::: FORUM ManuFrog :::: Fantastico-strul - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Fantastico-strul Nackdelen med att byta server! :/

#1 Medlemmen är offline   TraXy 

  • Webmaster
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 56
  • Gick med: 07-januari 05

Postad 07 november 2005 - 22:11

Försökte komma åt ett av mina installerade forum, och fick PHP-felmeddelanden. Tänkte "aaight, vi loggar väl in på cPanel och fixar till det då!", och hittade detta:

Citat

UPPDATERA NU!
Följande installationer är inte up-to-date. Håll dina installationer säkra och up-to-date samt var säker på att framtida versioner av Fantastico kommer klara av att fortsätta underhålla installationerna genom att uppdatera nu.

4Images_Gallery 
Plats  Installerad Version  Uppgraderings Länk
 
phpBB2 
Plats  Installerad Version  Uppgraderings Länk
 
phpESP 
Plats  Installerad Version  Uppgraderings Länk
 
SMF 
Plats  Installerad Version  Uppgraderings Länk


Alltså, den känner av att jag har de där fyra sakerna installerade, men inte var de finns, vilken version de har eller någon länk till hur man ska uppdatera.

Hur ska jag göra så att det funkar igen? Om phpESP försvinner kvittar, för där har jag inte gjort något. Om de andra försvinner (särskilt 4Images) så blir jag putt. :flower:

Hjäääälp! :pray:
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 08 november 2005 - 00:13

Hej. Ingen på forumet kan tyvärr hjälpa Dig med detta, skulle jag tro.
Bäst är att maila oss med liknande frågor som dessa. ;)

Jag låter en tekniker ta en titt på Ditt problem, så ska det säkerligen fixa sig.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 08 november 2005 - 00:47

Hej igen. Problemet med Fantastico gäller alla konton på Manu4-servern.

Tänkte rätta till detta, men Netenbergs servrar är så pass ostabila ikväll, så det skulle säkerligen misslyckas. Jag ska försöka igen så snart deras servrar fungerar bättre.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#4 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 09 november 2005 - 17:26

Nu äntligen fungerade Netenbergs servrar så Fantastico nu åter ska fungera.
Var snäll och testa igen. ;)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#5 Guest_Traxyn_*

  • Grupp: Guests

Postad 11 november 2005 - 11:16

Hej! Förlåt att jag postar här igen, men jag är på jobbet och får inte använda webmail. :/

4Images funkar utmärkt (woohoo!) men varken PHPBB eller SMF funkar, och de är fortfarande listade som jag beskrev ovan i cPanel. ;)

Jag kan förvisso göra backup på databaserna det gäller, för att behålla informationen, men jag ser ju helst att jag slipper lägga ner en massa tid på att bygga upp alltihop igen, även om informationen finns kvar, om det går att lösa på något enkelt sätt.


När jag försöker komma åt SMF-forumet får jag följande:

Citat

Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/traxy/public_html/reikipaws/forum/Sources/Subs.php on line 232

Notice: Undefined index: is_admin in /home/traxy/public_html/reikipaws/forum/Sources/Security.php on line 556

Notice: Undefined index: permissions in /home/traxy/public_html/reikipaws/forum/Sources/Security.php on line 563

Warning: in_array(): Wrong datatype for second argument in /home/traxy/public_html/reikipaws/forum/Sources/Security.php on line 563
session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/traxy/public_html/reikipaws/forum/Sources/Subs.php:232)


PHPBB:

http://hogwarts.traxy.net/reservforum (som förvandlas till hogwarts.area53.co.uk/reservforum så fort jag går dit, som "hogwarts" är en subdomän till traxy.net) blir "file not found" men om jag använder den finare adressen, http://www.svenskaho...com/reservforum, så finns det där i all sin prakt! Reservforumet är bara ett reserv- och testforum, som inte gör något om det behövs installeras om egentligen.
http://forum.traxy.net och forum.area53.co.uk (forum är skapat som subdomän till traxy.net) får på jobbet det fina meddelandet "DNS Host name resolution failed", och prövar jag traxy.area53.co.uk/forum blir det "file not found". Kruxet är att jag har sparat grejer där som jag gärna vill ha kvar, då jag använder det som en plats att posta saker ifrån jobbet som jag behöver ha hemma, men inte kan maila, och liknande.

phpESP står också listat som installerat, men utan information fortfarande, men jag minns ju inte var jag installerade det så att jag kan kolla om det funkar eller inte. :rolleyes:
0

#6 Guest_Traxy igen_*

  • Grupp: Guests

Postad 11 november 2005 - 11:40

...Och just det, hur kommer det sig att om man har subdomäner till huvudkontot (area53.co.uk) och har domäner som pekar till dem, så får man subdomänadressen när man går in på dem?

Fan, det lät luddigt.

"snow" är en subdomän till area53.co.uk
Domänadressen dit är sneill.net
Går jag in på sneill.net/photos så ändras adressen i adressfältet till snow.area53.co.uk/photos

"hogwarts" är en subdomän till traxy.net
Domänadressen är hogwarts.traxy.net eller svenskahogwarts.com
Går jag in på /reservforum på någon av dem blir adressen hogwarts.area53.co.uk/reservforum

"reikipaws" är en subdomän till area53.co.uk
Domänadressen dit är reikipaws.co.uk
Går jag in på reikipaws.co.uk/forum så ändras adressen i adressfältet till reikipaws.area53.co.uk/forum

Detta hoppande med adresser gör att cookieinställningar för forumen blir helt knas. Enda gången autologin funkar är om man går in via t.ex. reikipaws.area53.co.uk/forum istället för den "riktiga" adressen reikipaws.co.uk/forum

Det var kanske en bättre förklaring till problemet? :rolleyes:
0

#7 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 11 november 2005 - 15:56

Hej, det var en hel del frågor på samma gång.

Vi börjar med SMF-forumets felmeddelanden. Var snäll och läs här:
http://forum.psychof...p?showtopic=578
Jag kan hjälpa Dig med att redigera filen, om Du går bet på det. :rolleyes:

Problemet med att Dina forum inte kan hittas, har med flytten att göra. I vissa fall kan det bli fel i DNS inställningarna, detta ska jag ordna så snart jag finns på plats. (sitter på ett annat kontor just nu)
Det du sa;

Citat

http://forum.traxy.net och forum.area53.co.uk (forum är skapat som subdomän till traxy.net) får på jobbet det fina meddelandet "DNS Host name resolution failed", och prövar jag traxy.area53.co.uk/forum blir det "file not found".
Hittar jag på: http://www.area53.co.uk/forum/

Ska även testa att uppdatera Fantastico igen, så kommer säkerligen länkarna tillbaka i Din Cpanel/Fantastico, så Du kan uppgradera scripten.

Det Du skriver om subdomänerna:

Citat

Detta hoppande med adresser gör att cookieinställningar för forumen blir helt knas. Enda gången autologin funkar är om man går in via t.ex. reikipaws.area53.co.uk/forum istället för den "riktiga" adressen reikipaws.co.uk/forum


Har troligen med att göra med DNS inställningarna också. För Du menar väl "TilläggsDomäner"?
(Du skrev att Du hade domännamn som pekade till olika "subdomäner". Om Du vill at namnet inte ska bytas ut till den "riktiga" adressen, ska Du inte använda redirect, utan Tilläggsdomän = byta till våra namnservrar för domännamnet, och lägga till domännamnet i Din cpanel)

Jag mailar Dig när jag tittat på inställningarna, och uppgraderat Fantstico, så får vi se om allt löst sig, eller om det är något mer. (Eller så postar jag här, om Du inte kommer åt webmailen ikväll heller)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#8 Guest_Traxyn_*

  • Grupp: Guests

Postad 11 november 2005 - 18:23

Åhå! :rolleyes: SMF funkar! Börjat bli van vid att redigera PHP-filer nu. Har lekt med moddar till PHPBB en del, och senast jag uppgraderade ett forum på ett annat ställe fick jag göra det manuellt p.g.a. alla moddar. :(

Tänkte inte på att kolla på area53.co.uk/forum. D'oh! Äsch, huvudsaken är att jag kommer åt det, var det än ligger. :whip:

Just det, det är tilläggsdomäner/Addon Domains det gäller. Problemet har inte startat nu, det var samma sak före serverflytten, jag kom bara inte ihåg att fråga om det.

Citat

(Du skrev att Du hade domännamn som pekade till olika "subdomäner". Om Du vill at namnet inte ska bytas ut till den "riktiga" adressen, ska Du inte använda redirect, utan Tilläggsdomän = byta till våra namnservrar för domännamnet, och lägga till domännamnet i Din cpanel)


Det är precis det jag har gjort, och därför jag frågar varför tilläggsdomänen byts ut mot subdomänen när man går in i en undermapp, typ såna det finns Fantasticosaker i. Om det bara varit en forward hade jag fått skylla mig själv och inte frågat. :whip:

Trevlig helg! ;) Går lyckligtvis strax hem! (Dumma jobb som inte tillåter webmail, och inte har någon extern mail.)
0

#9 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 11 november 2005 - 18:32

Hej. Har kollat i DNS inställningarna, och allt ser rätt ut. Dina tilläggsdomäner fungerar som de ska.

Strulet med forumen ligger i att de är installerade i subdomäner, inte direkt i "roten" för domännamnet.
Eftersom det är tilläggsdomäner - som även fungerar som subdomäner - så fungerar det inte lika bra att lägga till subdomäner/underdomäner till tilläggsdomänerna.
Det är därför adressen byts ut till den "riktiga" länkvägen.

Det blir liksom "subdomän/subdomän" - om Du förstår vad jag menar.

Har nu även uppgraderat Fantastico, såg att bla phpBB2 filerna hämtades.
Kan Du vara snäll och testa Din Fantastico igen? När jag testar på ett testkonto ser allt bra ut.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#10 Guest_Traxyn_*

  • Grupp: Guests

Postad 11 november 2005 - 18:47

Ahhh, då förstår jag. Då är det jag som tabbat mig! Hm. Inte för att jag riktigt förstår hur jag ska lösa det... istället för att gå in på "subdomän" och skapa en mapp där, så kunde jag bara skapat en ny mapp direkt i public_html (det har ju samma utgång egentligen, men jag förstår att datorn säkert inte håller med)... och då skulle det funka? Jag får testa när jag kommer hem, helt enkelt och se vad som händer.

Fantastico funkar finfint nu, får tillochmed en länk där det står att jag ska uppgradera PHPBB till 2.0.18. ;)

Tackar ödmjukast! Trevlig helg! :rolleyes:
0

#11 Medlemmen är offline   TraXy 

  • Webmaster
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 56
  • Gick med: 07-januari 05

Postad 12 november 2005 - 16:24

Jag prövade en sak precis. Om jag tar bort svenskahogwarts.com och sedan "hogwarts" som subdomän till area53.co.uk (mappen fanns kvar fortfarande efter detta) och sedan lade till svenskahogwarts.com som addon domain igen, så skapar den automatiskt en subdomän som heter "hogwarts" till area53.co.uk ... Sug på den, du! :rolleyes:
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar