::: FORUM ManuFrog :::: Ang. krashen på Manu1 - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Ang. krashen på Manu1

#1 Medlemmen är offline   Odur 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 19-december 04

Postad 18 september 2008 - 18:58

Nu när hårddisken har krashat på Manu1 och det har tagit hela dagen att jobba med det så undrar jag hur det har kunnat gå så långt. Körs inte diskarna speglade via RAID? Är det bara en fysisk hårddisk i varje server?

Om det nu är så att dom är speglade, hur har det kunnat gå så långt att det inte går att återskapa datan? Det måste ju iså fall varit minst 2 dåliga diskar inblandade. Övervakas dom inte?
0

#2 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 18 september 2008 - 20:05

Visa inläggOdur på 18 September, 2008, 19:58 sade:

Nu när hårddisken har krashat på Manu1 och det har tagit hela dagen att jobba med det så undrar jag hur det har kunnat gå så långt. Körs inte diskarna speglade via RAID? Är det bara en fysisk hårddisk i varje server?

Om det nu är så att dom är speglade, hur har det kunnat gå så långt att det inte går att återskapa datan? Det måste ju iså fall varit minst 2 dåliga diskar inblandade. Övervakas dom inte?



Hej! Servern kör inte med RAID - det är 1 disk och 1 backup-disk på servern.

Vi är frustrerade och ledsna över att allt har dragit ut på tiden så här pass länge. Man brukar kunna räkna med max 12 timmar, men i detta fallet överskrids detta rejält.

Teknikerna försökte rädda datan på den trasiga hårddisken så vi skulle få den absolut senaste datan - men efter många timmar av återställning visades det att datan på hårddisken var allt för korrupt.
Då påbörjandes istället den återställning från backup-disken, som pågår just nu.

Flera tekniker finns på plats dygnet runt i datacentret och alla servrar övervakas.

Vi ber om ursäkt för att detta ställt till med problem för Er alla. :)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#3 Medlemmen är offline   Odur 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 19-december 04

Postad 18 september 2008 - 20:30

Visa inläggErik på 18 September, 2008, 21:05 sade:

Visa inläggOdur på 18 September, 2008, 19:58 sade:

Nu när hårddisken har krashat på Manu1 och det har tagit hela dagen att jobba med det så undrar jag hur det har kunnat gå så långt. Körs inte diskarna speglade via RAID? Är det bara en fysisk hårddisk i varje server?

Om det nu är så att dom är speglade, hur har det kunnat gå så långt att det inte går att återskapa datan? Det måste ju iså fall varit minst 2 dåliga diskar inblandade. Övervakas dom inte?



Hej! Servern kör inte med RAID - det är 1 disk och 1 backup-disk på servern.

Vi är frustrerade och ledsna över att allt har dragit ut på tiden så här pass länge. Man brukar kunna räkna med max 12 timmar, men i detta fallet överskrids detta rejält.

Teknikerna försökte rädda datan på den trasiga hårddisken så vi skulle få den absolut senaste datan - men efter många timmar av återställning visades det att datan på hårddisken var allt för korrupt.
Då påbörjandes istället den återställning från backup-disken, som pågår just nu.

Flera tekniker finns på plats dygnet runt i datacentret och alla servrar övervakas.

Vi ber om ursäkt för att detta ställt till med problem för Er alla. :)

Nu har jag personligen ingen speciell brådska och drabbas inte speciellt hård av det här, men jag tycker det är märkligt att ett hostingbolag (det är Surpasshosting va?) inte kör med raid på sina kundservrar idag. Det är ju ingen speciellt dyr lösning, och det hade säkert sparat många tekniker-timmar. Ett sånt här stopp skulle säkert betala en helt gäng med raidkort :whistle:

Nåja, det är säkert igång imorgon igen.
0

#4 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 18 september 2008 - 20:51

Visa inläggOdur på 18 September, 2008, 21:30 sade:

Visa inläggErik på 18 September, 2008, 21:05 sade:

Visa inläggOdur på 18 September, 2008, 19:58 sade:

Nu när hårddisken har krashat på Manu1 och det har tagit hela dagen att jobba med det så undrar jag hur det har kunnat gå så långt. Körs inte diskarna speglade via RAID? Är det bara en fysisk hårddisk i varje server?

Om det nu är så att dom är speglade, hur har det kunnat gå så långt att det inte går att återskapa datan? Det måste ju iså fall varit minst 2 dåliga diskar inblandade. Övervakas dom inte?



Hej! Servern kör inte med RAID - det är 1 disk och 1 backup-disk på servern.

Vi är frustrerade och ledsna över att allt har dragit ut på tiden så här pass länge. Man brukar kunna räkna med max 12 timmar, men i detta fallet överskrids detta rejält.

Teknikerna försökte rädda datan på den trasiga hårddisken så vi skulle få den absolut senaste datan - men efter många timmar av återställning visades det att datan på hårddisken var allt för korrupt.
Då påbörjandes istället den återställning från backup-disken, som pågår just nu.

Flera tekniker finns på plats dygnet runt i datacentret och alla servrar övervakas.

Vi ber om ursäkt för att detta ställt till med problem för Er alla. :)

Nu har jag personligen ingen speciell brådska och drabbas inte speciellt hård av det här, men jag tycker det är märkligt att ett hostingbolag (det är Surpasshosting va?) inte kör med raid på sina kundservrar idag. Det är ju ingen speciellt dyr lösning, och det hade säkert sparat många tekniker-timmar. Ett sånt här stopp skulle säkert betala en helt gäng med raidkort :whistle:

Nåja, det är säkert igång imorgon igen.


Hej igen! Hur de dedikerade servrar vi hyr från surpasshosting är konfigurerade bestämmer vi till fullo.
Dock erbjuder surpasshosting ingen Raid-lösning - men efter detta kommer vi absolut pusha för att de ska erbjuda detta.

Detta stopp drabbar oss alla mycket hårt och vi känner starkt för att vi måste komma till rätta med detta så det inte ska inträffa igen för någon mer server.

Det blir kanske en lång natt, men jag kommer personligen sitta kvar och övervaka detta tills servern fungerar igen.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#5 Medlemmen är offline   jodo2017 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 16-september 04

Postad 18 september 2008 - 21:13

Visa inläggOdur på 18 September, 2008, 21:30 sade:

Nu har jag personligen ingen speciell brådska och drabbas inte speciellt hård av det här...


Jag önskar att jag kunde säga det samma ang brådskan. Jag har väntat på viktiga e-mail idag och nu har det väl gått så långt att de har börjat "studsa". Detta ger ett oseriöst intryck gentemot mina kunder/kontakter.

Jag är själv en IT-kille och blir jätteförvånad när jag hör att ni inte kör RAID-0, 0+1, 5, 6 eller 10 ???

Detta har nu tagit på tok för lång tid och jag hoppas verkligen att det börjar fungera snart.
0

#6 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 18 september 2008 - 21:28

Visa inläggjodo2017 på 18 September, 2008, 22:13 sade:

Visa inläggOdur på 18 September, 2008, 21:30 sade:


Nu har jag personligen ingen speciell brådska och drabbas inte speciellt hård av det här...


Jag önskar att jag kunde säga det samma ang brådskan. Jag har väntat på viktiga e-mail idag och nu har det väl gått så långt att de har börjat "studsa". Detta ger ett oseriöst intryck gentemot mina kunder/kontakter.

Jag är själv en IT-kille och blir jätteförvånad när jag hör att ni inte kör RAID-0, 0+1, 5, 6 eller 10 ???

Detta har nu tagit på tok för lång tid och jag hoppas verkligen att det börjar fungera snart.


Servern är från 2004 och vi har fått frågan om RAID tidigare i detta forum om just Manu1-servern.
Vi har aldrig dolt att vi inte kör med RAID.

Jag håller nu på att diskutera detta med RAID och hoppas vi kan komma på en lösning.
Nu är dock prioritet 1 att få servern att fungera igen.

Kontonen håller fortfarande på att återställas på servern och detta kommer ta tid - och jag håller verkligen med om att det tagit på tok för lång tid redan - men tyvärr går det inte att snabba upp processen.

Vi kommer posta i Server-meddelanden tråden så snart vi har mer info.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#7 Medlemmen är offline   Odur 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 19-december 04

Postad 18 september 2008 - 21:55

Visa inläggErik på 18 September, 2008, 21:51 sade:

Det blir kanske en lång natt, men jag kommer personligen sitta kvar och övervaka detta tills servern fungerar igen.

Er servicekänsla och engagemang för kunderna har alltid varit förstaklassig så länge som jag varit kund här, och att du i detta även tar dig tid att besvara inlägg på forumet förstärker bara ert anseende hos mig.

Det är bra att du tänker pusha för RAID. Det kommer att spara många problem i framtiden!
0

#8 Medlemmen är offline   jodo2017 

  • Member
  • PipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 6
  • Gick med: 16-september 04

Postad 18 september 2008 - 22:16

Visa inläggOdur på 18 September, 2008, 22:55 sade:

Visa inläggErik på 18 September, 2008, 21:51 sade:

Det blir kanske en lång natt, men jag kommer personligen sitta kvar och övervaka detta tills servern fungerar igen.

Er servicekänsla och engagemang för kunderna har alltid varit förstaklassig så länge som jag varit kund här, och att du i detta även tar dig tid att besvara inlägg på forumet förstärker bara ert anseende hos mig.

Det är bra att du tänker pusha för RAID. Det kommer att spara många problem i framtiden!


Jag håller med, servicen har alltid varit superbra och Eric har alltid varit väldigt tillmötesgående. Synd att sånt här händer...
0

#9 Medlemmen är offline   MiqeMorbid 

  • Fotograf
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 79
  • Gick med: 02-mars 05

Postad 19 september 2008 - 07:04

Jag vill bara instämma med de övriga, ang. er känsla för service och kundengagemang.

Många gånger har jag fått hjälp, som jag förstår att jag knappast kunde ha fått på något annat web-hotell. Massor av tack för det!!

För övrigt kan Erik bortse från min "Vad nu då?"-e-post i morse. Jag borde ha kollat forumet först.. :)
0

#10 Medlemmen är offline   Odur 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 19-december 04

Postad 20 september 2008 - 05:58

Bra att kontona är återställda äntligen.
Tyvärr så är jag en av dom som drabbades av att databaserna saknas. Nu hade jag inte speciellt mycket information på dom, men om det går att fixa så är jag glad. Jag skickade ett supportärende via eSupporten, så nu får vi se om ni kan leva upp till lovorden i denna tråden B)
0

#11 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 20 september 2008 - 09:50

Visa inläggOdur på 20 September, 2008, 06:58 sade:

Bra att kontona är återställda äntligen.
Tyvärr så är jag en av dom som drabbades av att databaserna saknas. Nu hade jag inte speciellt mycket information på dom, men om det går att fixa så är jag glad. Jag skickade ett supportärende via eSupporten, så nu får vi se om ni kan leva upp till lovorden i denna tråden B)


Dina databaser är hittade och återställda. B)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#12 Medlemmen är offline   Odur 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 19-december 04

Postad 20 september 2008 - 09:51

Visa inläggErik på 20 September, 2008, 10:50 sade:

Dina databaser är hittade och återställda. B)

Som sagt. Jäkla bra support här.

En fråga till. Skulle inte mySQL uppgraderas till v5 nu när det ändå installerades om? I Cpanel står det 4.1.22-standard fortfarande.
0

#13 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 20 september 2008 - 10:54

Visa inläggOdur på 20 September, 2008, 10:51 sade:

Visa inläggErik på 20 September, 2008, 10:50 sade:

Dina databaser är hittade och återställda. B)

Som sagt. Jäkla bra support här.

En fråga till. Skulle inte mySQL uppgraderas till v5 nu när det ändå installerades om? I Cpanel står det 4.1.22-standard fortfarande.


Det gick inte att uppgradera eftersom databaserna först måste återställas först. Och allt tog ju sån oerhört lång tid så att köra uppgraderingen direkt efter var inte något vi kunde göra pga det då blir neretid.

Vi kommer köra uppgraderingen som vi annonserat tidigare - ikväll/natt - om allt går vägen.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#14 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 21 september 2008 - 12:44

Visa inläggErik på 20 September, 2008, 11:54 sade:

Visa inläggOdur på 20 September, 2008, 10:51 sade:

Visa inläggErik på 20 September, 2008, 10:50 sade:

Dina databaser är hittade och återställda. B)

Som sagt. Jäkla bra support här.

En fråga till. Skulle inte mySQL uppgraderas till v5 nu när det ändå installerades om? I Cpanel står det 4.1.22-standard fortfarande.


Det gick inte att uppgradera eftersom databaserna först måste återställas först. Och allt tog ju sån oerhört lång tid så att köra uppgraderingen direkt efter var inte något vi kunde göra pga det då blir neretid.

Vi kommer köra uppgraderingen som vi annonserat tidigare - ikväll/natt - om allt går vägen.


Allt är nu uppgraderat inkl. MySQL och PHP. Fick lite strul med vår "Serverstatus" sida så servrarna visades som "nere" men det är fixat nu.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#15 Medlemmen är offline   Odur 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 19-december 04

Postad 15 oktober 2008 - 08:39

Visa inläggErik på 18 September, 2008, 22:28 sade:

Jag håller nu på att diskutera detta med RAID och hoppas vi kan komma på en lösning.
Nu är dock prioritet 1 att få servern att fungera igen.

Servern är uppe och snurrar fint sen någon vecka nu. Då inställer sig frågan hur det går med diskussionerna om RAID. Det känns rätt angeläget nu, speciellt då jag håller på att dra igång en verksamhet som kommer ligga på mitt konto.
0

#16 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 15 oktober 2008 - 16:36

Visa inläggOdur på 15 October, 2008, 09:39 sade:

Visa inläggErik på 18 September, 2008, 22:28 sade:

Jag håller nu på att diskutera detta med RAID och hoppas vi kan komma på en lösning.
Nu är dock prioritet 1 att få servern att fungera igen.

Servern är uppe och snurrar fint sen någon vecka nu. Då inställer sig frågan hur det går med diskussionerna om RAID. Det känns rätt angeläget nu, speciellt då jag håller på att dra igång en verksamhet som kommer ligga på mitt konto.


Hej! Sedan "en vecka" var väl lite i underkant - snart en månad är mer korrekt. ;)

RAID är fortfarande på diskutions-stadiet tyvärr - vi har inte planerat in detta ännu. :(
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar