::: FORUM ManuFrog :::: FTP-katalog? - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

FTP-katalog?

#1 Guest_Erik E_*

  • Grupp: Guests

Postad 16 maj 2005 - 14:46

Hej!

Jag märkte att defaultkatalogerna till de ftp-konton man skapar hamnar i public_html.. dvs att om någon vet katalognamn/filnamn kan vem som helst ladda hem saker via http som en ftp-användare laddat upp, och det är kanske inte så bra :blush: Jag skulle vilja att katalogerna skapades i public_ftp istället. Går det att ställa in någonstans?

Visst, det går ju lägga in htaccess och liknande, men jag vill helt att filer som överförs via ftp inte ska gå att komma åt på annat sätt än via ftp utan krångliga rättighetsinställningar.

/ Erik
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 17 maj 2005 - 22:32

Hej Erik, besvarade Ditt mail, men lika bra att svara här också, om någon annan undrar.

public_ftp används av "anonymous", det är den mapp man kommer till om man loggar in som anonym.

Aktiverar man anonymous access i sin Cpanel, och även att anonyma får ladda upp filer i "incoming", så kan någon som loggar in som anonym, med anv.namnet "anonymous@dindomän.com" skicka upp filer i "incoming".

Så det går inte att skapa ftp-konton där, utan de läggs i public_html mappen.
Dock kan man utan att själv skapa .htaccess filer, lösenordsskydda de mappar/konton man skapar.
Det gör man via Cpanel. Du kan lägga till en eller flera användare med lösenord för varje mapp.
Då kan inga filer nås via en webbläsare utan lösenord.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   TraXy 

  • Webmaster
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 56
  • Gick med: 07-januari 05

Postad 18 maj 2005 - 19:44

Åfan. Det visste jag inte. :blush: Måste genast åtgärda! Tack för tipset!
0

#4 Medlemmen är offline   TraXy 

  • Webmaster
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 56
  • Gick med: 07-januari 05

Postad 20 maj 2005 - 23:48

Yeah, jag misstolkade det där. Jag trodde det handlade om anonym FTP via browser. :) Döm om min förvåning när besökare till en av mina sidor gnällde över att de krävdes på ett lösenord helt plötsligt! Som tur var visste jag ju genast vari felet låg, och kunde springa in och ta bort allt det där jag "fixat" så fint tidigare på dagen... :blush:
0

#5 Medlemmen är offline   Markus 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 20
  • Gick med: 25-januari 05

Postad 13 juni 2005 - 11:33

Någon som vet hur man tar bort en fil som laddats upp till incoming av en anonymous?

Med vanliga FTP-kontot blir det Permission Denied och via File Manager i cPanel så får man inget felmeddelande men filen finns fortfarande kvar. Det går inte heller att byta permissions på den.
0

#6 Guest_Guest_Jonas_*

  • Grupp: Guests

Postad 13 juni 2005 - 19:44

Citat

Med vanliga FTP-kontot blir det Permission Denied och via File Manager i cPanel så får man inget felmeddelande men filen finns fortfarande kvar. Det går inte heller att byta permissions på den.


Maila supporten och be dom göra en "chown" så Du får rättighet över filen igen. :mail:
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar