::: FORUM ManuFrog :::: [Gammal tråd] Installation och konfiguration av IlohaMail - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

  • 2 Sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

[Gammal tråd] Installation och konfiguration av IlohaMail Arkiverad tråd om IlohaMail

#45 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 25 februari 2006 - 08:34

I db_conf.php ska du inte defeniera dinmailanvändare, utan den användaren som du har till mysql-databasen, om du använder den.

Och det att du blir förbryllad beror bara på att utvecklarna har haft för avsikt att göra det lättare för dig.
Den första redan "Authentication failed (LOGIN)" berättar att att IM inte kunna autentisera ditt inlogg+lösen som en användare i maildatabasen.
Den anvdra raden "a001 NO LOGIN failed" ska läsas i två delar, först är det själva meddelande som EXIM/mailservern skickar till klienten för att visa vad som gick fel. den andra delen, failed, lägger IM till, eftersom det kan förekomma flera olika felmeddelanden, och utvecklarna ville kanske påpeka att det att ett fel som den visar på där.

Kan du logga in på ditt konto via min installation? http://webmail.pezze...ource/index.php
Regards
Stefan/Pezzen
0

#46 Guest_Malin Erika_*

  • Grupp: Guests

Postad 07 april 2006 - 14:02

Bra beskrivning Pezzen! Nu har även jag installerat IlohaMail och det funkar finfint. ;)

En liten fråga bara: Det verkar som om man kan ändra utseende på sidorna genom att lägga till nya teman (themes). Var kan man hitta sådana? Jag antar att det finns att ladda ner någonstans eller har jag missförstått det hela?
0

#47 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 07 april 2006 - 21:08

Hejsan Malin Erika, och tack!

Tyvärr finns det inte några fördiga templates, du kan dock ändra på fäger och liknande i inställniungar. Men för att att kunna göra det måste du redigera vissa filer, vilka kommer jag inte ihåg på rak arm, men jag kan ta reda på det tills senare om du vill :)
Regards
Stefan/Pezzen
0

#48 Medlemmen är offline   Jaktis 

  • Rookie
  • PipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 3
  • Gick med: 25-april 06

  Postad 27 april 2006 - 17:16

[edit]
Glöm mitt inlägg, det var jag soom hade glömt att spara en fil jag ändrade i....

:)
[/edit]


Hej! Nu med Phpsuexec så slutade Ilohamail att fungera...
Går det att konfigurera om den så att den vaknar till liv igen?
mvh Thomas
0

#49 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 27 april 2006 - 17:35

Nu eftersom jag va tidigt på ManuFrog så blir jag sen att få Phpsuexec, så själv har jag inte fått göra den ändringen än, så jag är lite osäker. Dock borde det bara vara att ändra alla 777-chmoddade mappar till 755 och mappar till 644 om jag inte minns fel.

Om det är något mer så är det bara att återkomma!

[edit]Ibland har man inget för att man är snabb att svara ;D[/edit]
Regards
Stefan/Pezzen
0

#50 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 27 april 2006 - 19:53

Citat

Dock borde det bara vara att ändra alla 777-chmoddade mappar till 755 och mappar till 644 om jag inte minns fel


Det stämmer. Finns ju en del mappar som är 777'ade. Dock kan det finnas filer som har ägare "nobody" också - de måste få ägare "kontonamn" för att allt ska fungera.
Maila gärna oss med det kontonamn Ditt konto har Thomas, så chownar vi så det blir rätt ägare för filerna. :)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#51 Guest_Malin Erika_*

  • Grupp: Guests

Postad 04 maj 2006 - 14:25

Pezzen på 7 Apr 2006, 21:08 sade:

Tyvärr finns det inte några fördiga templates, du kan dock ändra på fäger och liknande i inställniungar. Men för att att kunna göra det måste du redigera vissa filer, vilka kommer jag inte ihåg på rak arm, men jag kan ta reda på det tills senare om du vill :)

Jag har själv lyckats hitta var man kan ändra färgerna! Filen heter defaults.generic.inc och ligger i katalogen conf. ;)
0

#52 Medlemmen är offline   .hidden 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 18-juni 06

Postad 18 juni 2006 - 12:15

Hej!

Ilohamail verkar schysst men länkarna till 0.9 och svenskt språk är döda. 0.9 finns ju på ilohamail.org men den version som finns downloadsidan är över ett år gammal och senaste nyheten från januari. Är utvecklingen död? ;)

Var finner jag de svenska språkfilerna?

:clapping:
0

#53 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 19 juni 2006 - 16:15

I princip har ingen hänt tyvärr sen för ett år sen efter det att utvecklaren fick ett jobb efter sina studier, utvecklingen har lags ut på "communityt", men inget har hänt direkt. Men den 0.9 som finns ute är för mig i alla fall tillräckligt stabil för att användas och den nyaste är den som ligger hos ilohamail.org är den som jag använder i princip.

Svenska språkfiler kommer numer med i nerladdningen, men om det är saker som är konstiga eller oöversatta eller så kan jag sälnga upp mina filer.
Regards
Stefan/Pezzen
0

#54 Medlemmen är offline   .hidden 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 18-juni 06

Postad 20 juni 2006 - 08:21

Tack Stefan!

Då är det väl bara att kavla upp ärmarna… ;)

----
En annan Stefan eller rättare sagt Stéphane :clapping:
0

#55 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 20 juni 2006 - 16:07

Hah, du får inte vara rädd, då äter tekniken upp dig... ;)

Nejdå, men hör av dig om det är saker som strular, ibland är itne saker så logiska som de borde vara.
Regards
Stefan/Pezzen
0

#56 Medlemmen är offline   .hidden 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 18-juni 06

Postad 20 juni 2006 - 18:04

Det ska nog gå bra – särskilt när så fina människor som du och Erik håller mig i handen! :flower:
0

#57 Guest_pjkw_*

  • Grupp: Guests

Postad 30 juli 2006 - 13:57

Umm.. har jag missat nått eller har halva guiden försvunnit när ni ändrat grejjor? Står ju inte ens var man ska börja o så, alltså att man ska ladda ner tar.gz filen, var man ska ladda upp den, hur man ska skapa en databas o så.. eller är jag blind?

Hur som helst tror jag att jag gjort rätt men får felmedellandet:

Warning: fopen(../data/sessions/1154263280_65162.php): failed to open stream: No such file or directory in /home/pjkw/public_html/IlohaMail/include/write_sinc.FS.inc on line 79
filesystem error
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/pjkw/public_html/IlohaMail/include/write_sinc.FS.inc:79) in /home/pjkw/public_html/IlohaMail/source/index.php on line 109

Failed to open "../data/sessions/1154263280_65162.php"

nå förslag?
0

#58 Medlemmen är offline   Pezzen 

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Moderator
  • Inlägg: 153
  • Gick med: 30-januari 04

Postad 30 juli 2006 - 18:12

Det är möjligt attsaker försvunnit jag när jag redigerat, men var man laddar upp den och hur man skapar databas tycker jag finns med i alla fall, men det är möjligt att det borde göras om mer.

Finns mappen /home/pjkw/public_html/IlohaMail/data/sessions/ överhuvudtaget?
Regards
Stefan/Pezzen
0

#59 Guest_pjkw_*

  • Grupp: Guests

Postad 30 juli 2006 - 21:17

Visa inläggPezzen på 30 July, 2006, 18:12 sade:

Det är möjligt attsaker försvunnit jag när jag redigerat, men var man laddar upp den och hur man skapar databas tycker jag finns med i alla fall, men det är möjligt att det borde göras om mer.

Finns mappen /home/pjkw/public_html/IlohaMail/data/sessions/ överhuvudtaget?


Nix, jag antar att /home/pjkw/ är min hemmapp, isånafall finns endast users under data/

Jag som skrev det över, la jag till mappen funkade det.. tack för hinten :annoyed:
0

#60 Medlemmen är offline   trappstegsmusik 

  • David
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 14
  • Gick med: 15-juni 06

  Postad 21 september 2007 - 15:50

Visa inläggPezzen på 5 March, 2005, 18:35 sade:

Sist tar vi login.inc

Citat

$default_host = ""; => sätt den här till din mailserver (mail.dindomän.tld) om du inte använder IlohaMail till att ansluta till andra mailservrar. Om du inte sätter den kan vem som helst logga in via ”din” ilstallation och snylta av din bandbredd. (Lägger du upp IlohaMail hos ManuFrog fungerar ibland localhost bättre än mail.dindomän.tld.)

$adv_mode = 1; => Om du kunna ändra protokoll i inloggningen sätt den här till 1, annars 0

$default_port = 143; => Sätt den här till det protokoll som du vill använda som default, mycket viktigt om du sätter föregående till 0 så kan du bara logga in på det protokollet du sätter här (IMAP=143 eller POP3=110)

$default_lang = "eng/"; => Sätt till se/ så loggar man automatiskt in med svenskt språk

Man kan gömma vissa fält som man inte vill att den som loggar in ska kunna ändra
$hide_host = 0; => Gömmer host (bara om du satt default host högst upp)
$hide_protocol = 0; => gömmer protokoll
$hide_rootdir = 1; => gömmer rootmapp (ska alltid 1)
$hide_lang = 0; => gömmer språk (ganska smart om man bara har svenska användare)

$AUTO_APPEND["mail.dindomän.tld"] = "@dindomän.tld"; => Om du vill man ska slippa skriva in @dindomän.tld så sätt den här, och glöm inte att ta bort de två // framför raden.

ezzen.org[/url] med test@pezen.org / test.



Jag måste ha missat något... de enda filerna som heter login.inc ligger väl i lang eller language-mappen och öppnar man någon av dessa login.inc-filer så finns inget av det du beskriver med där. Heter filen verkligen login.inc och vad är i så fall sökvägen dit? *förvirrad* :blush:
////////////////////////////////////////////
freelancephotographer & director of art
www.davidsjovall.info
0

#61 Medlemmen är offline   trappstegsmusik 

  • David
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 14
  • Gick med: 15-juni 06

Postad 22 september 2007 - 12:40

IlohaMail är kanske inte världens snyggaste webbmail, men med någon timmes pillande i taggarna så går det att få ut någon enhetlig design i webbmailen som dessutom passar övriga designen på min hemsida. Vad tycks?...

Min inkorg på IlohaWebmail:
Postad bild


Ett e-postmeddelande:
Postad bild


Övriga hemsidan:
Postad bild
////////////////////////////////////////////
freelancephotographer & director of art
www.davidsjovall.info
0

#62 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

  Postad 27 augusti 2008 - 12:17

Vill bara nämna att IlohaMail inte klarar av php5 och mycket väl kan innehålla säkerhetsluckor också eftersom det inte utvecklas mer, så vi rekommenderar INTE att detta skript används mer.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


  • 2 Sidor +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar