ska alltså ändra så att tabellerna i databasen får ett annat "prefix" än det den första Wordpress-installationen har.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   monja 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 9
  • Gick med: 26-juli 05

Postad 12 juli 2006 - 15:15

Visa inläggErik på 12 July, 2006, 14:48 sade:

Visa inläggmonja på 11 July, 2006, 21:23 sade:

Har nu använt Wordpress ett bra tag - det laddade jag upp via Fantastico, så det var ju väldans enkelt.

Nu funderar jag på att skaffa ytterligare en blogg. Den måste jag ju installera manuellt.
Kan jag använda samma databas som jag har på den första?

Hoppas ni har en go sommar allihop.
Monica
:flower:


Hej Monica. Fantastico kan installera flera Wordpress-bloggar än bara 1. Då låter Du Fantastico installera ännu en Wordpress-installation i en ny mapp.
Du kan alltså inte installera ännu en Wordpress-blog i mappen "public_hml" om Du redan har en blog där, men Du kan installera i en mapp i public_html mappen.

Tex. 1 Blog på: http://www.dindomän.se och 1 Blog på: http://www.dindomän.se/minandrablog

Att använda samma databas går inte om Du installerar via Fantastico. Vid manuell installation går det, då måste filen "wp-config.php" ändras:
// You can have multiple installations in one database if you give each a unique prefix

$table_prefix  = 'wp_';   // Only numbers, letters, and underscores please!

Man ska alltså ändra så att tabellerna i databasen får ett annat "prefix" än det den första Wordpress-installationen har.



Hej Erik!

Tack för ditt svar. Innan jag läste det så testade jag att gör som du beskriver sist, att ge ett nytt prefix, och det gick ju bra.

Jag trodde inte man kunde göra mer än en installationer via Fantastico. Men om det nu funka så kanske det är ett bättre alternativ om man då får olika databaser, vad tror du? :)

Monica
0

#4 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 12 juli 2006 - 19:32

Visa inläggmonja på 12 July, 2006, 16:15 sade:

Visa inläggErik på 12 July, 2006, 14:48 sade:

Visa inläggmonja på 11 July, 2006, 21:23 sade:

Har nu använt Wordpress ett bra tag - det laddade jag upp via Fantastico, så det var ju väldans enkelt.

Nu funderar jag på att skaffa ytterligare en blogg. Den måste jag ju installera manuellt.
Kan jag använda samma databas som jag har på den första?

Hoppas ni har en go sommar allihop.
Monica
:flower:


Hej Monica. Fantastico kan installera flera Wordpress-bloggar än bara 1. Då låter Du Fantastico installera ännu en Wordpress-installation i en ny mapp.
Du kan alltså inte installera ännu en Wordpress-blog i mappen "public_hml" om Du redan har en blog där, men Du kan installera i en mapp i public_html mappen.

Tex. 1 Blog på: http://www.dindomän.se och 1 Blog på: http://www.dindomän.se/minandrablog

Att använda samma databas går inte om Du installerar via Fantastico. Vid manuell installation går det, då måste filen "wp-config.php" ändras:
// You can have multiple installations in one database if you give each a unique prefix

$table_prefix  = 'wp_';   // Only numbers, letters, and underscores please!

Man ska alltså ändra så att tabellerna i databasen får ett annat "prefix" än det den första Wordpress-installationen har.



Hej Erik!

Tack för ditt svar. Innan jag läste det så testade jag att gör som du beskriver sist, att ge ett nytt prefix, och det gick ju bra.

Jag trodde inte man kunde göra mer än en installationer via Fantastico. Men om det nu funka så kanske det är ett bättre alternativ om man då får olika databaser, vad tror du? :)

Monica


Själv föredrar jag olika databaser, typ en till varje installerat script. Detta för att jag pysslar så pass mycket i phpmyadmin och tycker det då är lättare att hålla isär de olika scripten o.s.v.
Men det är varken sämre eller bättre tekniskt sett, vad jag känner till, att ha allt i samma databas eller i flera.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#5 Medlemmen är offline   evahan 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 9
  • Gick med: 19-februari 05

Postad 09 augusti 2006 - 20:02

Jag har bara använt Wordpress ett litet litet tag. Då jag nu i veckan skaffat en egen domän till bloggen och har webbhotellet hos er skulle jag vara fiffig och installera via Fantastico. Det gick, men det var ju inte min blogg som hamnade på min domän. Det var en helt ny utan mina redan skrivna poster. Vad kan jag gjort för fel?
0

#6 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 09 augusti 2006 - 20:33

Visa inläggevahan på 9 August, 2006, 21:02 sade:

Jag har bara använt Wordpress ett litet litet tag. Då jag nu i veckan skaffat en egen domän till bloggen och har webbhotellet hos er skulle jag vara fiffig och installera via Fantastico. Det gick, men det var ju inte min blogg som hamnade på min domän. Det var en helt ny utan mina redan skrivna poster. Vad kan jag gjort för fel?



Hej, nu vet jag tyvärr inte riktigt vad Du menar. Är det så att Du installerade Wordpress på ett konto hos oss innan Du hade en fungerande domän?
Och sedan installerade Du Wordpress igen när Du fick en fungerande domän?

Du kanske installerade Wordpress och sedan uppgraderade Wordpress i Fantastico? Isåfall skrivs alla filer man själv ändrat i över av Fantastico. Det "theme" man valt ändras däremot inte, så jag vet inte riktigt om det är så Du gjort eftersom Du skriver att det inte var din blogg utan en ny.

Kanske kan Du ge oss en länk till Din blogg?





.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#7 Medlemmen är offline   evahan 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 9
  • Gick med: 19-februari 05

Postad 09 augusti 2006 - 20:42

Visa inläggErik på 9 August, 2006, 21:33 sade:

Visa inläggevahan på 9 August, 2006, 21:02 sade:

Jag har bara använt Wordpress ett litet litet tag. Då jag nu i veckan skaffat en egen domän till bloggen och har webbhotellet hos er skulle jag vara fiffig och installera via Fantastico. Det gick, men det var ju inte min blogg som hamnade på min domän. Det var en helt ny utan mina redan skrivna poster. Vad kan jag gjort för fel?



Hej, nu vet jag tyvärr inte riktigt vad Du menar. Är det så att Du installerade Wordpress på ett konto hos oss innan Du hade en fungerande domän?
Och sedan installerade Du Wordpress igen när Du fick en fungerande domän?

Du kanske installerade Wordpress och sedan uppgraderade Wordpress i Fantastico? Isåfall skrivs alla filer man själv ändrat i över av Fantastico. Det "theme" man valt ändras däremot inte, så jag vet inte riktigt om det är så Du gjort eftersom Du skriver att det inte var din blogg utan en ny.

Kanske kan Du ge oss en länk till Din blogg?





.



Igår gjorde jag ompekning av min domän och ikväll kontrollerade jag att den fungerade. Därefter försökte jag läsa här på forumet hur man skulle få in sin Wordpress-blogg. Det verkade enkelt. Så jag gjorde ett försök och fyllde i (trodde väl jag) efter alla konstens regler. Men där måste något gått snett eller så är jag för trött. Iaf fanns bara den första skapade posten när man startar en WP-blogg och det var ej heller den layout jag har valt utan den som är default.

Min blogg återfinns på http://pladdertanten.wordpress.com och den vill jag installera på min domän pladdertanten.com.

Hoppas det blev lite tydligare.
0

#8 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 10 augusti 2006 - 06:35

Visa inläggevahan på 9 August, 2006, 21:42 sade:

Visa inläggErik på 9 August, 2006, 21:33 sade:

Visa inläggevahan på 9 August, 2006, 21:02 sade:

Jag har bara använt Wordpress ett litet litet tag. Då jag nu i veckan skaffat en egen domän till bloggen och har webbhotellet hos er skulle jag vara fiffig och installera via Fantastico. Det gick, men det var ju inte min blogg som hamnade på min domän. Det var en helt ny utan mina redan skrivna poster. Vad kan jag gjort för fel?



Hej, nu vet jag tyvärr inte riktigt vad Du menar. Är det så att Du installerade Wordpress på ett konto hos oss innan Du hade en fungerande domän?
Och sedan installerade Du Wordpress igen när Du fick en fungerande domän?

Du kanske installerade Wordpress och sedan uppgraderade Wordpress i Fantastico? Isåfall skrivs alla filer man själv ändrat i över av Fantastico. Det "theme" man valt ändras däremot inte, så jag vet inte riktigt om det är så Du gjort eftersom Du skriver att det inte var din blogg utan en ny.

Kanske kan Du ge oss en länk till Din blogg?





.



Igår gjorde jag ompekning av min domän och ikväll kontrollerade jag att den fungerade. Därefter försökte jag läsa här på forumet hur man skulle få in sin Wordpress-blogg. Det verkade enkelt. Så jag gjorde ett försök och fyllde i (trodde väl jag) efter alla konstens regler. Men där måste något gått snett eller så är jag för trött. Iaf fanns bara den första skapade posten när man startar en WP-blogg och det var ej heller den layout jag har valt utan den som är default.

Min blogg återfinns på http://pladdertanten.wordpress.com och den vill jag installera på min domän pladdertanten.com.

Hoppas det blev lite tydligare.



Hej, då förstår jag bättre. Du har en blogg redan hos "wordpress.com"(ligger på deras server) som Du vill flytta till Ditt konto hos oss.
Då är det så att Du först måste installera wordpress, tex. via Fantastico hos oss, sedan loggar Du in på Admin-delen för Din Wordpress-blog som Du installerat hos oss, klickar på "Import" och vidare på "Blogger".
Där ska man kunna fylla i inloggningen till bloggen Du har hos wordpress.com, och då ska alla Dina inlägg importeras.

Och det "theme" Du använder hos wordpress.com måste Du välja även i Din blog på Ditt konto hos oss - i Admin-delen.

Jag har inte testat detta själv, kanske någon annan på forumet har det?
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#9 Medlemmen är offline   evahan 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 9
  • Gick med: 19-februari 05

Postad 10 augusti 2006 - 17:47

Visa inläggErik på 10 August, 2006, 07:35 sade:

Hej, då förstår jag bättre. Du har en blogg redan hos "wordpress.com"(ligger på deras server) som Du vill flytta till Ditt konto hos oss.
Då är det så att Du först måste installera wordpress, tex. via Fantastico hos oss, sedan loggar Du in på Admin-delen för Din Wordpress-blog som Du installerat hos oss, klickar på "Import" och vidare på "Blogger".
Där ska man kunna fylla i inloggningen till bloggen Du har hos wordpress.com, och då ska alla Dina inlägg importeras.

Och det "theme" Du använder hos wordpress.com måste Du välja även i Din blog på Ditt konto hos oss - i Admin-delen.

Jag har inte testat detta själv, kanske någon annan på forumet har det?



Tack!
Jag kommer en bit.

Det går bra att installera WP-bloggen via Fantastico. Den finns på min domän. Det fungerar också att logga in på den. Klickar på "Import" och vidare på "Blogger". Jag får upp inloggningsruta och försöker där logga in på WP-bloggen jag redan hade, men se där går det bet.

Frågan är om jag har angivit något galet vid installation i Fantastico? Felet kan väl inte bero på att jag valde samma användarnamn eller har jag fattat helt fel?

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
0

#10 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 10 augusti 2006 - 19:13

Visa inläggErik på 10 August, 2006, 07:35 sade:

Jag har inte testat detta själv, kanske någon annan på forumet har det?


Verkar ju som det inte gick så bra detta. Men ifall det går installera plugin där på denna gratistjäst hos Wordpress skulle man väl kunna tänka sig ett som Skippys DB-Backup och får en kopia på databasen..

Sen måste den ju ändras lite i men, det ska väl inte va så farligt med tanke på det bara är 8 dagar det gäller. Därefter en import i den nyskapade med PhpMyAdmin.
0

#11 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 10 augusti 2006 - 19:27

Visa inläggevahan på 10 August, 2006, 18:47 sade:

Frågan är om jag har angivit något galet vid installation i Fantastico? Felet kan väl inte bero på att jag valde samma användarnamn eller har jag fattat helt fel?

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig?


Tror felet sitter i Importdelen.. fattar inte varför man skall välja Blogger riktigt här.

Här skriver du lite att man kan importera från RSS feeden.. men det blir väl ett och ett inlägg då.
http://wordpress.org...ort/topic/68072

Nää, man man exportera från den du har och ändrar den filen lite samt importerar igen borde det funka. Men innam na exporterar så stänger man alla plugin man har, väljer standardtemat osv så blir det säkert enklare. Då behöver man bara ändra "home" adressen samt ev om det är full sökväg till bilder osv i databasfilen innan man importerar.
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar