::: FORUM ManuFrog :::: Webalizer - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Webalizer

#1 Guest_torb_*

  • Grupp: Guests

Postad 03 juni 2004 - 00:14

Okej, jag vet inte om detta är rätta forum, men jag forsöker i alla fall.

Kan någon forklara mig begreppen i Webalizer om jag missuppfattat dem?

Så här ser min statestik ut för en gjenomsnittsdag i maj:
Hits 11067
Files 5289
Pages 470
Visits 104

Kan någon peka mig till definitionen av "Hits" "Files" och "Pages" då jag tycker detta är oklart eftersom jag trodde "files" och "pages" var detsamma?
0

#2 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 03 juni 2004 - 13:46

Om en besökare går till min startsida, genererar det 11 rader i min loggfil. Startsidan innehåller grafikobjekt som laddas från egna jpg och gif-filer, och varje sådant objekt registreras på en egen rad. Detsamma gäller för externa css- och js-filer.

- Hits är det antal rader i loggfilen som registrerats under dagen. Det är ett exakt värde, men inte så extremt användbart.

Ibland laddas ingen fil ned, t ex kan din besökare ha websidan i sin cache, och den kontrollerar bara fildatum så att den är aktuell. Om filen i cachen fortfarande är uppdaterad svarar servern med kod 304, och skickar inga data.

- Files är de gånger servern skickat data. Även detta är ett exakt värde, men svårt att säga vad det betyder.

En del av dina filer innehåller HTML-kod, medan andra kan vara bilder, filmer eller liknande. Jag är inte säker på hur loggfilsanalaysatorn avgör vad som är vad, men när jag kontrollräknat lite manuellt verkar det som om den använder filändelsen för att avgöra. *.htm, inklusive index.htm som visas om man bara anger katalognamnet, tolkas som att de innehåller kod, medan .gif, .jpg, .css, .js och .txt är exempel på övrigt. Jag använder inte ASP, JSP eller PHP för närvarande, men förmodligen är logganalysatorn smart nog att tolka även detta som kod.

- Pages är alltså de filer som analysatorn gissar består av HTML-kod, utgående från filändelsen. Detta värde är ganska bra om man vill analysera hur mycket folk använder siten, men det gör ingen skillnad på långa och korta sidor. Glöm inte bort att även besök från robotar (som Googles indexeringsmotor) räknas in.

Om flera av mina sidor laddas ifrån samma IP-nummer inom en kort tidsrymd, skulle man kunna tolka det som att en person kom in på min site, surfade runt ett tag, och sedan försvann igen. Problemet är att det är svårt att avgöra vad som är en lämplig tidsrymd. Om någon lämnar en sida öppen i webläsaren medan han växlar över till Excel och jobbar i en timme, ska det räknas som ett nytt besök när han växlar tillbaka och surfar vidare eller är det en fortsättning? Vissa personer, speciellt de som surfar via AOL, kan även begära filer via flera olika IP-nummer under samma besök.

- Visits ska alltså tas med en nypa salt, men är ett ungefärligt mått på antalet olika vandringar genom siten som dina besökare (inklusive robotar) gjort under dagen.

/Anders Dovervik, Stockholms Judoklubb
0

#3 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 03 juni 2004 - 13:59

Det finns även ett mått kallat Sites, som talar om hur många unika IP-nummer som förekommit i dagens loggfil.

Jag tror att beräkningen av Visits enbart utgår från nedladdning av de sidor som innehåller kod, medan Sites tar med alla IP-nummer. Därför kan Sites vara större än Visits om någon laddar ned dina bilder utan att titta på sidorna de ingår i (eller du har många AOL-besökare), men normalt ska det vara tvärtom.

/Anders Dovervik, Stockholms Judoklubb
0

#4 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 03 juni 2004 - 14:07

Jag kunde nog ha sparat tid om jag sökt rätt på http://www.mrunix.ne...lizer_help.html först, men att undersöka själv var roligare :).

/Anders Dovervik, Stockholms Judoklubb
0

#5 Guest_torb_*

  • Grupp: Guests

Postad 03 juni 2004 - 15:56

Tackar!
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar