::: FORUM ManuFrog :::: När tekniken strejkar - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

När tekniken strejkar

#1 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 19 februari 2005 - 20:29

Denna vecka har varit mardrömslik. Servern har vägrat samarbeta när det gäller Backup. Allt annat har fungerat mycket bättre eftersom servern uppgraderats med bättre CPU (processor) & mer RAM (minne).
Bakup är nödvändig tycker vi, eftersom om serverns hårddisk skulle rasa, så försvinner ju alla kunders hemsidor - men med dagliga backuper finns alltid en säkerhetskopia på hemsidorna på en separat hårddisk.

Katastrof dagen med 12 timmars neretid ska vi aldrig mer få uppleva, och timslånga neretider skall ej behöva förekomma heller.
Får vi ordning på backup'en kommer allt bli bättre än innan neretiderna började den 14:e februari.

Inget blev ju bättre direkt av att BredbandsBolagets ip servrar slutade fungera i fredags & nu för någon timme sedan. Detta är första gången på mycket lång tid som internetuppkopplingen via BBB inte fungerar - och naturligtvis passar det på att jäklas när vi har problem med servern. :(

Har tekniken tagit sportlov???

Tur att vi har Telia ADSL på kontoret. Lite segt går det, men det är iallafall bättre än ingenting såklart. (Bortskämd som man blivit)

Jag önskar nu att v.7 2005 snart ska vara slut, och med det de tekniska problemen? :what?:

Vi ska göra allt vi kan för att det ska fungera utan dessa driftstörningar - även om tekniken ibland verkar ha egen vilja.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#2 Medlemmen är offline   Gullex 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 46
  • Gick med: 12-september 04

Postad 19 februari 2005 - 21:16

Så länge mailen inte ligger nere alltför länge så överlever vi "vanliga" privatkunder nog det mesta (jobbigt för de som har någon form av egen firma kopplade till sina sidor iofs). Någon form av backup/spegling har väl förhoppningsvis de flesta av oss på lokala burken.

Apropå om man nån gång blir tvungen att skicka upp större mängder hemifrån: vilken är den nominella uplinkspeeden? Tycker att det alltsomoftast handlar om en troughput på 24-26 kB/s nuförtiden.

(Kör BBB 10/10 hemifrån)
0

#3 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 19 februari 2005 - 21:28

Hej. Vi strävar efter att ha 100% uppetid, men några minuter/månad får man tyvärr räkna med pga uppdateringar.
Denna vecka är som sagt ett undantag, som vi inte vill ska upprepas.

När jag laddar upp större filer ligger jag kring 80 KB/s , och när jag tankar hem ligger jag kring 0,38 MB/s.
(har också BBB hemma)

Det går nog tyvärr inte att räkna med bättre hastighet i nuläget, men vi får se vad framtiden kan frambringa.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#4 Medlemmen är offline   Gullex 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 46
  • Gick med: 12-september 04

Postad 19 februari 2005 - 21:32

Blir servern gladare om man kör endera active eller passive vid uppladdning, eller spelar det ingen roll? 80 kB/s skulle jag inte tacka nej till, tredubbling ju. ;)
0

#5 Medlemmen är offline   TraXy 

  • Webmaster
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 56
  • Gick med: 07-januari 05

Postad 19 februari 2005 - 22:09

Jupp, jag har alla mina hemsidor här på burken (och tar backuper ibland). Lite mer knas med forum och andra PHP-attiraljer, dock. :( När såna försvinner blir man inte glad (när 99krs servrar dog i maj/juni förra året försvann rollspelsforumet jag hade på mitt konto - hundra medlemmar och runt 10000 inlägg försvann på ett ögonblick och gick inte att få tillbaka. Hej vad glada vi blev... :what?:)... Så nu är jag noga med att ta backuper titt som tätt för att inte hamna i samma situation igen - eller åtminstone inte förlora exakt ALLT.

Hemsidor kan man alltid stå ut med viss nertid, men när mailen inte funkar blir man lagom irriterad, i alla fall om man använder sig av sina egna adresser mycket. Därför var man inte så glad när mail man skickade plötsligt kom tillbaka som felmeddelanden för att servern 99kr använde var blockad av alla servrar som använder sig av Spamhaus... Plötsligt kunde man bara läsa brev och inte skicka svar. Agh!

Vad gäller Active/Passive överföring i FTP... För mig brukar det vara så att använder jag det ena så kommer jag in, men använder jag det andra så gör jag det inte. Oftast behöver jag sätta programmet på PASV/Passive för att kunna komma in där jag ska. Inte för att jag egentligen vet vad skillnaden skulle vara mellan de två, mer än att en sak funkar och en annan inte gör det, och att PASV ska vara bra om man sitter bakom en brandvägg. Humm.
0

#6 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 19 februari 2005 - 22:18

Jag kör "passive mode", men jag kan inte tro det spelar någon roll.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar