::: FORUM ManuFrog :::: :: Frågor :: - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

  • 4 Sidor +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

:: Frågor :: posta frågor här

#45 Medlemmen är offline   jellyfish 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 9
  • Gick med: 15-augusti 04

Postad 20 augusti 2004 - 23:41

tack för det ado! det hela är lite klarare nu, om än inte totalt. ^^;
wah, så jag gör såhär & sen såhär men är det rätt? ><; eller ska jag välja A & skriva dit IP-numret istället? och vart 17 ska jag få plats med den andra namnservern?

jag använder loopia den här gången för övrigt.
0

#46 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 21 augusti 2004 - 01:14

I de fält du har tillgång till i screenshot-bilden kan du tala om hur Loopias namnserver ska svara på frågor om adresser som ligger i din domän.

Jag tror att det Erik föreslår att du ska göra är att istället ändra så de frågorna skickas till namnservrarna ns100 och ns101 hos dizinc.com. Detta kallas ibland att re-delegera, eller ompekning. Kolla upp om Loopia erbjuder den tjänsten. DNS funkar som en hierarki. Man frågar rotservrarna vem som ansvarar för .net, sedan frågar man de som ansvarar för .net vem som ansvarar för rokujihan.net osv. Det är antingen hos registryt för .net eller hos Loopia som du kan ändra.

Om du vill sätta upp något tillfälligt medan du väntar på svar från supporten hur du ska fixa delegeringen, så kan du sätta upp ett A-record vardera för rokujihan.net och www.rokujihan.net. Målet ska i det fallet vara din servers IP hos Surpass (Manufrogs hotell). Då kommer Loopias servrar att översätta förfrågningar om ditt domännamn till den serveradressen.

Obs att detta inte räcker för att ta emot mail (det sköts av MX-records som är lite knepigare att skriva), så du måste ändå arbeta på att få delegering gjord korrekt. Om du fixar delegering kommer det inte att spela någon roll vad som står i A-records och sådant hos Loopia, eftersom frågorna inte skickas dit längre.

/Anders Dovervik
0

#47 Medlemmen är offline   Susanna 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 287
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 21 augusti 2004 - 08:32

Hmmm... så dä såg det inte ut när jag ändrade min DNS hos Loopia... :doh:
0

#48 Medlemmen är offline   jellyfish 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 9
  • Gick med: 15-augusti 04

Postad 21 augusti 2004 - 12:22

"Susanna" sade:

Hmmm... så dä såg det inte ut när jag ändrade min DNS hos Loopia...  :doh:

det... var nog för att jag gick in på fel ställe, hahaha. "delegera" var inget ord jag kopplade ihop med domännamnsompekning direkt, men när jag klickade där kom jag till en sida där jag kunde skriva in ett antal namnservrar.. sådär
så. jag ändrar primär & sekundär dns-server till ns100 respektive ns101.dizinc.com, men ska jag skriva in IP-numren också (det är väl lika bra, eller?) &.. ska jag kryssa för "tvinga ompekning"?

tack för all hjälp! jag vet att jag är jobbig, men tänk på att det är min första domännamnsompekning, haha.


--julia
0

#49 Medlemmen är offline   Susanna 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 287
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 21 augusti 2004 - 13:15

jellyfish på 21 Aug 2004, 13:22 sade:

"Susanna" sade:

Hmmm... så dä såg det inte ut när jag ändrade min DNS hos Loopia...  :doh:

det... var nog för att jag gick in på fel ställe, hahaha. "delegera" var inget ord jag kopplade ihop med domännamnsompekning direkt, men när jag klickade där kom jag till en sida där jag kunde skriva in ett antal namnservrar.. sådär
så. jag ändrar primär & sekundär dns-server till ns100 respektive ns101.dizinc.com, men ska jag skriva in IP-numren också (det är väl lika bra, eller?) &.. ska jag kryssa för "tvinga ompekning"?

tack för all hjälp! jag vet att jag är jobbig, men tänk på att det är min första domännamnsompekning, haha.


--julia

Du är inte alls jobbig. B)

Jag tror inte att det spelar någon roll om man kryssar i "tvinga ompekning" men annars ska du göra precis som du sa.
Alltså byta ut primär & sekundär dns-server till ns100 respektive ns101.dizinc.com.

Jag har inget minne av att jag skrev i ip-numren, men det kan väl inte skada. :)

(Ikväll kommer Erik hem så då slipper ni mig och mina veliga svar B) )
0

#50 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 21 augusti 2004 - 21:42

Hejsan Julia. Nu är jag tillbaka igen.

Citat

det... var nog för att jag gick in på fel ställe, hahaha. "delegera" var inget ord jag kopplade ihop med domännamnsompekning direkt, men när jag klickade där kom jag till en sida där jag kunde skriva in ett antal namnservrar.. sådär
så. jag ändrar primär & sekundär dns-server till ns100 respektive ns101.dizinc.com, men ska jag skriva in IP-numren också (det är väl lika bra, eller?) &.. ska jag kryssa för "tvinga ompekning"?


"Delegera Domännamn" är precis vad Du ska göra. Helt riktigt så tar du bort Loopias namnservrar och skriver i ManuFrog's istället. (inkl. ip-adress)

Du ska inte kryssa för "tvinga ompekning". Då får du inget felmeddelande om Ditt domännamn mot all förmodan inte skulle finnas med i zonfilerna. (domänen är inlagd på servern sedan 17 augusti)

Efter detta kommer det ta allt från 12 till 72 timmar innan denna DNS ändring har propagerat fullt ut.
Sedan fungerar din domän, fullt ut med mail och allt därtill. :doh:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#51 Medlemmen är offline   Anarkitekten 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 26-juli 04

Postad 26 augusti 2004 - 21:55

Erik på 29 Jul 2004, 00:01 sade:

Det kan bli problem om du inte längre kan kolla det e-mail konto som står som kontakt email till domänen, för det skickas ett Bekräftelse-email till det e-post kontot.
Man måste bekräfta för att göra tex. en transfer/flytt till annan registratur.

Men jag tror att det fixar sig via Nameghost. :doh:

Sett några indikationer på att NameGhost kan tänkas komma tillbaka snart? Jag börjar få panik nu, eftersom mitt konto med 99kr går ut sista augusti och jag inte kan få tag i dem. De ändringar jag gjorde i min kontaktinfo innan NameGhost gick ner har tydligen inte registrerats, så jag kan inte flytta min domän någon annanstans... Värdelöst...
0

#52 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 26 augusti 2004 - 22:22

Hej, nej det verkar ju inte som om Nameghost kommer upp.
Jag trodde att den skulle fixas tillsammans med support/HelpDesk mfl. tills den 15:e augusti.
( Se http://drift.99kronor.com/ )
Men tyvärr verkar det dröja.
:doh:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#53 Medlemmen är offline   Susanna 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 287
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 27 augusti 2004 - 10:03

Erik på 26 Aug 2004, 23:22 sade:

Hej, nej det verkar ju inte som om Nameghost kommer upp.
Jag trodde att den skulle fixas tillsammans med support/HelpDesk mfl. tills den 15:e augusti.
( Se http://drift.99kronor.com/ )
Men tyvärr verkar det dröja.
B)

Det lär väl ta lika lång tid som det tagit dem att sätta upp sitt eget forum... har ju stått "SNART" i ett år nu. :doh:
0

#54 Medlemmen är offline   Anarkitekten 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 26-juli 04

Postad 27 augusti 2004 - 20:43

Erik på 26 Aug 2004, 23:22 sade:

Hej, nej det verkar ju inte som om Nameghost kommer upp.
Jag trodde att den skulle fixas tillsammans med support/HelpDesk mfl. tills den 15:e augusti.
( Se http://drift.99kronor.com/ )
Men tyvärr verkar det dröja.
:doh:

15:e augusti!? Med tanke på att HelpDesk inte heller kommit upp än lär det väl dröja ett bra tag till... Dags att skaffa nya e-mailadresser igen då antar jag...
0

#55 Medlemmen är offline   Anarkitekten 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 26-juli 04

Postad 29 augusti 2004 - 20:04

Ok, bara för att få klarhet en gång för alla... Ponera att jag registrerar ett nytt konto hos ManuFrog och sedan går till Surpass Domains för att dirigera om min domän; finns det någon chans alls att detta fungerar trots att jag inte längre har den e-mailadress som jag använde vid registreringen hos NameGhost för ett år sedan? Eller är jag helt körd tills dess att NameGhost kommer upp igen och därför skulle göra bäst i att glömma min domän helt och registrera en ny?

99kr står som "administrative contact", men jag står som "registrant contact". Vart skickas bekräftelsebrevet vid domänflytten?
0

#56 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 29 augusti 2004 - 20:56

Citat

99kr står som "administrative contact", men jag står som "registrant contact". Vart skickas bekräftelsebrevet vid domänflytten?


Hej.
Om du har ett .com namn skickas begäran om bekräftelse av flytt till e-postadressen som står vid "administrative contact".
Så där hänger allt på 99kronor... :clapping:

Ett förslag är att prova att kontakta Enom, som 99kronor är/var återförsäljare till. De kanske kan fixa så att du kan ändra dina kontaktuppgifter på ditt domännamn.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#57 Medlemmen är offline   Carl 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 29-augusti 04

Postad 29 augusti 2004 - 23:39

Hejsan hejsan!

Jag har ett konto hos b-one.nu. Överväger starkt att flytta det hit. Kunde inte köra den webapplikation jag ville hos b-one p g a de hade satt PHP Memory Limit till 8 MB. Det krävdes tydligen 25 MB för att applikationen skulle fungera. Så nu undrar jag:
Är PHP Memory Limit på Manufrog händelsevis över 25 MB????

Har redan ansökt om provkonto. <_<

Min nuvarande domänregistrering gäller till 2004-11-11. Vad får jag för webadress innan jag flyttat domänen hit?

Tack för alla svar jag kan få. :clapping:

Mvh
Carl Gustafsson
0

#58 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 29 augusti 2004 - 23:47

Hej Carl. Har precis skickat Dina kontouppgifter till Dig. Välkommen till ManuFrog Webbhotell.

Din fråga angående din "webapplikation" har jag skickat vidare till serverteknikern. Svar kommer inom kort.
Edit 2004-09-30 kl.00:49 Fick svaret att din applikation inte ska vara några problem att köra. :clapping:

Citat

Min nuvarande domänregistrering gäller till 2004-11-11. Vad får jag för webadress innan jag flyttat domänen hit?

Du får en adress som blir "66.195.17.52/~dittkontonamn/.
Men även om du har din domän registrerad tills den 11 november, går det ju lätt att ändra DNS (namnservrar) till våra så ditt domännamn pekar rätt. (till ditt konto hos oss) Detta gör du gratis hos din domännamns registratör.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#59 Medlemmen är offline   Carl 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 29-augusti 04

Postad 30 augusti 2004 - 09:36

Finfint! Tackar så jättemycket!

Då blir det nog ManuFrog som gäller i framtiden. :clapping:

Mvh
Carl
0

#60 Medlemmen är offline   Anarkitekten 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 26-juli 04

Postad 30 augusti 2004 - 09:46

Erik på 29 Aug 2004, 21:56 sade:

Om du har ett .com namn skickas begäran om bekräftelse av flytt till e-postadressen som står vid "administrative contact".
Så där hänger allt på 99kronor... :clapping:

Jo jag har ett .com namn, vilket alltså betyder att bekräftelsemailet till 99kronor kommer att studsa tillbaka till registraturen (gjorde ett försök att maila admin@99...). Detta betyder m.a.o. att om 99kr aldrig kommer upp igen är min domän låst hos dem tills registeringstiden gått ut? Oavsett om jag kan ändra min egen kontaktadress eller inte? Eller kommer min adress att användas i andra hand i så fall? Om jag skulle kontakta Surpass Domains om mitt problem, tror du de skulle kunna genomföra flytten utan bekräftelse?

Ursäkta mina dumma frågor, jag försöker bara få 100% klarhet om mina möjligheter innan jag ger upp min domän.
0

#61 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 30 augusti 2004 - 10:36

Du skulle kunna testa nedanstående, som jag hittat hos eNom.com (fick gräva rätt djupt för att hitta det):

Citat

How does the client change their contact or dns information if the domain is in my reseller account? They have a password but no login name. Can they use access.enom.com ? 
If you have registered domains for your clients directly from within your account...you can send them to a non-branded site to give them access to only the domain.  They do not have access to your other domains.

Go this this site:    www.access.enom.com

They will enter their domain name and domain password.  While there is limited functionality to this site, it allows them to access the domain registrant details and nameservers.  They cannot renew the domain or remove the registrar lock from this site.


Jag vet inte om det kommer att fungera för dig att ändra administrativ kontakt till din egen e-postadress och sedan hinna genomföra en transfer innan domänen går ut, i många fall nekas transfer om det är för kort tid kvar. Du kan inte förnya domänen via den ingången.

/Anders Dovervik
0

#62 Medlemmen är offline   Anarkitekten 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 26-juli 04

Postad 30 augusti 2004 - 11:07

Ado på 30 Aug 2004, 11:36 sade:

Jag vet inte om det kommer att fungera för dig att ändra administrativ kontakt till din egen e-postadress och sedan hinna genomföra en transfer innan domänen går ut, i många fall nekas transfer om det är för kort tid kvar. Du kan inte förnya domänen via den ingången.

Tack för infon! Jag ska höra med Enom och se vad de säger. Jag har betalat min domän för ytterligare ett år, så där är det inga problem. Problemet är att jag inte kan vänta på 99kr då mitt avtal med dem går ut imorgon och jag då står utan e-mail och allt. Vet inte om de kommer att stänga av allt på en gång eller om mitt konto ligger kvar tills de får ordning på sina saker. Man kan ju hoppas på det senare.
0

#63 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 30 augusti 2004 - 11:21

Om du har möjlighet att ändra namnservrar för din domän och den är betald för lång tid framöver, kan du ju alltid antingen köpa hotellplats hos Manufrog webhotell, eller själv administrera din DNS-zon hos http://www.zoneedit.com/. Sedan pekar du om till deras DNS-servrar och struntar i vad 99kronor gör, så länge de låter ditt kreditkort vara ifred :clapping: .

Att få e-mail forwardad via zoneedit.com är gratis för upp till fem domäner (inte begränsat till 200 MB som jag trodde förut).

/Anders D
0

#64 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 30 augusti 2004 - 17:10

Citat

Om jag skulle kontakta Surpass Domains om mitt problem, tror du de skulle kunna genomföra flytten utan bekräftelse?


Har pratat med surpassdomains. De föreslår att Du ska kontakta Enom och försöka få dom att ändra till din e-post adress.
För surpassdomains kan annars inte flytta ditt domännamn. :clapping:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#65 Medlemmen är offline   Carl 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 29-augusti 04

Postad 02 september 2004 - 07:31

Hej igen!

Har nu meddelat b-one att jag önskar peka om min domän (birchdale.net) till ManuFrog. Här är meddelandet:

Citat

Hej!

Jag har för avsikt att avluta mitt webkonto hos er och kommer att skicka en skriftlig uppsägning om några dagar.
Dock önskar jag, om det är möjligt, att flytta domänen (birchdale.net) så snart som möjligt.

Från min nya "host" har jag fått följande nameserveradresser:
ns100.dizinc.com [66.194.41.160]
ns101.dizinc.com [66.194.152.190]

Om inte detta är rätt sätt att begära ompekning, skulle jag vilja veta hur jag ska bära mig åt.

Tack på förhand.

Mvh
Carl Gustafsson
   

  Flytt av domän : B-ONE SVERIGE MC 
 
Skriven på 01-09-2004 12:43:29

Hejsan Carl,

När ditt abonnemang är uppsagt ber du din nya host skicka en transfer request så att din domän flyttas ifrån oss.

Med vänlig hälsning / Best Regards

SUPPORTEN
----------------------------------
B-One ApS
Esromgade 15, opg. 1, 4. sal
DK-2200 Köpenhamn N

Fax.: +45 7020 5872

Web-site: http://www.b-one.net


Så... det går alltså inte att flytta domänen förrän abonnemanget är uppsagt? Dvs om 3 månader?? Lurigt...

Begär man alltså då en "transfer request" från er på ManuFrog, eller vad? Suck, vad förvirrande...

Mvh
Carl
0

#66 Medlemmen är offline   Carl 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 29-augusti 04

Postad 02 september 2004 - 10:06

Ett litet problem med webapplikationen Typo3, som jag frågade om tidigare. Gäller PHP Memory Limit:

Citat

Memory Limit below 16 MB
memory_limit=
Your system is configured to enforce a memory limit of PHP scripts lower than 16 MB. The Extension Manager needs to include more PHP-classes than will fit into this memory space. There is nothing else to do than raise the limit. To be safe, ask the system administrator of the webserver to raise the limit to over 25 MB.


(Kopierat från setup-programmet för Typo3)

Går det att göra något åt detta, tro?

Mvh
Carl
0

#67 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 02 september 2004 - 12:25

He Carl. När det gäller Ditt domännamn så kan Du göra en transfer hos tex. surpassdomains.com.
Skapa ett gratiskonto hos dom, och begär sedan en transfer av ditt domännamn, genom att klicka på "transfer domain".
Denna flytt ska du kunna göra när du vill, det är ju Du som äger domännamnet - inte B-one.
Så kräv av B-one att ändra admin, tech till Dig och Din e-post adress.
När Du väl utfört "transfer" kan Du ändra namnservrarna till ManuFrog's på surpassdomains.com.

Din applikation Tyop3 som kräver 25mb ska inte vara några problem. Jag vidarebefodrar detta till serverteknikern så får han fixa detta åt Dig. :lol:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#68 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 20 september 2004 - 23:05

Hej!

Jag har ett par frågor angående åtkomst till så kallade "råa loggfiler" hos Manufrog Webhotell.
  • Kan man läsa av det råa loggdatat när som helst och omedelbart efter att det skrivits, eller måste man vänta tills det exempelvis en gång om dygnet kopieras in i hemkatalogen? Jag såg i "Raw Log Manager" att alternativet kopiera till hemkatalog fanns, men jag såg inte till något sätt att läsa direkt.
  • Kan man få fram det råa loggdatat även för underdomäner man satt upp, eller är man hänvisad till enbart den grafiska statistiken för dem?

Jag har inte under de närmaste månaderna något behov av nytt webhotell, men Manufrog ligger för närvarande bäst till bland budgetalternativen inför framtiden :surprise:. Ovanstående lär inte vara avgörande för beslutet, men kan vara "plus i kanten" för de webhotell som klarar det.

/Anders Dovervik, Stockholms Judoklubb
0

#69 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 21 september 2004 - 20:25

Hej Anders. Förlåt för mitt sena svar. :surprise: Det har gått åt så mycket tid till flytten.

Hur som,

Citat

Kan man läsa av det råa loggdatat när som helst och omedelbart efter att det skrivits, eller måste man vänta tills det exempelvis en gång om dygnet kopieras in i hemkatalogen? Jag såg i "Raw Log Manager" att alternativet kopiera till hemkatalog fanns, men jag såg inte till något sätt att läsa direkt.
Kan man få fram det råa loggdatat även för underdomäner man satt upp, eller är man hänvisad till enbart den grafiska statistiken för dem?

Det måste skapas en rå-log fil först. Så det fungerar istort sätt på samma sätt som på 99kronor tyvärr.
Jag har ännu inte lyckats få direkt åtkomst av rå-log fil för subdomänerna. Men Du får gärna hjälpa mig hitta lösningen. :)

Får erkänna att jag tyvärr inte prioriterat denna fråga ännu, men det skulle vara intressant att få det att fungera bättre.

Du är varmt välkommen att testa oss, om Du tänker byta hotell.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#70 Medlemmen är offline   solrosen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 12-oktober 04

Postad 12 oktober 2004 - 08:46

När kommer man att kunna använda funktionen "uppdatera version" i cpanel (Scripta) till att uppdatera till senaste versionen av Mambo?
0

#71 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 12 oktober 2004 - 16:49

solrosen på 12 Oct 2004, 09:46 sade:

När kommer man att kunna använda funktionen "uppdatera version" i cpanel (Scripta) till att uppdatera till senaste versionen av Mambo?

Hejsan. De scriptversioner som finns bland Scripta v.1,2 uppdateras inte så ofta tyvärr. Men det brukar gå ganska lätt att uppgradera tex. Mambo när man en gång har installerat det via Cpanel.
Det finns oftast uppdateringsfiler man kan hämta hem, och sedan ladda upp dom till sitt konto. Sedan följer man instruktionerna och installerar till senaste versionen.

Vill Du ha hjälp med detta är det bara att maila oss. :)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#72 Medlemmen är offline   Jonas 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 22
  • Gick med: 11-januari 04

Postad 13 oktober 2004 - 16:08

I tidningen Mikrodatorn nr 12 (september 2004), så har de ett 10 sidor långt reportage om Mambo.
De verkar vara väldigt nöja.
Verkar tyvärr inte finnas på Mikrodatorns hemsida.

På nedan länk så finns massor av "Mambo-länkar"

http://www.perbrahegymnasiet.nu/mambo1049/...ent/view/41/43/

/ Jonas
0

#73 Medlemmen är offline   solrosen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 12-oktober 04

Postad 13 oktober 2004 - 17:42

Toppen, tack för det!
0

#74 Medlemmen är offline   Jonas 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 22
  • Gick med: 11-januari 04

Postad 20 oktober 2004 - 17:51

Erik på 12 Oct 2004, 17:49 sade:

solrosen på 12 Oct 2004, 09:46 sade:

När kommer man att kunna använda funktionen "uppdatera version" i cpanel (Scripta) till att uppdatera till senaste versionen av Mambo?

Hejsan. De scriptversioner som finns bland Scripta v.1,2 uppdateras inte så ofta tyvärr. Men det brukar gå ganska lätt att uppgradera tex. Mambo när man en gång har installerat det via Cpanel.
Det finns oftast uppdateringsfiler man kan hämta hem, och sedan ladda upp dom till sitt konto. Sedan följer man instruktionerna och installerar till senaste versionen.

Vill Du ha hjälp med detta är det bara att maila oss. ;)


Hmmm......
Det var inte så enkelt som jag trodde, att uppgradera sin version av Mamboserver.

Framför allt så hittar jag inga "uppgraderingsfiler"....
Jag förstår helt enkelt inte vilka filer jag ska ta från http://mamboforge.net/frs/?group_id=5

Tacksam för tips
0

#75 Medlemmen är offline   solrosen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 12-oktober 04

Postad 20 oktober 2004 - 17:56

Uppgraderingar inom versionen, t.ex. från 4.5 (1.0.7) till 4.5 (1.0.9) görs med "patcher"; till v. 4.5.1 har de däremot gjort om en del parametrar i uppbyggnaden av Mambo, så jag är inte helt säker, men jag tror man måste gör en nyinstallation då...
0

#76 Medlemmen är offline   Jonas 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 22
  • Gick med: 11-januari 04

Postad 20 oktober 2004 - 18:31

Låter ju inte så spännande att behöva göra om installationen manuellt, framför allt när man inte gjort denna typ av installation förut.

Synd att de inte kan "aktivera" funktionen för automatisk uppgradering som finns på C-panel.
0

#77 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 20 oktober 2004 - 18:49

Hej, håller med. Det vore bättre att kunna fixa så att det gick att uppgradera via Cpanel istället. Det skulle lösa många problem. Jag ska kontakta utvecklarna av Scripta och se om de har någon uppdatering på G av Mambo.
Hoppas Du orkar hålla ut, jag kan försöka hjälpa Dig med installationen om Du vill, bara att maila. ;)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#78 Medlemmen är offline   Jonas 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 22
  • Gick med: 11-januari 04

Postad 22 oktober 2004 - 12:46

Såg att Mambo server hade senaste version 4.5.1, via Fantastico.
Tror att jag kör över min äldre version med denna.
0

#79 Medlemmen är offline   Susanna 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 287
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 22 oktober 2004 - 13:01

Citat

Såg att Mambo server hade senaste version 4.5.1, via Fantastico.
Tror att jag kör över min äldre version med denna.


Det stämmer bra. Det ska vara den senaste versionen 4.5.1a
Det var en av anledningarna till att vi installerade Fantastico. ;)
0

#80 Medlemmen är offline   MrPingu 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 5
  • Gick med: 25-oktober 04

Postad 25 oktober 2004 - 14:46

det mulig å bruke en egen domainserver til deres webhotell?
0

#81 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 25 oktober 2004 - 15:00

MrPingu på 25 Oct 2004, 15:46 sade:

det mulig å bruke en egen domainserver til deres webhotell?

Hej. Om Du menar att Du vill lägga upp ett konto hos oss, och sedan peka domännamnet till en egen server hemma för tex. hemsida, men använda oss till tex. mailen, så går det bra.

Undrar Du däremot om vi kan registrera ett domännamn till Dig och sedan peka domännamnet till Din egna server hemma, går det inte pga att vi inte har någon egen domännamns-registrering.

Eller menar Du att Du har en egen domännamnserver, liknande ZonEdit, så Du själv kan ändra till vilken server Ditt domännamn ska peka? (det går också bra förståss)

Är någon av mina gissningar rätt, eller är jag helt ute och cyklar? ;)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#82 Medlemmen är offline   MrPingu 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 5
  • Gick med: 25-oktober 04

Postad 25 oktober 2004 - 15:03

Takk for et raskt svar, och du är inte ute och cyklar ;)
oops, jeg mente DNS. Kan jeg med min egen dns ha subdomener og epost hos dere?
0

#83 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 25 oktober 2004 - 16:03

Det ska gå bra. Vill du endast att e-posten skickas till ManuFrog's server, och hemsidan finns någon annanstans(pekar till tex. din egna server)

Det är ok. Så länge inga länkar till olagliga saker finns på våra servrar så går det bra. Mer finns att läsa i användaravtalet:
http://www.manufrog.com/tos.html
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#84 Medlemmen är offline   Emma 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 26-juni 04

Postad 24 november 2004 - 15:15

Jag har en MySQL databas på mitt konto hos Surpass Hosting med medlemmar till mina fanlistings (använder PHPFanBase). Kan man kopiera den till ett konto på ManuFrog Webbhotell? Hur gör man i så fall? Går det att flytta fanlistingarna och databasen till ett nytt konto utan att man förlorar medlemmarna i databasen?
0

#85 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 24 november 2004 - 18:16

Emma på 24 Nov 2004, 15:15 sade:

Jag har en MySQL databas på mitt konto hos Surpass Hosting med medlemmar till mina fanlistings (använder PHPFanBase). Kan man kopiera den till ett konto på ManuFrog Webbhotell? Hur gör man i så fall? Går det att flytta fanlistingarna och databasen till ett nytt konto utan att man förlorar medlemmarna i databasen?

Hej Emma. Självklart går det att flytta databaserna till ManuFrog Webbhotell.
Man gör antingen en backup av databsen/databaserna, och gör en så kallad "återställning" av dem sedan på Ditt konto hos ManuFrog.

Annars kan man via phpMyAdmin ladda ner databasen. Det blir en "sql" fil som man sedan importerar via phpMyAdmin på ManuFrog's server.

Vill Du ha hjälp med detta är det bara Du mailar.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#86 Medlemmen är offline   Emma 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 26-juni 04

Postad 24 november 2004 - 20:09

Behöver nog hjälp med det så jag kommer nog att maila sen. Har precis beställt ett konto på ManuFrog Webbhotell! ;)
0

#87 Medlemmen är offline   Emma 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 26-juni 04

Postad 25 november 2004 - 00:24

Tack för mailet Erik! ;) Jag har ändrat namnservrar nu till manufrogs på domänen. Är det något mer jag ska göra? Domänen är låst. Ska den vara det?
0

#88 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 25 november 2004 - 08:29

Emma på 25 Nov 2004, 00:24 sade:

Tack för mailet Erik! :ranting: Jag har ändrat namnservrar nu till manufrogs på domänen. Är det något mer jag ska göra? Domänen är låst. Ska den vara det?

Hej Emma. Du behöver inte ändra "locked". Det behöver vara "unlocked" vid en transfer/överföring till annan registratur.
Men ompekning ska gå bra.
Annars får Du ett felmeddelande via mail. (om du står som admin på domännamnet vill säga) ;)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


  • 4 Sidor +
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


9 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 9 gäster, 0 anonyma medlemmar