::: FORUM ManuFrog :::: Server-side filter - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Server-side filter filtrera inkommande epost

#1 Medlemmen är offline   diwic 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 11
  • Gick med: 30-augusti 07

Postad 17 november 2009 - 09:13

Hej!

Jag skulle vilja sätta upp filtreringsregler för inkommande e-post. Eftersom jag ibland använder Thunderbird och ibland använder webmail när jag kollar min epost vill jag göra det på serversidan, alltså när mailet når manufrog-servern. Jag kör med Squirrelmail, och vill minnas att jag lyckats med detta nån gång förut, men det var många år sen nu och kanske var på ett annat webhotell?

Det är alltså inte spamfiltrering det rör sig om, utan bara att jag vill att vissa mailinglistor jag prenumererar på ska hamna i sin egen sub-box automatiskt.
0

#2 Medlemmen är offline   diwic 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 11
  • Gick med: 30-augusti 07

Postad 23 november 2009 - 13:33

Efter lite support från Erik har jag nu fått det att fungera. Märkligt att inte cpanel stödjer detta som standard dock, så det får ligga på min önskelista för nästa version av cpanel.

Så här är en liten kort instruktion för hur jag gjorde, ifall någon annan vill göra samma sak.

Skapa en fil som heter .procmailrc och lägg den i din hemkatalog. Det finns massor av guides för denna fil, prova att söka på "man procmailex" eller "man procmailrc". En sak att tänka på när man läser exemplen är att se till alla boxar slutar med / (eftersom cpanel har "maildir"-mailboxar), så om du skapar en mapp under "mapp1" som heter "undermapp" så ska du ange ".mapp1.undermapp1/" som katalog. Dubbelfnuttarna runt om behövs bara om mappnamnen innehåller mellanslag.

Så här börjar min:
MAILDIR=/home/<kontonamn>/mail     
ORGMAIL=$MAILDIR/
DEFAULT=$MAILDIR/   
VERBOSE=No 
LOGFILE=$MAILDIR/procmail.log

:0 c
.backup/


...en kopia av alla mail hamnar då i undermappen backup, vilket är användbart när man testar, så man inte förlorar mail.

Sedan gå till cpanel -> mail -> email filtering -> add filter. Destination ska vara
|/usr/bin/procmail
(glöm inte pipe-tecknet först). Vill man att det ska gälla alla mail kan man t ex välja "from" "matches regex" ".*".

Återstår ett problem - procmail förutsätter att mappen /var/mail/<kontonamn> finns, detta löstes genom att jag bad Erik att manuellt att lägga till en sådan katalog (tack!). Resultatet blir annars att det visserligen kommer i rätt box, men avsändaren får tillbaka ett felmeddelande (trots att meddelandet faktiskt kom fram).
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar