::: FORUM ManuFrog :::: 99kronor.com - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

  • 5 Sidor +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

99kronor.com Frågor och diverse annat

#1 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 03 augusti 2004 - 23:04

Välkommen att posta om 99kronor.com här. ;)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#2 Medlemmen är offline   lillkrax 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 21
  • Gick med: 27-juli 04

Postad 04 augusti 2004 - 00:12

Hej! Idag och i går fick jag mejl från 99kronor.com
De ber jättemycket om ursäkt för allt strul och ska
ringa upp och har ringt mig i dag då jag inte var hemma.

Det tycker jag är bra.
Vi får se hur det går med dem i fortsättningen.
Jag byter inte hotell ännu i alla fall , känner jag.
Mvh!
Ankie
0

#3 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 04 augusti 2004 - 02:50

Får bara hoppas att de svarar på min faktureringsfråga snart så jag slipper att bli av med kontot och min mail om de lägger av med DNS:erna.
Regards
Stefan/Pezzen
0

#4 Medlemmen är offline   Jonas 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 22
  • Gick med: 11-januari 04

Postad 04 augusti 2004 - 07:16

Märkligt att de bara skickar information till några kunder ?
Trots att jag har startat på Manufrog Weebhotell så är jag ju fortfarande deras kund !
(Har konto på 99kronor sedan januari 2004)
0

#5 Medlemmen är offline   Scanialover 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 142
  • Gick med: 27-augusti 03

  Postad 04 augusti 2004 - 10:44

Ringde dom? Låter helt fantastiskt.
Jag har inte fått svar på mina mail jag skickat efter den 20 juli,
då jag talade om att jag polisanmält.
;)
0

#6 Guest_Guest_*

  • Grupp: Guests

Postad 04 augusti 2004 - 19:54

Nu funkar inte kontrollpanelen för mig ;) Någon som har det problemet :)
0

#7 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 08 augusti 2004 - 23:04

Det ser ut att vara en del problem med Nameghost. Plus att "Kundtjänstsystemet håller på att omorganiseras. Välkommen åter." har funnits ett tag på 99kronors support sida.

Men jag antar att alla 99kronor kunder fått mail/meddelande om detta, då det är väldigt tyst om detta här på forumet? :)

(eller har alla fått order om ;) kanske? )

Men det kanske är så att allt fungerar till 100% igen. Isåfall är det ju kanonbra. :drool:
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#8 Medlemmen är offline   Dishwalla 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 14
  • Gick med: 04-augusti 04

Postad 09 augusti 2004 - 00:08

Det enda mail jag överhuvudtaget fått från dem sedan strulet började är daterat 1 juli och har följande innehåll:

Kära kunder,

Det HelpDesk-system som vi har använt oss utav det senaste året har haft en
del negativa aspekter, vilket inneburit att vi har varit tvungna till att
byta till ett nytt. Det gamla systemet klarade helt enkelt inte av att
hantera den stora mängd frågor som kommer in varje dag vilket i sin tur har
försvårat det för oss att kunna besvara samtliga frågor. Den nya HelpDesken
är optimerad för att kunna hantera ett mycket stort antal inkommande mail
dagligen och är även lastbalanserad över två servrar så att den aldrig ska
gå offline. Vi kommer snart att lägga upp våra nya interaktiva driftsidor
under samma system.

Vår nya HelpDesk finns nu på följande adress:

http://support.99kr.com

men ni kan även nå den via de gamla adresserna, som vi har omdirigerat.

Ni som har en eller flera olösta frågor liggandes i vår gamla HelpDesk ber
vi nu att att skicka in dem på nytt, såvida problemen inte redan har blivit
lösta.

Vi har den senaste tiden drabbats av en rad driftstörningar på 3 av våra
servrar som många av er har märkt. I samband med att vi har arbetat febrilt
på att lösa dessa problem så har vi tappat kontrollen över
supportsituationen och vi har även varit mycket dåliga på att informera er
kunder kontinuerligt om vad som händer. En ändring för att detta inte ska
ske i framtiden har nu gjorts: Vi har ett nytt sorts nyhetsbrevsystem på den
nya HelpDesk-sidan där vi vill att ni lägger till er som prenumerant (klicka
på "Meddelanden" på sidan). Via det systemet kommer informationen alltid att
flöda. Varför det inte har fungerat så bra tidigare har till stor del berott
på att vi inte har haft kompletta e-postlistor (te x på grund av att
e-postadresser ändras och att vi har haft flera separata register ej
sammankopplade med varandra).

Det återstår en del problem som fortfarande skall lösas, men vi arbetar på
det för att allt skall vara helt löst så fort som möjligt. Vi har
uppmärksammat samtliga problem relaterade till e-post och arbetar för att
åtgärda dessa. Upplever du några problem med din e-post ber vi dig att vänta
ett par dagar innen du skickar in en ny fråga om detta. Kvarstår problemen
efter ett par dagar kan du återkomma med detaljerad information så skall vi
undersöka saken.

Vi ber verkligen om ursäkt för problemen som har varit och hoppas att ditt
förtroende för oss inte har minskat allt för mycket. Vi har absolut inte,
som vissa har antytt, gått i konkurs eller liknande. Tvärtom, vi går framåt
med all kraft vi har och förhoppningsvis kommer detta att gå bra.

Vi återkommer när allt har lugnat ner sig en aning med information om
eventuella kompensationer för de kunder som har drabbats av driftstörningar.

Varma sommarhälsningar från oss på 99Kronor.com Webhotell


Speciellt intressant är tramset om "information om kompensation", det lär ingen någonsin få uppleva.
0

#9 Medlemmen är offline   Scanialover 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 142
  • Gick med: 27-augusti 03

Postad 09 augusti 2004 - 06:53

Jag har inte fått något sådant mail.
Men det kanske beror på att deras mail studsar tillbaka.
Det är iaf vad dom påstår.
Konstigt nog så har inga andra problem att maila till mig.
0

#10 Medlemmen är offline   tröttpå99kr 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 02-augusti 04

Postad 09 augusti 2004 - 07:09

Jag har inte fått något sådant mail från 99kr.

Det senaste jag hörde från dem, var ett mail där de hade förstärkt supporten med en man.

Per
0

#11 Medlemmen är offline   Scanialover 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 142
  • Gick med: 27-augusti 03

  Postad 09 augusti 2004 - 20:39

Citat

"Kundtjänstsystemet håller på att omorganiseras. Välkommen åter."


Hur har dom tänkt sig att supporten ska fungera under deras omorganisation?
Får folk svar om de mailar på deras vanliga adresser?
;)
0

#12 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 09 augusti 2004 - 21:43

Sedan "den stora krashen" i början av sommaren så har (i alla fall vad jag förstått) alla kunders kontaktadresser raderats. De enda mailadresser de numera har kvar till kunderna är den mail du angav när du registrerade ditt konto hos 99kr.

Om man går in på kontrollpanelen och ändrar sin kontaktadress till den mail man använder nu så borde man få ta del av breven som går ut till kunderna.

(Det är i alla fall så som jag förstått det hela.)
0

#13 Medlemmen är offline   Dishwalla 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 14
  • Gick med: 04-augusti 04

Postad 10 augusti 2004 - 10:10

Apropå Kontrollpanelen, så är följande det enda man nuförtiden får upp där:

"License File Expired"

Tjusigt och seriöst.
0

#14 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 10 augusti 2004 - 11:36

Vilken server ligger din kontrollpanel på? På Caesar.99kr.com får jag fortfarande upp panelen som vanligt.

Det senaste livstecken jag fick var massutskicket 1 juli. Efter det har varken brev eller svar på supportfrågor kommit.

/Anders Dovervik, Stockholms Judoklubb (numera på annat hotell)
0

#15 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 10 augusti 2004 - 12:27

Min hemsida ligger på Elvis/Graceland-servern (visst är det samma?). Och min kontrollpanel fungerar inte heller... B)

Nu har jag reggat nytt webbhotell men kan inte peka om domänen till det nya hotellet (Manufrog) eftersom NameGhost ligger nere. KUL va?! *inte* ;) :wtf:
0

#16 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 10 augusti 2004 - 12:29

Hmm... Hur länge hade de tänkt att det skulle stå så här på NameGhost-sidan?

NameGhost is currently being re-structured. We'll be back shortly.'

Jag vill flytta över min domän NUUUUU!

Och jag kommer minsann sätta ut en stor text på min hemsida där det ska stå "Antlita ALDRIG 99kronor!". ;)
0

#17 Medlemmen är offline   Susanna 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 287
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 10 augusti 2004 - 13:55

Men Ellen, du kan väl göra en transfer av domänen istället?
Så gjorde vi då jag hade problem med manufactory.org (kunde inte peka om själv tack vare 99kr ;) )
Visserligen kostar det en slant, men du förlänger domänen med ett år samtidigt och slipper Nameghost.
(Fråga Erik hur man gör, han har flyttat alla mina domäner)

Edit:
Attans, jag kom nyss på att jag hade ju min EPP-nyckel. Den måste man ju ha. :wtf:
0

#18 Medlemmen är offline   Dishwalla 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 14
  • Gick med: 04-augusti 04

Postad 10 augusti 2004 - 14:36

Ado på 10 Aug 2004, 12:36 sade:

Vilken server ligger din kontrollpanel på?

Den ligger på Elvis.
0

#19 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 10 augusti 2004 - 16:28

Hur kan man få reda på sin EPP-nyckel då? Jag har sparat och skrivit ut allting när jag registrerade mitt webbhotell och domän hos 99kr och där står inget om någon EPP-nyckel... ;)

Hur gör jag nu? Finns det nån chans att få mitt domännamn att peka på manufrogs webbhotell? Eller måste jag registrera en helt ny domän med nytt namn?

*förvirrad*
0

#20 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 10 augusti 2004 - 17:15

Citat

Hur gör jag nu? Finns det nån chans att få mitt domännamn att peka på manufrogs webbhotell? Eller måste jag registrera en helt ny domän med nytt namn?


Du äger rätt till ditt domännamn, även EPP-nykeln. Såg detta på 99kronors driftsida: "Driftsystemet håller på att uppdateras & automatiseras. Beräknas färdigt den 15:e Augusti".
Vi får hoppas kundtjänst inkl. nameghost är klart tidigare än så. ;)
Det är istort sätt omöjligt vad jag vet, att flytta en .org domän utan EPP-nykel. (ska höras mig för ytterligare om detta...)

Självklart förlängs tiden för den "fria månaden" du har hos ManuFrog Webbhotell till att börja gälla från det datum din domän fungerar hos oss.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#21 Guest_Svenax_*

  • Grupp: Guests

Postad 10 augusti 2004 - 17:22

Då var det den tionde augusti och registreringen av domänen 99kr.net har gått ut. Så vitt jag kan se så har den inte förnyats (om det inte skett i allra sista ögonblicket). Eftersom 99kronors namnservrar finns på den domänen så får man väl anta att alla deras kunder kommer att försvinna från internätet om några dagar. Kul.
0

#22 Guest_Svenax_*

  • Grupp: Guests

  Postad 10 augusti 2004 - 17:29

99Kronor har stulit mitt domännamn

När jag blev kund hos dem för drygt ett år sen så registrerade jag också domänen svenax.net. Efter ett par dagar så togs registreringen bort från NIC och 99kronor svarade att det hade varit problem med betalningen. Nåväl, vad som sedan hände var att de nyregistrerade domänen, men med sig själva som domänägare. Och den sjätte augusti så gick registreringen ut, utan att jag fått någon information om detta. Det innebär att min webbplats inte längre är tillgänglig och 99kronor går ju inte att nå på något sätt. Vad ska man göra?
0

#23 Medlemmen är offline   Ellen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 28
  • Gick med: 09-augusti 04

Postad 10 augusti 2004 - 18:00

Erik på 10 Aug 2004, 18:15 sade:

Du äger rätt till ditt domännamn, även EPP-nykeln. Såg detta på 99kronors driftsida: "Driftsystemet håller på att uppdateras & automatiseras. Beräknas färdigt den 15:e Augusti".
Vi får hoppas kundtjänst inkl. nameghost är klart tidigare än så. ;)
Det är istort sätt omöjligt vad jag vet, att flytta en .org domän utan EPP-nykel. (ska höras mig för ytterligare om detta...)

Självklart förlängs tiden för den "fria månaden" du har hos ManuFrog Webbhotell till att börja gälla från det datum din domän fungerar hos oss.

Tack för all hjälp, Erik & Susanna! :wtf:

Då är det bara att vänta på att NameGhost börjar fungera igen då... Så att jag kan få tag på min EPP-nyckel.

Jag hoppas verkligen att 99kr inte får några fler nya kunder nu... De verkar ju inte kunna ta hand om dem som de redan har... Suck. Aldrig mer 99kronor säger jag bara...
0

#24 Medlemmen är offline   Diva 

  • DivaBabe
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 76
  • Gick med: 08-december 03

Postad 22 augusti 2004 - 12:04

Erik på 9 Aug 2004, 00:04 sade:

Det ser ut att vara en del problem med Nameghost. Plus att "Kundtjänstsystemet håller på att omorganiseras. Välkommen åter." har funnits ett tag på 99kronors support sida.

Men jag antar att alla 99kronor kunder fått mail/meddelande om detta, då det är väldigt tyst om detta här på forumet? :)

(eller har alla fått order om :doh: kanske? )

Men det kanske är så att allt fungerar till 100% igen. Isåfall är det ju kanonbra. :)

Ja, Nameghost ligger ju fortfarande nere. B) Det är inte särskilt bra med tanke på att man kanske vill flytta sitt domännamn....frågan är hur man gör nu. För det lär nog inte komma igång än på ett tag - man kan ju förstå varför de gör så här...det går att läsa mellan raderna.. B)
0

#25 Medlemmen är offline   Diva 

  • DivaBabe
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 76
  • Gick med: 08-december 03

Postad 22 augusti 2004 - 12:06

Susanna på 10 Aug 2004, 14:55 sade:

Men Ellen, du kan väl göra en transfer av domänen istället?
Så gjorde vi då jag hade problem med manufactory.org (kunde inte peka om själv tack vare 99kr :doh: )
Visserligen kostar det en slant, men du förlänger domänen med ett år samtidigt och slipper Nameghost.
(Fråga Erik hur man gör, han har flyttat alla mina domäner)

Edit:
Attans, jag kom nyss på att jag hade ju min EPP-nyckel. Den måste man ju ha. B)

Men det är ju olagligt av nameghost att inte delge en uppgifterna!! Jag menar jag ÄGER ju mitt domän - inte dem!! :) Hur ska man nu gå tillväga?
Är enda sättet att vänta ut tills dess att domänen går ur och inte förnya det eller vad gör man? Eller Alternativ 2 att får man regga helt nytt domännamn? *suck*
0

#26 Guest_Joakim_*

  • Grupp: Guests

Postad 27 augusti 2004 - 09:13

Hur fungerade det med uppsägningen ? Måste man säga upp avtalet i tid så att det inte förlängs med ytterligare ett år ?!? Skaffat nytt och vill helt enkelt inte ha med dem att göra.

Tacksam för svar
0

#27 Medlemmen är offline   Henrik 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 36
  • Gick med: 03-januari 04

Postad 27 augusti 2004 - 09:41

Det är nog bra att säga upp det i väldigt god tid.

Ett konto där har jag inte använt på flera månader, sen de blev för opålitliga för tjänsten i fråga. Jag tänkte att man bara kunde låta kontot ta slut efter ett år, men de debiterade för ett ytterligare trots protester både före och efter.

Jag har kontaktat betaltjänsten och nu även banken som kreditkortet är knutet till. Återstår att se om de gör något. Annars får man kontakta ARN eller polisen eller nåt.
0

#28 Guest_Guest_Kjette_*

  • Grupp: Guests

Postad 28 augusti 2004 - 14:17

Men om 99kr går konkurs då får inte vi tillbaka pengar om de är nån som har ett konto där:

Citat

Uppetid & Tillgång:
§5.1 Vid eventuell konkurs sker inga typer av återbetalningar till kunder för tjänster de betalt för.

§5.2 99kronor.com kan inte hållas ansvariga för eventuella förluster som kan ha uppkommit som följd av problem med servrar, uppetid, tillgång etc.



Och där har har du användaravtalet: http://www.99kronor.com/tos.html
0

#29 Guest_Tillfällig språkpolis_*

  • Grupp: Guests

Postad 29 augusti 2004 - 14:43

Diva på 22 Aug 2004, 13:06 sade:

Jag menar jag ÄGER ju mitt domän - inte dem!!

Det här är egentligen off topic och jag skriver det inte för att jävlar utan för att det är kul! Folk nuförtiden har svårt för skillnaden mellan de och dem. Dem är dativformen och ska inte användas i första person. Många skriver dem när de egentligen menar de. Om man är osäker är det i så fall bättre att skriva dom som är både nominativ (heter det så?) och dativ-form. Det lustiga i det här sammanhanget är att när du skriver om 99kronor i dativform betyder meningen att du inte äger företaget 99kronor. Det tyckte jag var kul. Hade platsat på Avigsidan bland felskrivningar.
0

#30 Guest_Benzocaine_*

  • Grupp: Guests

Postad 29 augusti 2004 - 14:53

Jag har drabbats av ungefär samma problem som flera andra här och undrar vilka alternativ jag har.

Min domän, ateism.com, har expirerat utan att 99kronor har meddelat mig att det höll på att ske. Sidan ligger fortfarande kvar på den temporära adressen, http://69.50.175.226/~ateismb/ och när jag loggar in på kontrollpanelen, http://69.50.175.226/kp står det inget om när sidan går ut hos 99kronor.

Då finns det två möjligheter som jag ser det: Antingen förnyar jag abbonemanget hos 99kronor. Trots allt är jag mycket nöjd med det bortsett från serverstrulet och att supporten lagt av. (Att man inte meddelat mig att domänen höll på att expirera beror troligen på att servern krashat och med den har min kontaktadress försvunnit. Den jag hade när jag registrerade mig har jag tagit bort eftersom den stod med i DNS-registret och av den anledningen fick spam.) Man får vad man betalar för, och supporten var tidigare förvånandsvärt bra med snabba utförliga svar. Jämfört med att själv hacka med privata DNS:er och sådant är mycket mer komplicerat än att använda 99kronors färdiga paket. Jag har fortfarande knappt lyckats installera Linux Redhat på min gamla dator, och där får jag ju inte heller någon support...

Det andra alternativet är lite kaxigare. Det är att helt enkelt registrera domänen någon annanstans och låta den peka på 99kronors nameservers. Då borde väl min gamla sida fortfarande vara åtkomlig? Men hur gör jag det när Nameghost ligger nere?
0

#31 Medlemmen är offline   Henrik 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 36
  • Gick med: 03-januari 04

Postad 29 augusti 2004 - 18:35

Tillfällig språkpolis på 29 Aug 2004, 15:43 sade:

Diva på 22 Aug 2004, 13:06 sade:

Jag menar jag ÄGER ju mitt domän - inte dem!!

Det här är egentligen off topic och jag skriver det inte för att jävlar utan för att det är kul! Folk nuförtiden har svårt för skillnaden mellan de och dem. Dem är dativformen och ska inte användas i första person. (...)

"Dem" ska mycket riktigt inte användas i första person, då man istället använder "mig" (eller "jag", i det här fallet). Det du ville säga är kanske att "dem" inte används på subjektsplats. :clapping:
0

#32 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 29 augusti 2004 - 20:29

Benzocaine på 29 Aug 2004, 15:53 sade:

Jag har drabbats av ungefär samma problem som flera andra här och undrar vilka alternativ jag har.

[...]

Det andra alternativet är lite kaxigare. Det är att helt enkelt registrera domänen någon annanstans och låta den peka på 99kronors nameservers. Då borde väl min gamla sida fortfarande vara åtkomlig? Men hur gör jag det när Nameghost ligger nere?

Problemet med att registrera någon annanstans är att Enom, som nameghost är (var?) återförsäljare åt, inte expirerar domänerna i registryt för .com bara för att man slutat betala.

De förlänger dem på egen bekostnad, och om någon surfar dit i en webläsare visas reklam (eller Pay-Per-Click-länkar) istället för din sida. De låser även domänen, så du kan inte flytta den någon annanstans innan skulden till dem är betald.

Citat

~>whois ateism.com

[...]

  Domain Name: ATEISM.COM
  Registrar: ENOM, INC.
  Whois Server: whois.enom.com
  Referral URL: http://www.enom.com
  Name Server: DNS1.NAME-SERVICES.COM
  Name Server: DNS2.NAME-SERVICES.COM
  Name Server: DNS3.NAME-SERVICES.COM
  Name Server: DNS4.NAME-SERVICES.COM
  Name Server: DNS5.NAME-SERVICES.COM
  Status: REGISTRAR-LOCK
  Updated Date: 27-aug-2004
  Creation Date: 26-aug-2003
  Expiration Date: 26-aug-2005


Om du vill ha samma namn som förut måste du gå via nameghost, eller kontakta Enom direkt och se om du kan förnya via dem eller hos någon av deras andra återförsäljare. Det kanske funkar att vänta till augusti 2005 och hoppas Enom givit upp då, men om den ger åtminstone 6-7 dollar per år i reklampengar kan de fortsätta förlänga domänen i evighet.

Eftersom du haft domänen i ett år och arbetat in länkar dit vill du väl knappast byta, eller hur...?

/Anders Dovervik
0

#33 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 29 augusti 2004 - 21:44

Frågan är då vilket som är billigast, för enom är INTE billiga på sina förlägnngar, de två domänar jag har där nu vill de har $923,75 för att förlänga, per ÅR.
Då ser jag hellre att man lägger de pengarna på att arbeta in en ny domän, om de nu är så att man inte kan flytta domäner som man har registrerat där en gång och de har gått ut.
Regards
Stefan/Pezzen
0

#34 Guest_Joakim_*

  • Grupp: Guests

Postad 30 augusti 2004 - 07:53

1. Var/hur/vem ska man kontakta för att säga upp avtalet ?
2. Jag har ett nytt hotell och min domän är skickad dit istället. Kommer jag få problem när domänen går ut nu i höst (nameghost) ?

Tacksam för svar
0

#35 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 30 augusti 2004 - 10:04

$923.75 ?!? Det låter orimligt dyrt.

Kan det vara så att det är en efterfrågad domän (som några andra vill ha), och den har redan gått ut? I så fall kan det vara folk som börjat bjuda på den på auktion. eNom kan hålla auktion på domäner efter att de gått ut. Jag undersökte eNoms hemsida lite mer, och fann den här länken:
http://www.enom.com/...aq_clubdrop.asp

De som vill kan registrera intresse för domäner som snart går ut. Om minst en gjort det ser eNom till att plocka namnet, om de kan (om det registrerades hos någon annan än eNom kan de inte lova att de hinner först). Om mer än en ville ha det får de sedan bjuda mot varandra om vem som ska få registrera namnet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Du som har ett nytt hotell och har satt DNS-servrarna till det hotellets: domänen kommer att fungera fram till sista dag som är betald. Därefter slutar DNS-frågor skickas till ditt nya hotells DNS-servrar, och det är därför inget det hotellet kan fixa.

Kontakta en annan "registrar" och se vad de behöver för att genomföra en transfer, nyckel eller liknande. Det kan krävas att du kan svara på ett e-mail som skickas till den som är registrerad som administrativ kontakt för din domän, så kolla i Whois att det är du. Jag rekommenderar att du försöker flytta domänen så snart som möjligt, ibland nekas man automatiskt att flytta en domän om det är mindre än 30 (eller 45) dagar kvar tills den går ut.

I sista hand kan du anmäla dig till en tjänst liknande eNoms clubdrop ovan, dvs anmäla intresse för att nyregistrera domänen så fort den går ut. Se upp för att du kan hamna i bjudkrig om det är ett hett eftertraktat namn dock.

/Anders Dovervik
0

#36 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 30 augusti 2004 - 10:40

Om du vill kan du testa nedanstående metod för att ändra administrativ kontakt, som jag hittat hos eNom.com (fick gräva rätt djupt för att hitta det):

Citat

How does the client change their contact or dns information if the domain is in my reseller account? They have a password but no login name. Can they use access.enom.com ? 
If you have registered domains for your clients directly from within your account...you can send them to a non-branded site to give them access to only the domain.  They do not have access to your other domains.

Go this this site:    www.access.enom.com

They will enter their domain name and domain password.  While there is limited functionality to this site, it allows them to access the domain registrant details and nameservers.  They cannot renew the domain or remove the registrar lock from this site.


Du kan inte förnya domänen via den ingången, men prova och se om du kan ändra administrativ kontakt. I så fall kanske transfer funkar åtminstone.

/Anders Dovervik
0

#37 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 30 augusti 2004 - 11:11

Ado på 30 Aug 2004, 11:04 sade:

$923.75 ?!? Det låter orimligt dyrt.

Kan det vara så att det är en efterfrågad domän (som några andra vill ha), och den har redan gått ut? I så fall kan det vara folk som börjat bjuda på den på auktion. eNom kan hålla auktion på domäner efter att de gått ut. Jag undersökte eNoms hemsida lite mer, och fann den här länken:
http://www.enom.com/...aq_clubdrop.asp

[...]

/Anders Dovervik

det ÄR orinligt dyrt, det är därför jag inte köper domäner hos enom längre. Jag är inte den enda utan flera jag pratat med har samma uppgifter på förnyelse av din domän, om du verkligen tvivlar kan du få inlogg och lösen då ja inte använder konoto längre <_<

Kan tillägga att det inte är en eftersökt domän då min är den enda som är registrerar under någon TLD.

Men, som sagt, nu använder jag namecheap de kostar bra mycket mindre och är enligt mitt subjektiva tycke vänligare och snabbare än enom. kan bara säga att det är tur att man sysslar lite med sånt här, men ändå så pass mycket att man vet vad det hadnar om, tycker synd om de som köpte domänen för en hundrig, som jag, och nu ser vad det kostar att förnya :P

[Edit] btw, var/äe nameghost en återförsäljare till enom? I så fall borde ju alla som fått problem med nameghost kunna gå genom dom, men de har nog folk tänkt på tidigare iofs... :clapping: [/Edit]
Regards
Stefan/Pezzen
0

#38 Guest_Guest_*

  • Grupp: Guests

Postad 30 augusti 2004 - 18:23

Joakim på 30 Aug 2004, 08:53 sade:

1. Var/hur/vem ska man kontakta för att säga upp avtalet ?
2. Jag har ett nytt hotell och min domän är skickad dit istället. Kommer jag få problem när domänen går ut nu i höst (nameghost) ?

Tacksam för svar

Ja se för fan till att flytta domänen illa kvickt medan du är registrator. När Enom tar över har du blivit av med den. Byt genast innan du hamnar i samma sits som jag! :clapping:

Jag kontaktade Enom via mail igår och har ännu inte fått något svar så jag lär inte få något. Brydde de sig skulle de ha svarat inom 24 timmar. Det är jag säker på.

Jag ska se om Loopia kan hjälpa mig ta tillbaks domänen. Annars får jag väl skaffa en .se-domän istället. Det är nog tryggare.

Sant att jag har arbetat in domänen med länkar osv men det är ju inga problem att ändra. Tills vidare har jag flyttat sidan till ateism.bendz.net istället. Om jag skaffar en .se-domän, går det att ha filerna på bendz.net istället och få det att se ut helt och hållet som att de ligger på fan_ta99kronor.se (om vi säger att det blir min nya domän). Jag såg att Loopia har en tjänst så att all epost riktad till *@domänhosloopia.se kommer till *@dinnyadomän.se, men jag vill kunna ha samma adress på fan_ta99kronor.se som på bendz.net utan att de hamnar i samma brevlåda. Kanske kan jag lösa det genom att låta *@fan_ta99kronor.se directa till *@fan_ta99kronor.bendz.net?

Så helst vill jag ju behålla ateism.com men det är inte någon stor fråga. Just nu är jag mest intresserad av att undersöka möjligheterna att få igen MIN domän ifall jag skulle råka ut för samma sak igen. Det är ju trots allt MIN domän och Enom har tillfogat sig den på ett otillbörligt sätt.
0

#39 Guest_Benzocaine_*

  • Grupp: Guests

Postad 30 augusti 2004 - 18:26

Joakim på 30 Aug 2004, 08:53 sade:

1. Var/hur/vem ska man kontakta för att säga upp avtalet ?
2. Jag har ett nytt hotell och min domän är skickad dit istället. Kommer jag få problem när domänen går ut nu i höst (nameghost) ?

Tacksam för svar

Ja se för fan till att flytta domänen illa kvickt medan du är registrator. När Enom tar över har du blivit av med den. Byt genast innan du hamnar i samma sits som jag! :clapping:

Jag kontaktade Enom via mail igår och har ännu inte fått något svar så jag lär inte få något. Brydde de sig skulle de ha svarat inom 24 timmar. Det är jag säker på.

Jag ska se om Loopia kan hjälpa mig ta tillbaks domänen. Annars får jag väl skaffa en .se-domän istället. Det är nog tryggare.

Sant att jag har arbetat in domänen med länkar osv men det är ju inga problem att ändra. Tills vidare har jag flyttat sidan till ateism.bendz.net istället. Om jag skaffar en .se-domän, går det att ha filerna på bendz.net istället och få det att se ut helt och hållet som att de ligger på fan_ta99kronor.se (om vi säger att det blir min nya domän)? Jag såg att Loopia har en tjänst så att all epost riktad till *@domänhosloopia.se kommer till *@dinnyadomän.se, men jag vill kunna ha samma adress på fan_ta99kronor.se som på bendz.net utan att de hamnar i samma brevlåda. Kanske kan jag lösa det genom att låta *@fan_ta99kronor.se directa till *@fan_ta99kronor.bendz.net?

Så helst vill jag ju behålla ateism.com men det är inte någon stor fråga. Just nu är jag mest intresserad av att undersöka möjligheterna att få igen MIN domän ifall jag skulle råka ut för samma sak igen. Det är ju trots allt MIN domän och Enom har tillförskansat sig den på ett otillbörligt sätt.
0

#40 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 30 augusti 2004 - 18:29

Citat

btw, var/äe nameghost en återförsäljare till enom? I så fall borde ju alla som fått problem med nameghost kunna gå genom dom, men de har nog folk tänkt på tidigare iofs...


Kolla upp ett domännamn som är registrerat på Nameghost här:
http://www.internic.net/whois.html
Då ser du att Enom står bakom, så nameghost är återförsäljare.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#41 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 30 augusti 2004 - 19:24

I så fall borde de ju inte vara någora poblem att för tillgång till domänen via dom? De borde ju i annat fall kunna "ställas till svars" inför IANA eller ICANN eller .TLD registratorn eller vilka man nu har anmält sig till för alla uppgifter finns ju hos dom.

När jag för längesenda registrerade domän hos en återförsäljare till enom så fick jag även inloggning till access.enom.com samtidigt? Men så kanske de inte gör längre...
Regards
Stefan/Pezzen
0

#42 Guest_johan_*

  • Grupp: Guests

Postad 30 augusti 2004 - 21:16

Mail info@enom.com och förklara Er situation. De verkar kunna hjälpa till.

/johan/
0

#43 Medlemmen är offline   Benzocaine 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 54
  • Gick med: 30-augusti 04

Postad 30 augusti 2004 - 22:52

Självklart borde man gå genom Nameghost, men eftersom deras sida inte fungerar går det inte att logga in hos dem, och eftersom det inte finns någon kontaktinfo på Nameghosts hemsida så kan man inte kontakta dem. Att gå via Nameghost är alltså uteslutet om ingen känner ägarna och kan ge mig deras hemtelefonnummer så jag kan ringa hem till dem och be dem hjälpa mig. Det tror jag inte kommer att hända. Alltså återstår att gå via Enom.com.

Nu fick jag svar från dem, och det enda som verkar hjälpa om jag fattat rätt är att förnya domänen hos dem, eller tror ni man kan transferera den utan att först förnya?

Citat

Thank you Fredrik,
I check out your information and I will trust that you are the owner of the domain name.  Since your domain name has expired, I placed it in a direct eNom account so that you will have easy access to renew the name ASAP.  As soon as the name is renewed it will take 24 hours for it to become active again.  If you are having difficulties reaching your web hosting company as well, you can change your DNS settings directly after the name is renewed to point to a different hosting company of your choice. 

HOW TO RENEW YOUR DOMAIN NAME:
1. Go to www.enom.com
2. Go to the login section located on the left golden side of the screen
3. Enter your
User ID:  *****
Password: *****
4. Click on "My Info" (second item down in the dark blue section in the navigation box to the left)
5. Update your credit card & contact information and click Save Changes
6. Go back to "my enom"  (in the golden side bar of the screen)
7. Click on "You have domain name(s) that have expired and need to be reactivated"
8.  Select the domain name that you would like to renew.
9. Click on "add to cart"
10. Click on "checkout"
11. Click on "BLOCKED"

Let me know if you have questions, and have a nice afternoon!

Best regards,
Amber Clingingsmith
eNom, Inc. (ICANN Accredited Registrar)
425.274.4500 ext 244
www.enom.com


EDIT: Jag gjorde en whois-sökning efter att ha skrivit ovanstående och ser nu att jag är angiven som registrator, billing contact, administrative contact och hela köret. Då borde jag väl nästan kunna transferera domänen genom ett enkelt mail?
0

#44 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 31 augusti 2004 - 00:43

~>whois ateism.com

Whois Server Version 1.3

[...]

Domain Name: ATEISM.COM
Registrar: ENOM, INC.
Whois Server: whois.enom.com
Referral URL: http://www.enom.com
Name Server: DNS1.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS2.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS3.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS4.NAME-SERVICES.COM
Name Server: DNS5.NAME-SERVICES.COM
Status: REGISTRAR-LOCK
Updated Date: 27-aug-2004
Creation Date: 26-aug-2003
Expiration Date: 26-aug-2005

--------------------------------------

Problemet är raden med Status: REGISTRAR-LOCK. Om din registrar har låst din domän (det gör de normalt antingen på begäran av dig, eller som i det här fallet när de inte fått betalt), så blir det knepigare att transferera den.

Se nedan (första jag hittade på google, det finns mer utförligt om du vill leta):
http://www.unpicked.com/sitehelp/pagehelp/...r-lock-help.asp

Citat

What is registrar-lock flag?
REGISTRAR-LOCK flag can be used to prohibit domain name transfer from one registrar to another. 

Why do I need to change this flag?
These days more and more domain names are being stolen. By changing domain name lock flag to locked, you can prevent accidental (or deliberate) transfer of domain name to another registrar.

Will my domain name be secure?
After setting registrar-lock flag your domain name will be protected against an automatic domain name transfer request originating from any registrar. If you would like to transfer your domain name to another registrar you will have to unlock it first.


/Anders Dovervik
0

Dela med dig av detta ämne:


  • 5 Sidor +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Sista »
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar