::: FORUM ManuFrog :::: Utesluta egen ip i AWstats? - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Utesluta egen ip i AWstats? genom cpanel?

#1 Medlemmen är offline   solrosen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 12-oktober 04

  Postad 11 juni 2005 - 18:46

Hej!
Postade här först:
http://forum.psychof...p?showtopic=447
men tänkte att eftersom detta program finns genom cpanel, så kunde kanske frågan ställas här.

Alltså, eftersom jag inte (?) har tillgång till AWstats config-fil - hur utesluter jag min egen ip i statistiken?
0

#2 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 11 juni 2005 - 20:39

När jag loggar in via FTP kan jag se en fil vid namn awstats.mindomän.conf, som ligger i katalogen /tmp/awstats.

Ett avsnitt i den ser ut så här:

Citat

# Do not include access from clients that match following criteria.
# If your log file contains IP adresses in host field, you must put here
# matching IP adresses criteria.
# If DNS lookup is already done in your log file, you must put here hostname
# criteria.
# Note: Use space between each value.
# Example: "127.0.0.1 163.84. 201.101.51.1"
# Example: "localhost abcxyz"
# Default: ""
#
SkipHosts=""


Du kan ju prova om det får önskad effekt att lägga in dina ändringar där. /tmp är ju ett lite märkligt ställe att hitta filen på, så det är inte konstigt att du inte såg den.

/Anders Dovervik, Stockholms Judoklubb
0

#3 Medlemmen är offline   solrosen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 12-oktober 04

  Postad 11 juni 2005 - 21:59

Tack, tack!! Lätt att hitta när man vet var man ska leta. :mail:

Det verkar fungera, ska hålla lite extra koll dagarna framöver.
0

#4 Medlemmen är offline   solrosen 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 16
  • Gick med: 12-oktober 04

Postad 16 juni 2005 - 15:41

Hmm, har hållit koll i ett par dagar, och det verkar inte som att värdet i filen består, d.v.s. tittar jag på filen ett par dagar senare så är värdet jag skrivit in raderat. tmp-katalogen verkar ju onekligen vara ett lite misstänkt ställe att hitta en konfigurationsfil på.

Någon som vet något mer om detta?
0

#5 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 17 juni 2005 - 06:32

Du har rätt, jag borde ha gissat att saker i /tmp-katalogen inte skulle vara särskilt permanenta :mail:.

Jag gjorde en google-sökning efter andra med samma problem. Om Manufrog har cPanel uppsatt på samma sätt som det här andra webhotellet, så kanske samma idéer skulle funka här. Fråga Erik först dock, då de lösningar deras kunder kom på har nackdelar (läs hela tråden): http://www.totalchoicehosting.com/forums/l...x.php/t703.html

I korthet, hotellet ifråga hade cPanel inställt på att varje morgon före körningen av statistiken kopiera en mallfil med inställningar ut till alla kunder. Några kunder märkte att om de chmod-ade sin kopia till skrivskyddad efter att de ändrat i den, blockerades uppdateringen. Några andra lade upp cron-jobb som kopierade tillbaka deras modifierade versioner att skriva över webhotellets, strax efter webhotellets ordinarie körning. Webhotellet ifråga tillät detta, men varnade att om de i framtiden uppdaterade awstats kunde de kunderna stå med en conf-fil som inte passade längre. Detta kunde kräva manuell hjälp från webhotellets support för att reda ut.

En annan lösning vore att göra en egen awstats-installation, men där bör du nog också fråga Erik först då jag inte vet hur krävande det vore att dubbelköra programmet. Du måste då också hålla koll på varifrån du ska läsa statistikfilen. Info om egen installation av awstats.

/Anders Dovervik, Stockholms Judoklubb
0

#6 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 23 juli 2005 - 13:46

Citat

Jag gjorde en google-sökning efter andra med samma problem. Om Manufrog har cPanel uppsatt på samma sätt som det här andra webhotellet, så kanske samma idéer skulle funka här. Fråga Erik först dock, då de lösningar deras kunder kom på har nackdelar (läs hela tråden):

Det ser ut som vi har samma konfiguration på våra servrar som det webhotell som det gäller i den tråden. Detta bla. för att allt ska fungera till 100% när Cpanel uppgraderas (inkl.awstats) eller om filen tex. skulle bli korrupt.
Så samma nackdelar gäller hos oss.

Citat

En annan lösning vore att göra en egen awstats-installation, men där bör du nog också fråga Erik först då jag inte vet hur krävande det vore att dubbelköra programmet. Du måste då också hålla koll på varifrån du ska läsa statistikfilen

Awstats är i sig ett ganska krävande statitikprogram, men vi kan tänka oss tillåta egen installation. Dock vill vi förbehålla oss rätten att inaktivera en installation om servern skulle påverkas allt för negativt.

Har hört med en tekniker också, som bara vet om metoden med att lägga till ip'n i "SkipDNSLookupFor" på rad 268 i "awstats.dindomän.com.conf".
Men den ändras ju tyvärr, som sagt, varje dygn.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

#7 Medlemmen är offline   Erik 

  • Administrator
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Admin
  • Inlägg: 7 585
  • Gick med: 13-juli 03

Postad 23 juli 2005 - 15:38

Citat

Har hört med en tekniker också, som bara vet om metoden med att lägga till ip'n i "SkipDNSLookupFor" på rad 268 i "awstats.dindomän.com.conf".
Men den ändras ju tyvärr, som sagt, varje dygn.


Har nu fått ett tips från en annan tekniker, och jag tror vi kan lösa detta utan att Du behöver installera en egen Awstats.
Jag behöver isåfall det ip-nummer Du vill ska uteslutas.
Du kan maila det på support[at]manufrog.com så testar jag det ikväll.
::: Have great day! //Erik at psychofrog.se and Webbhotell ManuFrog :::
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar