::: FORUM ManuFrog :::: MySQL/PHP, byte till manufrog - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

MySQL/PHP, byte till manufrog

#1 Medlemmen är offline   Lottis 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 19
  • Gick med: 19-januari 06

Postad 11 augusti 2007 - 16:18

Hej
Jag har bytt webbhotell till manufrog. Har bildgalleri, gästbok osv. i mitt gamla webbhotells MySQL/PHP.

Hur gör jag för att få detta att fungera i mitt nya manufrog webbhotells MySQL.

Jag vill ju ha mina gamla inlägg kvar fast jag byter webbhotell.

Kan någon hjälpa mig?

//Lotta
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 12 augusti 2007 - 23:34

Har Du möjlighet att exportera databaserna hos Ditt gamla webbhotell ?
Kanske använder de Cpanel eller har verktyget "phpMyAdmin" tillgängligt?

Du måste nämligen exportera databaserna från Ditt gamla webbhotell till Din dator.
Sedan kan Du skapa databaser i Cpanel hos oss, och med hjälp av verktyget phpMyAdmin(finns i Cpanel under MySQL Databaser), importera databaserna Du har på Din dator till de databaser Du skapat hos oss. (Man importerar tabellerna i databasen).

För att skripten sedan ska fungera krävs att varje skripts "config-fil" ändras så databas-kopplingen blir rätt.
Man måste där ändra så databasnamnet, databasanvändaren & lösenordet stämmer med de namn Du angav när Du skapade databaserna i Cpanel hos oss.

Exempel:

1. Ladda ned skriptets filer till Din dator.
2. Exportera databasen för skriptet till Din dator.
3. Skicka upp filerna skriptet använder från Din dator till Ditt konto hos oss (en mapp i public_html mappen).
4. Logga in i Cpanel, klicka på MySQL Databaser.
5. Skriv i önskat namn i rutan "New Database"(under "Current Databases") och klicka på "Create Database". Då skapas en databas med namnet "dittkontonamn_önskatnamn".
6. För att databasen ska fungera krävs att Du också lägger till en användare till databasen:
Skapa först användaren genom att fylla i önskat namn & lösenord.(I rutorna under "Current Users:") Klicka på "Create User", så skapas en användare med namnet "dittkontonamn_önskatnamn".
7. Gå sedan ned under "Add Users To Your Databases" och se till att endast "ALL" rutan är ibockad, och välj användaren Du skapade vid "User", samt databasen Du skapade vid "Database".
Klicka sedan på "Add User to Database" - sedan har Du skapat Din MySQL-Databas, med en användare.
8. Klicka på phpMyAdmin (längre ned på sidan i MySQL Databaser).
9. Välj databasen Du skapade i vänstra menyn.
10. Välj Import/Importera i högra fönstret.
11. Klicka på Browse knappen och leta rätt databasen Du exporterade till Din dator tidigare.
12. Troligen måste Du ändra förvalda utf8 till latin1 vid Filens teckenuppsättning:.
(Om Du låter utf8 stå kvar och ser att åäö inte fungerar som de ska för ditt skript, måste du radera alla tabeller i databasen sedan och åter importera databasen från Din dator med latin1 förvalt).
13. Klicka på "Kör" och tabellerna importeras.
14. Logga in på ftp'n och leta rätt på en fil med exempelvis namn såsom config.php , configuration.php eller liknande.
15. Välj att redigera filen och leta rätt på db_name, database_name, eller liknande. Detta plus db_user & password (Alltså databasnamn, databasanvändare samt lösenord) måste ändras till de namn som Du angav när Du skapade databaserna tidigare.

Efter detta bör skriptet fungera som det ska utan problem.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   Lottis 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 19
  • Gick med: 19-januari 06

Postad 13 augusti 2007 - 07:57

Hej!

Detta fungerade perfekt!! TACK!

MEN, ett problem, jag vill ha de gamla inläggen i den nya gästboken (två helt olika gästböcker)...går det?? :what?:


Tack
//Lotta
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar