::: FORUM ManuFrog :::: Flera domännamn på samma IP? - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Flera domännamn på samma IP?

#1 Medlemmen är offline   Annaica 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 04-januari 07

Postad 19 maj 2007 - 17:38

Jag är lite nyfiken på hur det fungerar när man har webbhotell. Då är det ju flera sidor som ligger på en och samma server, alltså har alla sidor samma ip-nummer. Men hur tilldelar man olika domäner till de olika sidorna... ?
0

#2 Medlemmen är offline   Hans F 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 46
  • Gick med: 30-maj 06

Postad 20 maj 2007 - 17:53

När man gör ett anrop till en hemsida så sker det i 2 steg. Om jag ex söker www.minsida.com så gör klienten ett namnuppslag på www.minsida.com och får då helt riktigt en IP adress till denna.
Nästa steg är sedan att IE (eller vad du nu har på din PC) skickar en fråga på port 80 till denna IP adress. Frågan är helt enkelt har du www.minsida.com hos dig. Och den som då lyssnar på port 80 ( i detta fall Apache webserver) kollar då i sin lista "Var ligger www.minsida.com" Dessutom tar den reda på viken sida på den domänen du vill se. Du kan ju vilja titta på www.minsida.com/kontakt.htm och då letar den efter kontakt.htm i denna katalog. Om du inte angett någon sida så har apache en lista vilka filer som är default och i vilken ordning som skall letas efter. det kan ex vara index.html, index.htm, index.php ..... Hittar apache rätt fil så skicks denna tillbaks till kilienten. Annars fär man felsidan ex 404 tillbaks.

Så vad apache måste ha är en väl uppdaterad lista på var alla domäner ligger. Nu är det ju så att en server hanterar en hel massa andra saker också typ mail, sql,dns osv så därför har man normalt en Control Panel för att hantera hela miljön. När man lägger upp en ny domän så skapas katalogen där den skall ligga och apaches lista uppdateras + en massa annat.
Manufrog använder den mest förekommande Controlpanelen som heter CPanel (www.cpanel.com). Cpanels största nackdel är att den bara finns till Linux servrar. Det finns ett par andra paneler också. DirectAdmin. Helm, Plesk mf.

Cpanel är som sagt den mest använda. Den har ganska mycket funktioner och den är ju dessutom översatt till Svenska även om produkten som standard är ganska dåligt översatt. Det finns en tilläggsprodukt som heter RVSkin som är mycket bättre översatt. Men den har inte Manufrog investerat i.
En sak som inte är så bra i Cpanel är hanteringen av extra domäner i samma konto. Det blir lätt en röra om man har många add-om domäner, subbdomäner och e-post adresser. Här föredrar jag DirectAdmin eller Helm där varje domän hålls helt separat inom kontot.

Har man en Microsoft server så är det ju inte Apache utan IIS som gäller som webserver program och då fungerar som sagt inte Cpanel utan man får ex välja Helm. Fungerar bra tycker jag. Och är mycket bra översatt till Svenska.

Hans
0

Dela med dig av detta ämne:





Snabbsvar

Detta inlägg behövs godkännas av en moderator innan det visas.
  

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar