::: FORUM ManuFrog :::: Automatisk Backup - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Automatisk Backup med hjälp av Cronjobb

#1 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 27 december 2004 - 23:55

Denna kod kan man använda om man vill göra automatiska Backup's av hela sitt konto's Home Directory.

Kopiera och klistra in koden i en fil som Du döper till tex. "fullbackup.php".
Kom-i-håg att ändra "Cpanel skin/theme" ["$skin = "moonsoon";] till det "Cpanel skin/theme" som används på den server Ditt konto finns på.
(i mitt fall ["$skin = "x";] )

<?php

// PHP script to allow periodic cPanel backups automatically.
// Based on script posted by max.hedroom in cpanel.net forums
//   Detta script innehåller lösenord.  HÅLL TILLGÅNGEN TILL DENNA FIL SÄKER!

// ********* FÖLJANDE RADER BEHÖVER ÄNDRAS  *********

// Info required for cPanel access
$cpuser = "username"; // Användarnamn som används för att logga in till CPanel
$cppass = "password"; // Lösenord som används för att logga in till CPanel
$domain = "example.com"; // Domännamnet där CPanel körs
$skin = "monsoon"; // Skriv det cPanel skin som används (scriptet fungerar INTE om inte detta är korrekt)

// Info required for FTP host
$ftpuser = "ftpusername"; // Användarnamn för FTP konto
$ftppass = "ftppassword"; // Lösenord för FTP konto
$ftphost = "ftp.example.com"; // Komplett domännamn eller IP adress för FTP 
$ftpmode = "ftp"; // FTP mode ("ftp" för aktiv, "passiveftp" för passiv)

// Meddelande information
$notifyemail = "you[at]example.com"; // Epost-adress att skicka resultaten till

// Säker eller inte-säkert läge
$secure = 0; // Skriv  1 för SSL (kräver SSL support), annars kommer standard HTTP användas

// Skriv 1 för att få webbsidans resultat med i din cron logg
$debug = 0;

// *********** INGA ÄNDRINGAR NEDAN DENNA LINJE *********

if ($secure) {
   $url = "ssl://".$domain;
   $port = 2083;
} else {
   $url = $domain;
   $port = 2082;
}

$socket = fsockopen($url,$port);
if (!$socket) { echo "Failed to open socket connection... Bailing out!\n"; exit; }

// Encode authentication string
$authstr = $cpuser.":".$cppass;
$pass = base64_encode($authstr);

$params = "dest=$ftpmode&email=$notifyemail&server=$ftphost&user=$ftpuser&pass=$ftppass&submit=Generate Backup";

// Make POST to cPanel
fputs($socket,"POST /frontend/".$skin."/backup/dofullbackup.html?".$params." HTTP/1.0\r\n");
fputs($socket,"Host: $domain\r\n");
fputs($socket,"Authorization: Basic $pass\r\n");
fputs($socket,"Connection: Close\r\n");
fputs($socket,"\r\n");

// Grab response even if we don't do anything with it.
while (!feof($socket)) {
  $response = fgets($socket,4096);
  if ($debug) echo $response;
}

fclose($socket);

?>


Kom-i-håg att placera filen med koden i Din "home" mapp - inte i "public_html".
Och CHKMOD filen till 600.

Skapa sedan ett Cron-jobb, som det här exemplet;

Datum & tid: 5 4 * * 6 Kommandorad: php /home/username/fullbackup.php
(=4.05 am lördag)

Jag har testat scriptet många ggr, och det fungerar jättebra. Man får ett mail när scriptet/cron-jobbet körs, och ett mail när "Full backup" är klar för nedladdning. :unsure:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#2 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 28 april 2005 - 10:26

Erik på 28 Dec 2004, 00:55 sade:

Jag har testat scriptet många ggr, och det fungerar jättebra. Man får ett mail när scriptet/cron-jobbet körs, och ett mail när "Full backup" är klar för nedladdning. ;)

Dags ge sig på detta tror jag :clapping:

(fast nu ser jag databaserna kommit igång igen)
0

#3 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 28 april 2005 - 16:23

Citat

Dags ge sig på detta tror jag

(fast nu ser jag databaserna kommit igång igen)

Ja, att ta egen Backup är alltid att rekommendera, även om vi tar Backup på alla kunders konton, inkl. databaser.
Men datorer/servrar/hårddiskar ska man inte lita på till 100%.
Uppdaterar man sin sida ofta (flera ggr i veckan) så bör man ta en egen Backup någon gång i veckan. Om Du planerar flera ggr/vecka, rekommenderar jag Dig att göra dessa sen kvällstid/natt.
(Serverns egna startar med Backup för alla kunder kring 01-tiden, och håller på hela natten, förmiddagen.)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#4 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 08 maj 2005 - 09:23

Erik på 28 Apr 2005, 17:23 sade:

Ja, att ta egen Backup är alltid att rekommendera, även om vi tar Backup på alla kunders konton, inkl. databaser.

Får inte detta funka.. har provat olika "varianter" men det går som inte. Provat med stort och litet "x" med som skins.

// Info required for cPanel access
$cpuser = "username"; // Användarnamn som används för att logga in till CPanel << - detta kan man ju..
$cppass = "password"; // Lösenord som används för att logga in till CPanel << - detta med..
$domain = "example.com"; // Domännamnet där CPanel körs << - hur ska det stå här egentligen, räcker hemsida.se (om man har det)?
$skin = "x"; // Skriv det cPanel skin som används (scriptet fungerar INTE om inte detta är korrekt) << - här har jag ett x bara

// Info required for FTP host
$ftpuser = "ftpusername"; // Användarnamn för FTP konto << - har samma som ovan
$ftppass = "ftppassword"; // Lösenord för FTP konto << - har samma som ovan
$ftphost = "ftp.example.com"; // Komplett domännamn eller IP adress för FTP
$ftpmode = "ftp"; // FTP mode ("ftp" för aktiv, "passiveftp" för passiv)

Sen detta som står om "kommandot" i cron, ska detta med /php stå så på samma rad? - varför isåfall?
Typ detta: 5 2 * * 6 /php /home/username/fullbackup.php

Så har jag testat där jag ersatt username med mitt eget men det funkar inte detta.
Vad kan jag göra för fel? - kan det vara skin som spökar? - tycker mig ju ha detta "X" men..

Citat

Man får ett mail när scriptet/cron-jobbet körs, och ett mail när "Full backup" är klar för nedladdning


Så här menar du man skall ta hem den filen sen då? - ifall det blir helras på era servrar.. okej.
0

#5 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 12 maj 2005 - 20:40

Hej,

Citat

$domain = "example.com"; // Domännamnet där CPanel körs << - hur ska det stå här egentligen, räcker hemsida.se (om man har det)?

Ja, du ska ange domännamnet, inte "http" eller "www".

Citat

$skin = "x"; // Skriv det cPanel skin som används (scriptet fungerar INTE om inte detta är korrekt) << - här har jag ett x bara

"x" är korrekt, vi kör "x-skin" som standard på våra servrar, och de gör väldigt många andra webbhotell som har Cpanel också.

Citat

Sen detta som står om "kommandot" i cron, ska detta med /php stå så på samma rad? - varför isåfall?
Typ detta: 5 2 * * 6 /php /home/username/fullbackup.php

Det finns 2 olika sätt att lägga till ett cronjob i Cpanel. Ett "Advanced" och ett "Standard".
Väljer Du "Advanced" så skriver Du i "5 2 * * 6" i rutorna under "hour", "minute", "day", "month" och "weekday".
"php /home/användarnamn/fullbackup.php" fyller Du i på raden under "Command". VIKTIGT med att det är ett mellanslag mellan "php" och "/home".
Missa inte att fylla i Din e-postadress i rutan överst - då får Du ett meddelande när scriptet körts, eller om det misslyckades.

Citat

Så här menar du man skall ta hem den filen sen då? - ifall det blir helras på era servrar.. okej.

Helt korrekt, filen hamnar i Din "home" mapp, och är klar för nedladdning till Din dator. (via FTP) Då har man gjort en egen säkerhetskopia om något allvarigt skulle hända med servern.

Troligen är det cronjobbet som inte är korrekt ifyllt. Då du annars får ett felmeddelande från servern om att scriptet inte kunde köras.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#6 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 15 maj 2005 - 05:26

Erik på 12 May 2005, 21:40 sade:

Troligen är det cronjobbet som inte är korrekt ifyllt. Då du annars får ett felmeddelande från servern om att scriptet inte kunde köras.

Mmm, men vad fel kan det va tro. Hade att den skulle köra lördagsnatt och fick detta mail:

Citat

/bin/sh: line 1: /php: No such file or directory


Fattar inte vad det är för knas. Har gjort som det står beskrivit, lagt filen där den skall ligga osv.
Men det verkar som den inte gillar detta /php - eller hur ska man tyda detta?
0

#7 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 15 maj 2005 - 09:16

Citat

/bin/sh: line 1: /php: No such file or directory




Fattar inte vad det är för knas. Har gjort som det står beskrivit, lagt filen där den skall ligga osv.
Men det verkar som den inte gillar detta /php - eller hur ska man tyda detta?


Hej, felmeddelandet kan ha med användarnamn & lösenord att göra. Kontrollera noga att alla uppgifter stämmer.
Men det kan även vara kommandoraden som innehåller fel.

Om Du vill kan vi ta en titt, maila till support[at]manufrog.com med Ditt domännamn.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#8 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 23 maj 2005 - 10:54

Felmeddelandet beror på att kommandoraden inte riktigt stämmer med det exempel Erik gav.

Eriks: php /home/username/fullbackup.php
Ditt: /php /home/username/fullbackup.php

Den första kommandoraden betyder ungefär: "Leta efter en fil som heter php i alla de kataloger där servern är inställd på att program ska sökas (PATH), ladda den första du hittar i minnet och kör programkoden i den med textsträngen '/home/username/fullbackup.php' som indata."

Genom att lägga till "/" som katalogangivelse framför php talar du om för kommandotolken att den inte alls ska leta i andra kataloger efter filen php, utan enbart testa där du sagt att filen ligger. När den inte finns där klagar kommandotolken: "/php: No such file or directory" betyder att den inte hittar vare sig en fil eller katalog med namnet php i rotkatalogen.

Om du vill ange en exakt sökväg och besvara servern det minimala arbetet att söka efter filen, fråga Erik om den fullständiga sökvägen till php (till exempel skulle det kunna vara /usr/bin/php eller liknande). Det går dock utmärkt att låta servern leta själv, såvida man inte vill köra någon annan version av programmet än den som råkar hittas först via PATH.

/Anders Dovervik, Stockholms Judoklubb
0

#9 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 24 maj 2005 - 15:40

Ado på 23 May 2005, 11:54 sade:

Felmeddelandet  beror på att kommandoraden inte riktigt stämmer med det exempel Erik gav.

Eriks: php /home/username/fullbackup.php
Ditt: /php /home/username/fullbackup.php

:blush: Ojdå.. hur fick jag till det så? .. tycker mig ha kollat och kollat och även kopierat av raden från Eriks inlägg.
Tack du.. nu skall här testas igen.
0

#10 Medlemmen är offline   Madde 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 47
  • Gick med: 07-februari 04

Postad 30 juni 2005 - 10:55

Får ett mejl om att det gick okej, men jag kan inte hitta backup filen när jag loggar in på min ftp :(
0

#11 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 30 juni 2005 - 13:50

Citat

Får ett mejl om att det gick okej, men jag kan inte hitta backup filen när jag loggar in på min ftp

Jag hoppas inte cronjobbet kördes på förmiddagen idag, det är inget bra att köra dessa då, välj istället nattetid då belastningen är mindre.

Filen borde Du hitta direkt när Du loggar in. Alltså i Ditt "home" directory. Fanns det inga felmeddelanden i det mail som kom med info om att Backupen var färdig?
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#12 Medlemmen är offline   Madde 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 47
  • Gick med: 07-februari 04

Postad 30 juni 2005 - 14:15

Erik på 30 Jun 2005, 14:50 sade:

Citat

Får ett mejl om att det gick okej, men jag kan inte hitta backup filen när jag loggar in på min ftp

Jag hoppas inte cronjobbet kördes på förmiddagen idag, det är inget bra att köra dessa då, välj istället nattetid då belastningen är mindre.

Filen borde Du hitta direkt när Du loggar in. Alltså i Ditt "home" directory. Fanns det inga felmeddelanden i det mail som kom med info om att Backupen var färdig?

Min backup gjordes tidigare i veckan

Mejlar dig mejlet som jag fick när backupen var klar
0

#13 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 08 september 2005 - 12:50

Madde på 30 Jun 2005, 11:55 sade:

Får ett mejl om att det gick okej, men jag kan inte hitta backup filen när jag loggar in på min ftp :blush:

Detta verkar ju vara samma sorts fel som jag har Erik..
Får mail att den satt igång men nån fil syns inte till på servern.

Däremot funkar ju det där andra du fixade åt mig men behändligast hade ju varit att det funkar på ens eget konto.
0

#14 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 10 september 2005 - 13:11

Citat

Detta verkar ju vara samma sorts fel som jag har Erik..
Får mail att den satt igång men nån fil syns inte till på servern.

Däremot funkar ju det där andra du fixade åt mig men behändligast hade ju varit att det funkar på ens eget konto.


Vi får hoppas det fortsätter fungera nu, efter justeringen vi testade. Mycket knepigt fel. För visst fungerar det numera?
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#15 Medlemmen är offline   Micke 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 92
  • Gick med: 14-mars 05

Postad 10 september 2005 - 20:14

Erik på 10 Sep 2005, 14:11 sade:

Citat

Detta verkar ju vara samma sorts fel som jag har Erik..
Får mail att den satt igång men nån fil syns inte till på servern.

Däremot funkar ju det där andra du fixade åt mig men behändligast hade ju varit att det funkar på ens eget konto.


Vi får hoppas det fortsätter fungera nu, efter justeringen vi testade. Mycket knepigt fel. För visst fungerar det numera?

Det verkar så ja.. jag har inte ändrat det så jag fick en backup igår tror jag det var. Ska se om jag kan testa lite.
0

#16 Medlemmen är offline   Janne 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 15
  • Gick med: 06-april 05

Postad 25 oktober 2005 - 03:58

någon som har nått liknande får att ta backup på endast en databas ?

kanske skulle gå å bygga om !?




// Make POST to cPanel
fputs($socket,"POST /frontend/".$skin."/getsqlbackup/phpbb.gz".$params." HTTP/1.0\r\n");
fputs($socket,"Host: $domain\r\n");
fputs($socket,"Authorization: Basic $pass\r\n");
fputs($socket,"Connection: Close\r\n");
fputs($socket,"\r\n");


kanske nått sånt (inte testat än vill inte sabba nått :) )

databasen heter phpbb.gz i mitt fall
0

#17 Medlemmen är offline   Metusela 

  • Rookie
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 4
  • Gick med: 05-september 06

Postad 07 september 2008 - 16:20

Jag får det inte att funka. Jag förstår så mycket att det är något fel i command-raden. Från början hade jag det exakt som det stod i instruktionerna "php /home/username/fullbackup.php". Men då fick jag ett felmeddelande på e-mailen:

Status: 404
X-Powered-By: PHP/4.4.7
Content-type: text/html

No input file specified.

Så jag testade att ändra sökvägen i command-raden och flytta filen. Jag lade filen i en mapp jag kallar "cron" och sökvägen blev då "/home/cron/fullbakcup.php". Jag tidpunkten för cron till 0 17 * * 7 för att slippa vänta en vecka.

Mycket riktigt, kl 17, kom det ett mail om detta. Men med samma felmeddelande. Så jag testade att ändra sökvägen igen, till "/cron/fullbackup.php". När jag fick ett mail en kvart senare (ja, jag ändra tidpunkten igen) så hade jag fortfarande samma felmeddelande. "No input file selected"

Vad är fel?
Jag förstår inte riktigt logiken i sökvägen. vad är min "home" mapp (roten till alla mappar och filer på mitt konto)?
0

#18 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 09 september 2008 - 07:38

Visa inläggMetusela på 7 September, 2008, 17:20 sade:

Jag får det inte att funka. Jag förstår så mycket att det är något fel i command-raden. Från början hade jag det exakt som det stod i instruktionerna "php /home/username/fullbackup.php". Men då fick jag ett felmeddelande på e-mailen:

Status: 404
X-Powered-By: PHP/4.4.7
Content-type: text/html

No input file specified.

Så jag testade att ändra sökvägen i command-raden och flytta filen. Jag lade filen i en mapp jag kallar "cron" och sökvägen blev då "/home/cron/fullbakcup.php". Jag tidpunkten för cron till 0 17 * * 7 för att slippa vänta en vecka.

Mycket riktigt, kl 17, kom det ett mail om detta. Men med samma felmeddelande. Så jag testade att ändra sökvägen igen, till "/cron/fullbackup.php". När jag fick ett mail en kvart senare (ja, jag ändra tidpunkten igen) så hade jag fortfarande samma felmeddelande. "No input file selected"

Vad är fel?
Jag förstår inte riktigt logiken i sökvägen. vad är min "home" mapp (roten till alla mappar och filer på mitt konto)?


Din "home" mapp är den mapp där Ditt konto ligger i. Alltså den mapp där mappar såsom "public_html" finns.
Den mappen loggar Du in till när Du loggar in till FTP.

Den korrekta sökvägen för Ditt cronjobb är php /home/username/fullbackup.php - men Du måste ändra username till Ditt kontonamn/användarnamn som Du har till Cpanel/Ftp.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar