::: FORUM ManuFrog :::: Python - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Python

#1 Medlemmen är offline   Meat 

  • Rookie
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 4
  • Gick med: 04-maj 10

Postad 11 november 2010 - 23:05

Jag har ett litet Pythonscript på gång som jag vill använda på min webbsida, men jag är osäker på hur man gör. Kan jag spara det som .cgi och köra det från cgi-bin? Eller för att formulera mig annorlunda: jag har jobbat en del med Perl tidigare, funkar det likadant med Python?

Undrar också vilken version av Python ni har och vilka bibliotek som finns/vilken möjlighet jag själv har att installera bibliotek.

Stort tack på förhand =)
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 12 november 2010 - 09:50

Visa inläggMeat på 11 November, 2010, 23:05 sade:

Jag har ett litet Pythonscript på gång som jag vill använda på min webbsida, men jag är osäker på hur man gör. Kan jag spara det som .cgi och köra det från cgi-bin? Eller för att formulera mig annorlunda: jag har jobbat en del med Perl tidigare, funkar det likadant med Python?

Undrar också vilken version av Python ni har och vilka bibliotek som finns/vilken möjlighet jag själv har att installera bibliotek.

Stort tack på förhand =)


Hej! Python finns på våra servrar - men som standard kan inte apache köra python-sidor/skript så vi behöver då installera "mod_python" på servern.
Sökvägen till python är annars /usr/bin/python

I vissa fall har vi sett att pythonfilerna måste ägas av "nobody" istället för "kontonamn" som alla andra filer gör för att de ska kunna köras av mod_python.
Så då måste vi ändra ägaren på filerna vilket Du ej kan göra själv.

Bäst är att kontakta oss så kan vi kontrollera om mod_python finns installerat redan eller om vi måste installera det.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   Meat 

  • Rookie
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 4
  • Gick med: 04-maj 10

Postad 13 november 2010 - 03:41

Visa inläggErik på 12 November, 2010, 09:50 sade:

Visa inläggMeat på 11 November, 2010, 23:05 sade:

Jag har ett litet Pythonscript på gång som jag vill använda på min webbsida, men jag är osäker på hur man gör. Kan jag spara det som .cgi och köra det från cgi-bin? Eller för att formulera mig annorlunda: jag har jobbat en del med Perl tidigare, funkar det likadant med Python?

Undrar också vilken version av Python ni har och vilka bibliotek som finns/vilken möjlighet jag själv har att installera bibliotek.

Stort tack på förhand =)


Hej! Python finns på våra servrar - men som standard kan inte apache köra python-sidor/skript så vi behöver då installera "mod_python" på servern.
Sökvägen till python är annars /usr/bin/python

I vissa fall har vi sett att pythonfilerna måste ägas av "nobody" istället för "kontonamn" som alla andra filer gör för att de ska kunna köras av mod_python.
Så då måste vi ändra ägaren på filerna vilket Du ej kan göra själv.

Bäst är att kontakta oss så kan vi kontrollera om mod_python finns installerat redan eller om vi måste installera det.


Tack, då hör jag av mig när (/om ;)) mitt script blir färdigt!

Men hur var det med bibliotek/paket/moduler? Är lite sugen på Numpy men kan jag använda det? Vet inte alls hur det funkar med pythonscript i webbmiljö.
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar