::: FORUM ManuFrog :::: Spam Eater för utgående post - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Detta ämne är stängt

Spam Eater för utgående post ny Spam dödare inplementerad

#1 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

  Postad 28 september 2004 - 19:15

Redan finns "Spam Assasin" att aktivera via Cpanel för Ditt konto. Dessutom finns inbyggda Spam-filter som stoppar mycket Spam.
(Dessa är för inkommande post)

Nu har vi även implementerat en "Spam Eater". Det kontrollerar all utgående post, dvs. de e-mails som skickas från alla kunders epostkonton, så att inget SPAM skickas ut från ManuFrog's mailserver.
Det gör vi för att helt undgå att bli svartlistade av tex. mail-abuse.org.
(Blir man svartlistad där spärras mailserverns ip-nummer och det blir nästan omöjligt att skicka mail till större aktörer, som Telia mfl.)

Bakgrunden är att vi för några månader sedan drabbades av att några kunder (inte från ManuFrog Webbhotell) hade skickat Spam omedvetet, vilket resulterade i att en hel ip-nummer serie blev svartlistad av mail-abuse.org. (Vilket inlkuderade ManuFrog Webbhotells ip-nummer också - Vi blev helt enkelt oskyldigt dömda)
Risken finns att man ovetandes kan ha drabbats av ett virus/trojansk häst - som skickar ut SPAM e-mails från sin dator.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#2 Medlemmen är offline   Anarkitekten 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 26-juli 04

Postad 29 september 2004 - 01:42

Jag undrar, hur fungerar egentligen detta spamfilter? Vilka karaktäristika har ett spam-mail enligt detta skydd? En anledning till att jag frågar är att jag märkt att mina utgående mail ibland behandlas som misstänkt spam. Bl a när jag korresponderade med eNom angående min domän nyligen och följande rad lades till i 'subject': "Bayesian Filter detected spam". En kamrats arbetsplats tror alltid att mina mail är spam, och skickar jag mail till min egen Hotmailadress så hamnade det alltid i spamkorgen tills jag lade till adressen i kontaktlistan. Underligt, tycker jag, och undrar således om det är något i mitt sätt att skriva som får dessa spamfilter att reagera. Det vore trist om anledningen till att man ibland inte får svar från folk är att de aldrig fått mina mail över huvud taget. För att inte tala om vilka mail man själv aldrig fått pga överkänsliga filter...
0

#3 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 29 september 2004 - 06:35

Hej, jo det finns både för och nackdelar med Spam-filter. Det finns alltid risk att något som är Spam ändå slipper igenom filtret, och en del "riktiga" mail fastnar.
Men den övervägande fördelen med att implementera denna "Spam Eater" är att vi inte blir svartlistade, då skulle de flesta "riktiga" mail studsa tillbaka eller aldrig komma fram.

Jag kan inte bedöma varför just Dina e-mails behandlas som om de vore Spam, det finns så många olika orsaker.
Vi kommer självklart bevaka Spam Eater funktionen, så inte "riktiga" mails hamnar där för ofta. Isåfall får vi tänka över vad som kan göras för att tex. "mail-abuse.org" ska bli nöjda.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#4 Medlemmen är offline   tomcla 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 33
  • Gick med: 17-juni 04

Postad 29 september 2004 - 11:38

Får man reda på att ens brev fastnat på vägen ut? Om inte, tycker jag det är nåt som ni borde försöka fixa, så man åtminstone får en chans att "bättra" sig.

/Tomas
0

#5 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 29 september 2004 - 17:38

Citat

Får man reda på att ens brev fastnat på vägen ut? Om inte, tycker jag det är nåt som ni borde försöka fixa, så man åtminstone får en chans att "bättra" sig.


Hej, jag tycker också det ska vara så att man får reda på vilka mail som "fastnar". Vi håller på att titta på hur vi ska kunna få mailen att "bounca" tillbaka till avsändaren, om de är misstänkta SPAM mails.

Jag postar här igen när vi lyckats/misslyckats. :devil:

Ps!/ Glömde säga att de som använder sin ISP's SMTP server (för utgående epost) naturligtvis inte kan få sina e-mails att fastna i Spam Eater - då går ju mailen inte från manufrog's mailserver./Ds!

Detta inlägg har redigerats av Erik: 29 september 2004 - 18:33

::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#6 Medlemmen är offline   Anarkitekten 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 30
  • Gick med: 26-juli 04

Postad 29 september 2004 - 20:17

Erik på 29 Sep 2004, 18:38 sade:

Vi håller på att titta på hur vi ska kunna få mailen att "bounca" tillbaka till avsändaren, om de är misstänkta SPAM mails.

Om detta går vore det ju utmärkt! :devil:
0

#7 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

  Postad 05 oktober 2004 - 17:15

Hej igen, tyvärr verkar det som om SpamEater inte alls fungerar så bra som förväntat. :devil:

En hel del mails fastnar på mailservern i en sorts "kö" innan de skickas. Det visar sig att endast 300 mails/timme kan skickas. :D

Vi har försökt justera detta, och hoppas det ska fungera som det ska igen,
men troligen blir det aktuellt att avinstallera SpamEater.

Vi ber om ursäkt för detta, alla mails kommer fram, men mycket försenade - och så ska det ju inte vara.

Det är endast Ni som använder "mail.mindomän.com" som utgående mailserver (SMTP) som drabbas, använder Ni Er ISP's mailserver (Tex. "smtp.bredband.net" eller "mail1.telia.com") skickas mailen utan problem.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#8 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 11 januari 2005 - 21:03

Denna "Spam Dödare" är sedan ett tag inte längre installerad pga de problem som fanns. Andra åtgärder via Surpasshostings Abuse personal görs istället.
Därför stängs denna tråd. ;)
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Detta ämne är stängt


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar