::: FORUM ManuFrog :::: Kloka råd om prisvärda webbhotell - ::: FORUM ManuFrog :::

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Kloka råd om prisvärda webbhotell Kloka råd om prisvärda webbhotell

#1 Guest_Guest_Peeoo_*

  • Grupp: Guests

Postad 08 november 2004 - 21:51

Hej!

Jag har håller på att leta efter ett billigt webhotell. Jag är ganska okunnig och vänder mig därför till er som verkar smarta och bevandrade i denna djungel :)

Vill ha en tillförlitlig tjänst med säker uppetid och säker e-post Behöver inte så stort utrymme. 20mb fungerar bra
har kollat lite på:

web10

någon som har erfarenhet av web10.

Någon som har något annat att rekommendera


Tack för era kloka svar

Per
0

#2 Medlemmen är offline   Ado 

  • VIP Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 97
  • Gick med: 01-juni 04

Postad 10 november 2004 - 12:47

När det gäller webhotellets "uptime" kan nog inget billigt webhotell hävda att dina sidor alltid kommer att vara åtkomliga. Det du kan göra är att se efter om de publicerar procenttal för hur mycket servrarna varit nere under senaste året/månaderna, och fundera över om nivån är rimlig för dina behov.

Exempel: Om du tillåter högst 10 minuter nertid per år, så ska du leta efter ett hotell med 99,998% uptime. Om du accepterar 24 timmar nertid (troligen utspritt med några timmar här och där över året) räcker det med 99,7% uptime. Kom dock ihåg att historik bara visar hur de skött sig tidigare och inte ger garantier för framtiden. Om statistiken bara gäller någon månad är det inte ovanligt att se 100% uptime, så titta helst på årsbasis eller mer.

Om de inte publicerar historik kan du maila och fråga i alla fall, det kanske finns interna data.

Angående web10 så noterade jag i deras nyhetssida att de i våras skaffade en extra upkoppling så att de numera inte är beroende av en enda internetleverantör för att få trafik till och från sina kunders datorer. Det är något som är värt att titta på när du jämför, alla hotell med bara en lina ut är sårbara.

Säker e-post kan betyda flera saker, jag antar att du menar att post adresserad till dig inte ska komma bort. För det räcker det normalt med att servern inte har längre neretider än något dygn åt gången, så det är inte så kritiskt. Avsändarens e-postserver märker om brevet inte kan levereras, och försöker igen i flera dagar (exakt hur länge och hur ofta ställs in av den serverns admin).

/Anders Dovervik

EDIT:
Web10 publicerar såvitt jag kan se inte någon ordentlig statistik, men här är senaste veckornas nertid på danska och svenska. Det är inte riktigt samma, troligen beroende på slö översättning. En Google-sökning på "web10 drift" visar att det finns klagomål på för stora neretider och långsamma supportsvar, men om de är representativa för alla kunder är svårt att säga.
0

#3 Guest_Guest_*

  • Grupp: Guests

Postad 16 november 2004 - 23:59

Citat

Jag har håller på att leta efter ett billigt webhotell.


B-one är ett jätte bra webhotell. Sidan laddar snabbt,FTP osv.

Du har ett Jättebillig paket: 12 kr /månaden = 144 Kr/året.
Jag har Paket 2 för 24 kr/månaden!

Pris per. månad i SEK 12:- 24:- 45:-
Serverplats i MB 125 250 500
Trafik Fri
E-postkonton ob.
Webbmail - POP3 - IMAP - SMTP ja ja ja
Virus- och spam filter ja ja ja
FTP-login 1
ASP - PHP4 - MySQL ja ja ja
Statistik ja
Daglig backup ja
Gratis mailsupport inom 24h. ja


Här ser du listan, har min sida där: www.shitmama.com. Är Jääätte Nöjd med dom!
0

#4 Medlemmen är offline   Carl 

  • Advanced Member
  • PipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 12
  • Gick med: 29-augusti 04

Postad 18 november 2004 - 08:32

...men B-One kan vara lite knepiga med uppsägningstid. Se mitt inlägg här:
http://forum.psychof...p?showtopic=257
Jag fick alltså betala för ett helt nytt år trots att de har 3 månaders uppsägningstid och jag sade upp mitt konto 2 månader före nytt år. Fick alltså egentligen 14 månaders uppsägningstid. Tycker jag är dumt.

Mvh
Carl
0

#5 Medlemmen är offline   mickeh 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 34
  • Gick med: 20-april 05

Postad 20 februari 2007 - 10:10

....ja, det tycks ju bara vara anonyma inlägg som säger att B-one, eller one som dom kallar sig numera, är bra.... :diespam:


Kolla runt på olika forum, t.ex. http://forum.studio.se så ska du se att de absolut flesta är väldigt missnöjda med denna firma; en av många orsaker är att deras "obegränsade" trafik inte är obegränsad utan styrs av deras godtycke.

Tänk dig själv om du spelar i ett band, till slut blir en av era låtar himla poppis och en massa folk kommer för att ladda ner den och se hur era andra låtar låter. Då stänger dom för att du har "för mycket trafik" på ditt "obegränsade" konto..... ett mycket vanligt scenario hos dom, men inte den enda orsaken till missnöje hos deras kunder. Som sagt, läs runt på nätet, alltid det säkraste tipset.

Själva har vi legat här på Manu i ett par år nu (som tydligt anger nivåer på allt, vilka f.ö. är synnerligen generösa, och dessutom till oslagbart pris!) och är fullkomligt nöjda!


Nu har väl den ursprunglige frågeställaren antagligen för längesedan skaffat webhotell, men eftersom det alltid finns andra som söker, så.......

/M
0

#6 Medlemmen är offline   Hans F 

  • Superior Member
  • PipPipPipPipPip
  • Grupp: Members
  • Inlägg: 46
  • Gick med: 30-maj 06

Postad 20 februari 2007 - 20:04

Företaget web10 har som tidigare nämts en ganska konstig uppsägningstid.
Dessutom har dom en uppläggningsavgift på 130:- + moms.

Och som nämts tidigare. Man kan ganska lätt bli avstängd. Och detta utan någon vettig dialog mot kund.

Om man sedan har sin domän hos webb10 så är det ju en massa bök att flytta från dom då man måste skicka en massa mail till supporten så att dom godkänner flytten. Jag vet för jag har gjort det.

Kontentan är att det som web10 levererar kan jag få för halva priset hos Manufron och då till el lika bra upptime. + Att Manufrog är snabba och bra på supporten.

Vad gäller one.com (fd b-one) så har dom nästan samma nackdelar som web10. Men här tvingar dom dessutom kunden att ha domänen registrerad via dom. Till ett högt pris + problem vid flytt som beskrivs ovan.

Hans
0

Dela med dig av detta ämne:


Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne


1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar