::: FORUM ManuFrog :::: Loopia domänköp (e-post???) - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Loopia domänköp (e-post???) Frågor om E-post

#1 Medlemmen är offline   it2perm 

  • Grupp: Members
  • Inlägg: 1
  • Gick med: 26-december 04

Postad 26 december 2004 - 03:48

Hej!

jag har precis köpt domän hos loopia och ska peka om dem till manufrog. Det förstår jag hur man gör.

Jag kan dock inget om hur e+posten kommer att fungera. Hur får jag e-post adresser till exempel@mindomän.se??? måste jag peka om sånt också eller hur fungerar det??


mvh Mikael Persson
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 26 december 2004 - 11:34

it2perm på 26 Dec 2004, 03:48 sade:

Hej!

jag har precis köpt domän hos loopia och ska peka om dem till manufrog. Det förstår jag hur man gör.

Jag kan dock inget om hur e+posten kommer att fungera. Hur får jag e-post adresser till exempel@mindomän.se??? måste jag peka om sånt också eller hur fungerar det??


mvh Mikael Persson

Hej Mikael. När Du gjort ompekningen/delegeringen hos Loopia behöver Du inte göra mer hos Loopia.

Namnservrarna inkl. ip-numren hittas på beställningsbekräftelsen.
Server: manu1.manufrog.com:
Primär DNS server: ns1.manufrog.com IP: 72.29.67.123
Sekundär DNS server: ns2.manufrog.com IP: 72.29.67.124


Server: manu2.manufrog.com:
Primär DNS server: ns3.manufrog.com IP: 72.29.77.240
Sekundär DNS server: ns4.manufrog.com IP: 72.29.77.241


Skapa e-postadresser och allt annat som har med Din domän att göra, fixar Du via Din Cpanel.
(Se länkvägen till Cpanel i Din beställningsbekräftelse)

När väl domännamnet propagerat (allt mellan 10min & 24 timmar) så fungerar även de e-postadresser Du skapat.
Du behöver alltså inte "peka" e-postadresser - endast namnservrarna, så domännamnet pekar till rätt adress (webbhotell) :unsure:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   Johan Adler 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 31
  • Gick med: 28-februari 05

Postad 28 februari 2005 - 13:32

Tips: Om du har köpt en .se-domän så går det snabbare och mycket enklare att göra ompekningen direkt hos http://nic.se/. Du behöver kontraktsnummer och ett tillfälligt lösenord, men allt sådant beskrivs mycket enkelt och bra på deras sidor och det finns länkar direkt till de sidor som ordnar det åt dig.
0

#4 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

  Postad 14 maj 2005 - 21:19

Tänk på att om Ni skaffar ett konto hos oss, och köper ett domännamn hos Loopia - skriv INTE oss som Teknisk ansvarig, eller vår e-postadress som teknisk ansvarig vid ompekningen/delegeringen - låt det vara Ditt namn och e-postadress som står för Teknisk ansvarig, eller Loopias.
Annars kan Loopia enligt deras relativt nya regler erlägga en straffavgift.

Citat

8.1 Domännamn som registreras till tredje part (sk. tredje parts-registreringar) får inte pekas bort från Loopia förrän tidigast 60 dagar efter registreringsdatumet.

Som tredje parts-registrering avses registreringar där kontakt för teknisk och/eller faktureringsinformation skiljer sig från huvudsaklig kontaktinformation (domännamnsinnehavare).

Om Loopia upptäcker en sådan aktivitet så har Loopia rätt att erlägga en straffavgift á 500 kr + moms/domännamn som har pekats bort från Loopia. Denna avgift kommer att faktureras tredje parts-registranten.

::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#5 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 15 maj 2005 - 01:05

MiqeMorbid på 15 May 2005, 00:49 sade:

Jag har också funderat på hur detta med e-post funkar, finns ju fler alternativ på cpanelen. Använder just nu en yahoo! adress men skulle tycka att det såg trevligare ut med en t.ex miqe@terrariummorbidum.se.. Vet inget heller om hur man gör. Vilket är lättast, web-mail eller??

(Snart får ni alla aktiva medlemmar på det här forumet nå´t fel på mej å mina kanske korkade frågor.. =)  Men.. Jag lär mej nog snart ska ni se..)

Hej, jag skapade en liten tråd om E-postkonton här istället:
http://forum.psychof...p?showtopic=436

:blush:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar